Paul Racoviță, inspector general în Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), intervine – la rândul său – în această ”luptă” teribilă declanșată de Primarul General al Capitalei prin inițiativa de a propune suspendarea PUZ-urilor de sector, transmițând către Ludovic Orban, președintele Camerei Deputaților, o informare în care prezintă argumentele potrivit cărora o astfel de decizie va avea efecte negative devastatoare la nivelul întregii Capitale.
Paul Racoviță susține, în această informare prezentată, ÎN EXCLUSIVITATE, de GÂNDUL.RO, că o eventuală suspendare a Planurilor Urbanistice Zonale va genera ”prejudicii imposibil de reparat” și va crea ”dezechilibre majore”.
”În atenția domnului președinte Ludovic Orban. Vă rugăm să aveți în vedere și să dispuneți, cu celeritate, măsurile pe care le considerați oportune, ținând seama de faptul că Proiectele de Hotărâre privind suspendarea PUZ-urilor inclusă pe ordinea de zi a ședinței Consiliului General al Municipiului București din data de 26.02.2021 GENEREAZĂ PREJUDICII IMPOSIBIL DE REPARAT ȘI CREEAZĂ DEZECHILIBRE MAJORE LA NIVELUL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI”, precizează Paul Racoviță – inspector general în Inspectoratul de Stan în Construcții – la începutul informării pe care o adresează lui Ludovic Orban, președintele Camerei Deputaților.
Punctual, inspectorul general ISC prezintă un tablou sumbru care ar putea apărea în urma suspendării PUZ-urilor de sector, inserând informații despre proiectele care sunt finanțate prin Programul Operațional al Infrastructurii Mari, avertizând că autorizații de construcție deja emise vor fi anulate, iar lucrările la Magistrala 3 de metrou vor fi compromise.
1) Proiecte finanțate prin Programul Operațional al Infrastructurii Mari (P.O.I.M.) – cum ar fi recentul proiect de modernizare a rețelei de termoficare pentru a cărei finanțare Guvernul României a semnat contract la sfârșitul anului 2020 – în lipsa unor documentații de urbanism actualizate ESTE IMPOSIBILĂ emiterea AUTORIZAȚIEI DE CONSTRUIRE aferentă acestor obiective;
1) ANULEAZĂ AUTORIZAȚIA DE CONSTRUIRE și lasă fără temei legal din punct de vedere urbanistic lucrările la pasajele rutiere Colentina-Doamna Ghica, Petricani, Andronache, Baicului, Gheorghiței, Heliade între Vii, Chișinău etc.
2) Face imposibilă autorizarea unui număr de 156 artere de circulație nou propuse, inclusiv cu infrastructura tehnico-edilitară aferentă – cea mai importantă dintre acestea fiind, fără doar și poate, faza a 2-a din proiectul Penetrație Ciurel;
3) Un număr de 78 artere de circulație care își modifică profilul prin lărgirea acestora, printre care: Șoseaua Petricani, Gherghiței, Lizeanu, Maica Domnului, Ramuri Tei, Colentina, Ziduri Moși, Dimitrie Pompeiu, Electronicii, Bd. Gării Obor, Heliade între Vii, Baicului și multe altele;
4) COMPROMITE REALIZAREA (SAU FINALIZAREA LUCRĂRILOR) LA 3 MAGISTRALE DE METROU a căror reglementare a fost făcută prin documentațiile de urbanism după cum urmează:
5) Realizarea liniei de tramvai (inel median) – Bulevardul Basarabia-Chișinău-Delfinului-Doamna Ghica-Petricani;
6) Realizarea Nodului inter-modal cu parc la suprafață (7 ha) zona Obor-Baicului;
7) PUNE ÎN PERICOL MĂSURILE PENTRU UN TRANSPORT SUSTENABIL având în vedere că, prin documentațiile de urbanism s-au propus un număr 5 euro-gări, fiecare fiind deservite de 5 noi zone/structuri de tip Park & Ride după cum urmează: Pipera, Petricani, Andronache, Colentina (în lungul traseului M800) și Pantelimon Sud;
8) 30 km de piste de biciclete în lungul salbei de lacuri;
9) Peste 30 ha propuse pentru expropriere in vederea realizării de spații verzi publice, avertizează inspectorul general ISC.
Strict analizând suspendarea P.U.Z. ZONA DE SUD a Sectorului 4, menționează Paul Racoviță, se reintroduc în intravilanul Bucureștiului peste 200 hectare de industrie în zone deja construite ca locuințe, zonele industriale au fost transformate prin P.U.Z. ZONA DE SUD în zone cu funcțiune preponderent de locuit, având reglementată o suprafață de 30% spații verzi, mai precizează Paul Racoviță.
În zona de sud a Municipiului București există o cerință de dezvoltare a zonei industriale poluante, fabrici de ciment, depozite deșeuri, hale industriale, etc. Numai în ultimul an au fost înregistrate la Sectorul 4 al Municipiului București un număr de 4 cereri de depozitare deșeuri, respinse pe motiv că erau în zone reglementate cu funcțiunea de locuit. Revenirea la P.U.G. va permite ca funcțiunile poluante să fie autorizate în imediata vecinătate a locuințelor existente, avertizează Paul Racoviță.
Trebuie menționat că, la nivelul Sectorului 4 – în baza PUZ-ului coordonator al Zonei de Sud -, au fost întocmite, până în prezent, peste 300 de documente notariale în vederea donării către P.M.B. a peste 22.000 mp de teren,” reprezentând 1200 metri de străzi noi și 2700 metri de supralărgiri”.
”În vederea aprobării P.U.Z. ZONA DE SUD a Sectorului 4 a fost analizat de peste 60 de specialiști și a inclus 24 de avize/rapoarte/studii, în baza lui au fost emise aproximativ 1300 de Autorizații de Construire pentru cca 8700 locuințe, cu o investiție de cca 26 milioane euro, într-un interval de 3 ani.
Raportul de Specialitate al Arhitectului Șef al Municipiului București, care stă la baza proiectului de hotărâre în vederea anulării P.U.Z.-urilor, nu studiază efectele produse asupra zonelor de locuit construite în baza PUZ în condițiile revenirii la prevederile PUG”
Paul Racoviță, inspector general în Inspectoratul de Stat în Construcții
Conform dispozițiilor art. 75 lit. c) din OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, Administrația publică locală are obligația de a se organiza și funcționa respectând principiile specifice impuse de lege, printre care și principiul consultării cetățenilor în soluționarea unor probleme de interes local deosebit.
Acest principiu presupune implicarea cetățenilor în managementul deciziilor, prin legiferarea sa urmărindu-se aducerea deciziilor cât mai aproape de beneficiari, care trebuie să fie informați și consultați asupra modului de luare a deciziilor autorității în cazul problemelor de interes local deosebit, mai precizează Paul Racoviță.
”Este în afara oricărui dubiu că suspendarea PUZ-urilor în vigoare aplicabile la nivelul Sectoarelor Municipiului București reprezintă o problemă de interes local deosebit, atât prin raportare la anvergura acestor documentații, cu caracter de reglementare, cât și prin efectele aproape dezastruoase pe care suspendarea lor pe o perioadă de 24 de luni le produce”
Astfel, ”ținând cont de însemnătatea actelor cu caracter normativ a căror suspendare se propune, precum și de repercusiunile pe care o astfel de măsură le generează, inclusiv producerea unor prejudicii imposibil de reparat și a unor dezechilibre majore la nivelul Municipiului București, considerăm că, în spiritul legalității, era absolut necesar ca inițiativa unei astfel de propuneri să fie dezbătută public, în mod transparent”, transmite inspectorul general ISC.
”Doar printr-o dezbatere publică amplă și consistentă, în care toți cei implicați să-și expună punctul de vedere, s-ar fi putut crea premisele legalității și oportunității unei astfel de măsuri”
Paul Racoviță, inspector general în Inspectoratul de Stat în Construcții
Suspendarea executării actelor administrative o poate dispune organul de la care emană, numai în măsura în care o normă juridică prevede expres această posibilitate. În situația dată, nu există niciun text de lege în vigoare care să facă referire la posibilitatea suspendării unui plan urbanistic zonal, ca act administrativ normativ, de către organul care l-a emis sau de către organul ierarhic superior.
Așa cum s-a reținut și în doctrina juridică de specialitate, posibilitatea suspendării actului juridic de către autoritatea emitentă, în absența unui text legal expres în acest sens, este inadmisibilă, întrucât o astfel de practică, lăsată la absolut libera apreciere a autorității, poate foarte ușor da naștere la abuzuri, la comiterea lor pe scară largă, la ridicarea suspendării actelor administrative la rangul de principiu (Romulus Ionescu, Drept Administrativ).
În ipoteza în care, prin absurd, am admite că această măsură a suspendării ar fi permisă autorității emitente și am trece peste impedimentul incapacității acesteia, vă rugăm să aveți în vedere nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege care să justifice o suspendare a unui act administrativ: cazul bine justificat și paguba iminentă. Autoritatea emitentă nu a pus la dispoziție niciun studiu, niciun aviz al vreunei comisii tehnice de specialitate prin care să se demonstreze care este justificarea unei astfel de măsuri și care sunt pagubele iminente ale căror înlăturare se urmărește.
”Faptul că aceste documentații a căror suspendare se urmărește au fost introduse în circuitul administrativ și civil, au produs efecte și au stat la baza a numeroase investiții cu impact pozitiv la nivelul Municipiului București, fără ca cineva să fi reclamat și să fi dovedit vreun prejudiciu efectiv, arată fără putință de tăgadă că nu există niciun caz justificat și nicio urgență care să conducă la adoptarea unei decizii de suspendare în mod intempestiv”
Nu mai puțin important, trebuie subliniat că este inadmisibil ca în baza unor situații și plângeri punctuale, izolate, să se procedeze la blocarea unui întreg sector. Orice măsură administrativă de suspendare trebuie să fie proporțională cu scopul urmărit și să nu creeze dezechilibre și prejudicii incomensurabil mai mari decât menținerea în vigoare a actului avut în vedere.
Mai mult, cei care înfăptuiesc administrația publică trebuie să își asume litera și spiritul legii în întreaga activitate desfășurată, conform principiul responsabilității consacrat de art. 75 din Codul administrativ.
Potrivit inspectorului general ISC, măsura suspendării ”încalcă în mod flagrant prevederile Legii 350/2001, punctează inspectorul general ISC, privând atât autoritățile publice cât și investitorii privați de posibilitatea beneficierii de o documentație emisă în mod valabil și cu respectarea tuturor prevederilor legale aplicabile la momentul emiterii sale”.
Potrivit art. 56 din actul normativ amintit mai sus (n.red. – Codul Administrativ), valabilitatea prevederilor documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism se extinde de drept pentru acele investiții care au început în timpul perioadei de valabilitate, până la finalizarea acestora, în următoarele situații: a) dacă în timpul perioadei de valabilitate a fost începută, în condițiile legii, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construire/desființare.
Considerăm că prin inițiativa suspendării, autoritatea omite complet faptul ca PUZ-ul a intrat în circuitul administrativ și civil, dând naștere unor drepturi și obligații în lanț a căror respectare va fi imposibil de dus la îndeplinire, ba mai mult va conduce la dezechilibre majore din punct de vedere economic și social, încheie Paul Racoviță, inspector general în Inspectoratul de Stat în Construcții, informarea trimisă lui Ludovic Orban și prezentată, ÎN EXCLUSIVITATE, de GÂNDUL.RO..
”Nu mai puțin important, toate autoritățile publice din România au obligația să respecte principiile consacrate la nivelul Uniunii Europene, respectiv principiul protecției încrederii legitime și principiul securității juridice sau al stabilității raporturilor juridice. Practica instanțelor europene arată fără dubiu că măsuri abuzive ale autorităților care generează insecuritate și lezează încrederea legitimă nu sunt compatibile cu dreptul Uniunii Europene”
Paul Racoviță, inspector general în Inspectoratul de Stat în Construcții