EXCLUSIV | Răzvan Pîrjol, fost secretar de stat responsabil de turism: ”Eu nu aș fi trântit un centru comercial lângă un obiectiv turistic”
Bran, una dintre cele mai vizitate stațiuni montane din România, se află aproape de punctul de fierbere după ce autoritățile locale și-au anunțat intenția de permite ridicarea unui supermarket Lidl aproape de centrul localității. Unii dintre localnici se declară de acord cu un astfel de proiect, dar sunt și foarte multe voci care susțin că un astfel de centru comercial va distruge micile afaceri și tradițiile locale, atât de apreciate de turiștii români sau străini.
GÂNDUL a prezentat toată această ”saga” modernă care va bifa – pe data de 30 septembrie – încă o etapă, esențială de altfel. Consiliul Local din Bran se va întâlni într-o ședință ”furtunoasă”, iar ziua de joi poate fi considerată, fără teama de a greși, ”ziua cea mai lungă” a Branului.
Consilierii locali urmează să voteze și să adopte hotărârea prin care se avizează sau nu elaborarea celor două Planuri Urbanistice ale Lidl și Penny, iar un vot negativ ar stopa întreaga procedură de construire a unor astfel de magazine în centrul Branului.
”Eu aș fi pus mare accent pe Castelul Bran, care este punctul de atracție numărul 1”
GÂNDUL a solicitat un punct de vedere referitor la această situație tensionată lui Răzvan Pîrjol, fost secretar de stat coordonator al domeniilor turism, comerţ exterior şi investiţii străine în cadrul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA), în prezent director responsabil cu dezvoltarea afacerilor al grupului educațional elvețian Winsedswiss.
Răzvan Pîrjol spune că nu dorește să intre în polemicile locale atât de încinse, dar – ca specialist în zona turismului – poate transmite o părere avizată.
Branul rămâne un punct de atracție turistică, în ciuda pandemiei de coronavirus, iar Castelul Bran rămâne, fără exagerare, ”perla coroanei”.
”Fără a intra în polemicile locale, mi-aș permite să-mi spun o părere ca specialist în zona turismului. În pofida pandemiei, turismul intern a crescut foarte mult, iar România are, în continuare, o mare șansă de a evolua. Branul era, este și va fi din ce în ce mai căutat, va rămâne un punct de atracție turistică. Există și proiecte la Bran, chiar și la nivel de lanț hotelier internațional. Și atunci mi se pare inoportun să amestecăm această parte caracteristică, tipică a Branului cu altceva.
Dacă mi s-ar fi cerut o expertiză de organizare la Bran, eu aș fi pus mare accent pe Castelul Bran, care este punctul de atracție numărul 1, cu tot ceea ce este tipic și local, respectiv producători locali, manufactură, tradiții ale zonei”, precizează Răzvan Pîrjol.
”Construcția nu ar trebui să strice peisajul, din punct de vedere estetic”
Problema în sine, spune Răzvan Pîrjol – care are o experiență de peste 25 de ani în industria ospitalității și turismului -, nu este ridicarea unui supermarket, indiferent despre ce fel de firmă este vorba. Toate inconvenientele pleacă de la locația aleasă.
Traficul în Bran este greoi și acum, iar o îngreunare suplimentară nu va face altceva decât să pună o amprentă negativă asupra întregii zone, și asta fără a mai vorbi despre esteticul zonei, iar o astfel de construcție ar trebui, neapărat, să se integreze în peisajul montan.
”Consider că ar fi oportun ca un astfel de complex comercial de tipul celui care ar urma să fie construit în Bran – numele supermarketului nici nu contează, în ultimă instanță – trebuie amplasat într-o zonă mai ușor accesibilă, care să nu îngreuneze sau să blocheze traficul, să creeze o aglomerație suplimentară.
Pe de altă parte, construcția nu ar trebui să strice peisajul, din punct de vedere estetic, dar și ca scop de vizită, dacă se poate spune așa. Așa văd eu lucrurile. Poate există posibilitatea de a muta, fizic, acest proiect. Eu nu sunt împotriva proiectului în sine, sunt împotriva a tot ceea ce – într-un peisaj de turism, montan, cu tradiție, istorie și așa mai departe – ar reprezenta niște elemente care să îngreuneze accesul, circulația, fluxul de persoane și ar impieta asupra esteticului local”, consideră Răzvan Pîrjol.
”E ca și cum mi-aș deschide un fast-food în Castelul Bran”
Răzvan Pîrjol
”Așteptăm niște ipotetice venituri dintr-o activitate gen centru comercial”
Ridicarea unui supermarket în Bran – sau poate chiar două, având în vedere că și Penny dorește să ridice un centru comercial, nu numai Lidl – poate aduce venituri mai mari localității și poate crea multe locuri de muncă, susțin cei care sunt de acord cu acest proiect controversat, numai că Răzvan Pîrjol consideră că se așteaptă doar ”venituri ipotetice”.
Din nefericire, într-un astfel de scenariu transformat în realitate, există riscul ca micile afaceri locale să fie afectate iremediabil.
”Nu mă miră că reprezentanții Castelului Bran se opun unui astfel de proiect. Eu aș fi îndrăznit să pun această întrebare autorităților, o întrebare pe care, de altfel, ar fi trebuit să și-o pună și singuri: De unde vin cele mai mari venituri ale Branului? Presupun că, totuși, din turism. Și atunci, dacă avem această oportunitate, de ce să nu o stimulăm? Așteptăm niște ipotetice venituri dintr-o activitate gen centru comercial, afectând afacerile locale. Există riscul de a fi afectat trendul ascendent al vizitatorilor și al turismului. Ceea ce ar fi o mare greșeală”, avertizează Răzvan Pîrjol.
”Acesta este, de fapt, șarmul Branului”
Răzvan Pîrjol insistă și asupra unui alt aspect foarte important. Branul nu este vizitat doar de turiști străini, ci și de cei venți din toate colțurile României. Și, într-un astfel de context, produsele locale sunt căutate și de români.
Cu atât mai mult ar fi de dorit ca autoritățile din Bran să stimuleze producția locală, pentru că este vorba despre experiențe inedite pe care turiștii le caută cu asiduitate.
”Nu numai turiștii străini, dar și clientela românească vine în Bran și caută în aceste locații niște produse locale. Producția locală trebuie stimulată, de la mici meșteșugari la producători, de la gem, să zicem, la mica potcoavă. Acesta este, de fapt, șarmul Branului. Lumea merge pentru astfel de lucruri, nu merge ca să cumpere neapărat de la Lidl. Lumea merge pentru a avea o experiență autentică și unică, și poate că în această mare globalizare, tot ceea ce rămâne autentic, individual și mic este de apreciat. Lumea caută aceste experiențe. Branul rămâne una dintre cele mai vizitate locații din România, iar punctul forte, așa cum spuneam, este reprezentat de Castelul Bran. Lumea, practic, vine la castel. E drept, Branul suferă, încă, la capitolul infrastructură. Eu pot să înțeleg necesitatea unui centru comercial, dar cred că poziția este nefericită, alegerea poziției”, spune Răzvan Pîrjol, în exclusivitate pentru GÂNDUL.
”Dacă mi s-ar fi propus un proiect de consultanță, de sistematizare sau de dezvoltare turistică, nu aș fi trântit un centru comercial lângă un obiectiv turistic”
Răzvan Pîrjol
Răzvan Pîrjol, fost secretar de stat coordonator al domeniilor turism, comerţ exterior şi investiţii străine în cadrul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA), a primit, de-a lungul timpului, pentru activitatea sa, mai multe premii și distincții, printre care pot fi amintite Best Initiative in Hospitality Education (Trend Hospitality Romania Award 2008), The Best Tourism Training Program (ANAT Award 2009), trofeul Splendens (FIJET Romania 2010) și Personalitatea Industriei Ospitalității (HRB Romania Award 2011).
Totodată, Răzvan Pîrjol a ocupat și postul de Visiting Professor în cadrul Academiei de Studii Economice (ASE), la catedra de turism, secția în limba engleză și a predat un curs comun cu École hôtelière de Lausanne.