Falimentul Euroins aduce aminte de epoca jocurilor piramidale, în care milioane de oameni ajung să aibă de suferit de pe urma țepelor financiare, spune, pentru Gândul, expertul financiar Adrian Negrescu. Analistul susține că statul român nu a știut să-și apere „bostănăria” și nu a impus reguli clare pentru a evita ca aceste companii să-și facă de cap și să câștige bani foarte mulți pe spatele românilor.
Adrian Negrescu subliniază că statul român are patru falimente, unul după altul, care au angrenat peste trei milioane de potențiali clienți.
Tribunalul București a decis, vineri, declanșarea procedurii pentru falimentul Euroins, în urma cererii formulate de Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF).
Polițele emise de societate, cu excepția celor de garanții, mai sunt valabile până în 8 septembrie 2023.
„Falimentul Euroins, dacă mai era nevoie, confirmă faptul că trăim, din păcate, în țara țepelor financiare, în care sunt angrenați milioane de oameni și că ne aduce aminte de epoca jocurilor piramidale, pentru că modul în care funcționează în momentul de față piața asigurărilor lasă loc unor asemenea asocieri.
Avem patru falimente, unul după altul (falimentele Astra, din 2015, Carpatica, din 2016, City Insurance, din 2021, și Euroins România, din 2023), care au angrenat peste trei milioane de potențiali clienți și în care statul nu a reușit să facă un lucru elementar, și anume să păzească bostănăria, cum se spune în popor, adică să evite ca aceste companii să-și facă de cap și să câștige bani foarte mulți pe spatele românilor. Era nevoie, ca și la precedentele trei falimente, de o monitorizare continuă a activității acestor companii de asigurări.
Asigurările RCA nu sunt niște asigurări facultative în care statul joacă doar rol de încasator de taxe și impozite. Sunt niște asigurări impuse de statul român, la niște tarife extrem de mari, raportat la puterea de cumpărare, și pe care statul ar fi trebuit să le monitorizeze, în așa fel încât aceste companii să nu-și facă de cap după cum vor și să tragă țepe românilor, pentru că despre asta vorbim”, a afirmat Adrian Negrescu.
Analistul economic a precizat că o mare problemă este faptul că, în cazul unor accidente, șoferii afectați ar putea să fie blocați în plata daunelor de foarte multă birocrație.
„În momentul de față, suntem peste un milion de oameni care circulă pe străzile din România, cu teama că oricând pot victimele unui accident cu un asigurat de la Euroins și care să-i ducă într-un adevărat coșmar birocratic. Să aștepte cu anii ca despăgubirile în baza acelor accidente să fie onorate de către statul român”, a spus Adrian Negrescu.
Analistul susține că statul este cel care trebuie să prevină apariția unor situații de faliment în piața asigurărilor.
”Acest comportament al companiilor care au intrat în faliment în piața de asigurări este unul simplu. Au vândut sub prețul pieței, sub prețul potențial de plată al asigurărilor. Vânzând foarte ieftin asigurări, bineînțeles că nu au reușit să-și asigure fondurile necesare pentru a efectua reparațiile în cazul asigurările. Acesta este o situație pe care statul trebuia s-o preîntâmpine și să permită practic funcționarea unei piețe, în baza unei cereri și a unei oferte competitive”, a explicat Adrian Negrescu.
Tribunalul București a confirmat starea de insolvență constatată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin Decizia nr. 262/17.03.2023. După ce Curtea de Apel București a respins, în două rânduri, solicitarea Euroins România Asigurare Reasigurare SA de a suspenda aplicarea deciziei ASF, Tribunalul București a hotărât, vineri, să deschidă procedura falimentului societății de asigurare.
„În acest context, potrivit legislației în vigoare, ASF anunță că polițele de asigurare emise de Euroins România mai sunt valabile 90 de zile, începând de astăzi (9 iunie – n.r.), respectiv până la data de 8.09.2023 (exceptând polițele de garanții, pentru care termenul de valabilitate este de 150 de zile și se împlinește la data de 7.11.2023).
După împlinirea termenelor de mai sus, polițele emise de Euroins România încetează de drept și, prin urmare, este necesară încheierea unor polițe noi.
Amintim că atât persoanele care au suferit daune acoperite de polițe de asigurare emise de Euroins România (atât daune provocate de terți asigurați RCA la societate, cât și daune acoperite de alte tipuri de asigurări), cât și clienții societății, care solicită returnarea parțială a primei de asigurare, se vor adresa Fondului de Garantare a Asiguraților (F.G.A.)”, a precizat vineri Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Fondul de Garantare a Asiguraților va înregistra și va analiza cererile în ordinea primirii acestora.
”Consiliul ASF a hotărât, prin Decizia nr. 262/17.03.2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, să retragă autorizația de funcționare a Euroins România, constatând totodată starea de insolvență a societății, în condițiile existenței unui deficit de capital de solvabilitate (SCR) de 2,2 miliarde de lei și a unui deficit de capital minim (MCR) de 1,75 miliarde de lei.
Amintim că, în perioada 2020 – 2023, Autoritatea a desfășurat mai multe acțiuni ample de control, finalizate cu sancțiuni confirmate, la rândul lor, de instanțele competente”, a precizat Autoritatea de Supraveghere Financiară.
CITEȘTE ȘI:
Ce ÎI AȘTEAPTĂ pe șoferii care au asigurare la Euroins. Ce se va întâmpla cu polițele