Guvernul ia în calcul acordarea de ajutoare de urgenţă pentru persoanele afectate de inundații, în limita sumei de 5 milioane de lei, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern obținut de GÂNDUL.RO. Astfel, fiecare familie afectată ar putea primi o sumă de până la 6.000 de lei, în funcție de procentul în care inundațiile au distrus locuința. Dacă și bunurile din locuință sunt distruse, pot primi suplimentar încă 1.000 de lei.
Premierul Florin Cîțu anunța, în urmă cu trei zile, că lucrează la o Hotărâre de Guvern care simplifică acordarea ajutoarelor pentru persoanele care au suferit de pe urma inundațiilor.
„Aș vrea să anunț acum o Hotărâre de Guvern pentru a ne asigura că ajutoarele de urgență ajung rapid la persoanele care au nevoie. Vom da o Hotărâre de Guvern care să instituie o derogare de la procedura normală de acordare a ajutoarelor de urgență. Această hotărâre stabilește sume fixe, în funcție de gradul de afectare a gospodăriilor. Comisia de evaluare a pagubelor din prefecturi face evaluarea în teren, întocmește liste, listele se depun, se centralizează și se trimit ministerului, apoi se aprobă ajutorul final. Este o procedură care a fost și anul trecut, a expirat în decembrie și doar o prelungim acum și o lăsăm pentru tot restul anului, simplificăm lucrurile, practic”, a spus Florin Cîțu.
Primul-ministru le-a cerut, duminică, într-o teleconferință, prefecților să solicite de urgență orice fel de resurse suplimentare dacă au nevoie.
Ploile torențiale și inundațiile au afectat 77 de localități din 26 de județe și municipiul București, a mai spus prim-ministrul.
Anul trecut, bugetul anual a fost de 5 milioane de lei, iar cuantumul a fost de 4.000 de lei pentru familii sau persoane singure ale căror locuințe au fost afectate în proporție de 75%, 2.000 de lei dacă locuințele au fost afectate între 50 și 75% și 1.500 de lei dacă au fost afectate între 25 și 50%. În plus, familiile care au avut decese din cauza inundațiilor au primit 5.000 de lei suplimentar.
GÂNDUL a intrat în posesia proiectului de act normativ și prezintă, în exclusivitate, condițiile în care familiile și persoanele singure afectate de inundații pot intra în posesia ajutoarelor guvernamentale, dar și cuantumul acestor ajutoare.
Astfel, proiectul de Hotărâre de Guvern prevede că pentru sprijinirea familiilor și a persoanelor singure afectate de inundații în cursul anului 2021 se aprobă acordarea de ajutoare de urgenţă, în limita sumei de 5.000.000 lei, din creditele bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale pentru anul 2021.
Ajutoarele de urgență se acordă familiilor sau persoanelor singure, afectate de inundații, indiferent de veniturile acestora, astfel:
Banii pentru bunurile deteriorate în urma inundațiilor se acordă suplimentar sumelor acordate pentru afectarea locuinței.
Familiile persoanelor care au murit în urma inundațiilor, alunecărilor de teren și fenomenelor meteorologice deosebite primesc suplimentar 7.500 lei, indiferent de numărul victimelor.
”Ajutorul se plătește soțului/soției ori rudelor directe de gradul 1 sau 2 sau, în lipsa acestora, persoanei fizice care demonstrează cu documente doveditoare că s-a ocupat de organizarea înmormântării”, potrivit proiectului.
Ajutorul de urgență se acordă doar pentru familiile și persoanele singure care trăiesc în locuințele afectate de inundații, indiferent de regimul juridic al deținerii acestora.
În cazul în care persoana singură sau familia deține mai multe locuințe afectate, ajutorul se acordă o singură dată, pentru o singură locuință.
”Prin derogare de la prevederile art. 37 şi 38 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acordarea ajutorului de urgenţă prevăzut la art. 1 nu se impune completarea cererii și nici efectuarea de anchete sociale”, au precizat inițiatorii proiectului de act normativ.
Ajutoarele de urgenţă sunt nominale și se aprobă de către ministrul Muncii și Protecției Sociale sau de persoana desemnată în acest scop, pe baza borderourilor întocmite de către agențiile pentru plăți și inspecție socială din județele unde s-au produs inundații, alunecări de teren și fenomene meteorologice deosebite, cu sprijinul comitetelor județene sau locale pentru situații de urgență și pe baza constatărilor comisiei pentru evaluarea estimativă a pagubelor constituită prin ordin al prefectului.
Borderourile, care vor fi avizate de primarii localităților afectate și de prefecți, trebuie să conțină, obligatoriu:
Pe baza borderourilor, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială centralizează propunerile de acordare a ajutorului de urgență pentru familiile și persoanele singure și le transmite Ministerului Muncii și Protecției Sociale pentru aprobare.
Plata ajutorului de urgență se va putea face atât prin mandat poștal, cât și prin cont bancar. Pentru plata prin cont bancar, titularul va trebui să își exprime opțiunea în scris, printr-o declarație pe proprie răspundere.
Familiile și persoanele afectate de inundații pot cere plata ajutoarelor de urgență, la agențiile teritoriale, până cel târziu la data de 10 decembrie 2021, mai prevede proiectul de Hotărâre de Guvern.