Compania aviatică Blue Air se confruntă cu o situație fără precedent, iar salariații nu sunt numai revoltați, ci și disperați. Personalul navigant nu a mai fost plătit din luna iunie, iar repercusiunile ”managementului defectuos” pot fi foarte grave. În același timp, angajații revoltați susțin că, la nivelul conducerii de zbor a companiei, reacția este una de ”răzbunare” atunci când sunt transmise nemulțumirile, iar unii dintre piloți refuză să mai zboare pentru că nu și-au primit salariile și… ”fac Uber”.
Potrivit surselor Gândul din interiorul companiei Blue Air, personalul de zbor nu și-a mai primit salariile de peste două luni și jumătate. Mai mult, atunci când se fac plăți, acestea ar fi în tranșe, iar zilele fixe de salariu au devenit doar o amintire.
Aceleași surse mai dezvăluie că toate încercările de a transmite conducerii companiei Blue Air că situația financiară precară a personalului de zbor – care induce oboseală, stres etc. – poate afecta grav însăși siguranța pasagerilor s-au lovit de un ”zid”, iar ulterior au existat situații în care ”îndrăzneții” au fost ”scoși de la zbor” și trecuți în sistem la ”absenți”.
”Piloții trimit e-mail-uri către conducerea companiei, avertizând că nu mai sunt apți să zboare din cauza situației financiare precare, pentru că sunt întârzieri salariale de două luni și jumătate, iar răspunsul la aceste e-mail-uri se materializează doar prin a scoate zborurile fiecărui angajat care trimite astfel de e-mail-uri și trecerea în sistem ca absent.
Suntem «încurajați» de conducerea companiei să ne luăm concedii fără plată. Ultima plată a fost făcută pe 24 august 2022, în valoare de 1.400 de lei, pentru luna iunie. Am primit promisiuni că, la data de 31 august, se vor plăti integral salariile restante, însă nu a fost așa. La data de 31 august, s-a revenit cu un e-mail în care s-a precizat că nu s-a putut onora promisiunea. Atât și nimic mai mult”, acuză sursele Gândul din interiorul companiei Blue Air.
Majoritatea zborurilor au o încărcare de cel puțin 85% pe perioada verii. Fiecare angajat a venit la muncă în toată perioada asta și și-a onorat fiecare zbor în condiții de siguranță, deși nu a primit banii pe ce a muncit de două luni și jumătate. Majoritatea plaților salariale se fac în tranșe, nu se respectă zilele de salariu”
Angajat Blue Air
Aceleași surse mai spun că și însoțitorii de bord trimit, repetat, e-mail-uri de informare către conducerea companiei Blue Air, transmițând, pur și simplu, că ”rămân cu mașina în pană de benzină, că nu mai au resurse financiare pentru a ajunge la aeroport ca să își onoreze cursa, pe timp de zi și pe timp de noapte”.
Într-un astfel de caz, conducerea companiei ar fi transmis unei angajate un răspuns halucinant, din care reieșea, practic, că trebuie să ia în calcul ”încetarea contractului de muncă”.
“În cazul în care situația personală nu vă mai permite să faceți față acestor întârzieri (estimam că la 30 septembrie 2022 vom ajunge la zi cu plățile datorate tuturor salariaților societății), vă rog să aveți în vedere și posibilitatea încetării contractului de muncă pe care îl aveți cu Blue Air Aviation SA, prin acordul parților, urmând ca în termen de maximum 30 de zile de la semnarea unui astfel de acord să vă achităm, în întregime, toate sumele datorate”, se menționa în răspunsul transmis de conducerea companiei Blue Air, potrivit surselor Gândul.
Cum toată această situație dificilă se prelungește, în pofida promisiunilor făcute de conducerea companiei Blue Air, există și piloți care s-au reprofilat, tocmai din dorința de a-și echilibra bugetul.
”Unii colegi și-au reprofilat activitatea pentru a putea să își întrețină familia, făcând Uber în timpul liber”, au mai dezvăluit sursele Gândul.
Acuzațiile care sunt aduse conducerii de zbor a companiei Blue Air sunt foarte grave, iar Gândul le prezintă în exclusivitate.
”Nu am fost plătiți din luna iunie, lună pe care am luat doar 1.400 RON. Există deconturi active și neplătite de doi ani, pentru licențe medicale, licențe de zbor, simulatoare, concedii de recuperare. Atunci când angajații își cer banii sau spun că nu mai pot veni la muncă din lipsa lor, li se spune că pot oricând să își dea demisia. Conducerea de zbor a companiei a restrâns timpii de odihnă și a obligat angajații să se afle la cheremul companiei în afara programului.
Lipsa banilor face ca atmosfera la bordul avioanelor să fie una mohorâtă, unsafe (n.red. – de nesiguranță), fiind responsabilitatea fiecărui membru de personal navigant să spună că nu este apt. Când se întâmpla acest lucru, conducerea de zbor face tot posibilul pentru a pedepsi aceste persoane: oprește avansarea în funcție, schimbă baza, absențe nemotivate. Același lucru se întâmpla și pentru cei care spun că sunt obosiți”, acuză sursele Gândul din interiorul companiei Blue Air.