Grupul de firme Eko Group – al cărui fondator și CEO este afaceristul Eduard Petrescu, în vârstă de 38 de ani – a raportat în anul 2021 o cifră de afaceri de circa șase milioane de euro. Din aceste încasări consistente, nu mai puțin de cinci milioane de euro au fost generate de serviciile de publicitate oferite, o ”linie de business” care a fost înființată în cursul lui 2020.
Prin divizia de publicitate a grupului Eko Group – Publicitate OOH – , omul de afaceri Eduard Petrescu propune ”în exclusivitate”, așa cum este precizat chiar pe site-ul grupului de firme, o ”rețea de stâlpi de iluminat perfecți” pe care poate fi afișată publicitate outdoor și spune că Eko Group deține ”monopolul” la nivelul Capitalei.
Gândul a contactat atât Compania Municipală de Iluminat Public București (CMIPB) – care administrează stâlpii de iluminat din Capitală, aflați în proprietatea Primăriei Municipiului București -, cât și Primăria Capitalei, în încercarea de a afla dacă acest ”monopol” al firmei deținute de Eduard Petrescu are o justificare legală, numai că semnele de întrebare rămân, încă, fără un răspuns concret.
Potrivit informațiilor obținute de Gândul, divizia de publicitate a EKO Group se obligă – la încheierea contractelor de publicitate stradală cu diferite firme – să obțină toate autorizațiile și toate avizele care sunt necesare pentru a putea monta materialele publicitare pe stâlpii de iluminat, asumându-și, astfel, responsabilitatea în ceea ce privește relația cu autoritățile statului.
Iar firmele beneficiare ar trebui să primească, în anexa contractelor încheiate, și dovada că divizia de publicitate a EKO Group a obținut toate autorizațiile și avizele necesare pentru a încheia contracte de publicitate și pentru a amplasa materiale publicitare pe stâlpii de iluminat.
Gândul a solicitat precizări suplimentare și firmelor care au afișate materiale publicitare pe stâlpii de iluminat din București – prin contract cu divizia de publicitate a EKO Group -, urmând a reveni cu informațiile primite din partea reprezentanților acestora.
Fondatorul Eko Group a declarat că a descoperit un ”gol” pe piața de publicitate stradală, cu doi ani în urmă, observând că se mergea ”la negru” din acest punct de vedere.
”Nu exista o reglementare în acest sens”, a declarat acesta într-un interviu din luna aprilie a acestui an. Eduard Petrescu a afirmat că a contactat autoritățile și a întreprins demersurile pentru a demara afacerea, iar acum totul se află într-o efervescență constantă.
Eduard Petrescu dând ca exemplu dezvoltatorul imobiliar Nordis, care beneficiază de ”1.000 de astfel de steaguri publicitare pe stâlpii din București, după ce a început cu doar 93”.
Însă, după ce interviul laudativ a fost publicat, dezvoltatorul imobiliar Nordis i-a făcut un ”duș rece” lui Eduard Petrescu și a transmis că… nu mai este client al Eko Group.
GÂNDUL a prezentat, de altfel, ÎN EXCLUSIVITATE, manevrele de-a dreptul machiavelice prin care Eko Group i-a înscenat dezvoltatorului imobiliar Nordis o insolvență inexistentă, după ce – la expirarea contractului încheiat – a continuat să… factureze.
Compania a continuat să factureze NORDIS pe o serie de livrabile, deși contractul expirase, livrabile și costuri cu care reprezentanții NORDIS nu au fost de acord după expirarea contractului. Asta nu a împiedicat se pare ca facturile sa curgă.
Reprezentanții companiei Eko Business Trade au transmis și un comunicat în care precizează că regretă situația creată – formulând și o cerere de renunțare la judecată – și că NORDIS ”a achitat toate debitele restante față de societatea Eko Business Trade”, ba mai mult decât atât “colaborarea dintre cel două societăți continuă”.
Totuși, așa cum am precizat mai sus, Nordis a transmis că nu mai este client Eko Group.
La solicitarea Gândul, reprezentanții Companiei Municipale de Iluminat Public București – care administrează stâlpii de iluminat din Capitală, aflați în proprietatea Primăriei Municipiului București – au transmis, în exclusivitate, că a fost încasat de la Eko Trade Business SRL doar tariful aferent emiterii ”avizului tehnic de principiu” la amplasarea de mijloace publicitare pe stâlpi de iluminat public.
Totodată, CMIPB a menționat că un astfel de aviz ”nu dă dreptul solicitantului să amplaseze mijloace publicitare, ci reglementează doar condițiile tehnice în care ar putea fi amplasate. Mijloacele de publicitate pot fi amplasate pe stâlpi de iluminat public numai după obținerea acordului Primăriei Municipiului București de către solicitant”.
”CMIPB nu a închiriat stâlpi de iluminat niciunei persoane fizice sau juridice și nu a realizat venituri în acest sens”, s-a mai precizat în răspunsul transmis către redacția Gândul.
Potrivit CMIPB, mijloacele publicitare nu pot fi amplasate pe stâlpii de iluminat public fără ca solicitantul să obțină acordul Municipiului București și fără a fi încheiat un contract cu operatorul – CMIPB – prin care se reglementează ”condițiile pentru montarea/demontarea mijloacelor de publicitate”.
Așa cum era firesc, Gândul s-a adresat și Primăriei Capitalei, solicitându-i lui Nicușor Dan să ofere precizări legate de ”monopolul” la nivelul Capitalei despre care vorbesc reprezentanții Eko Group.
Prima solicitare către Primăria Capitalei a fost transmisă pe data de 18.05.2022, în aceeași zi fiind primită și confirmarea primirii acestei solicitări, respectiv un număr de înregistrare. Timpul a trecut, Primăria Capitalei nu a transmis niciun răspuns la întrebările Gândul, motiv pentru care redacția a revenit cu o altă adresă – pe data de 16 iunie 2022 – solicitând, din nou, răspunsuri. În aceeași zi, Primăria Capitalei înregistrează, din nou, adresa, iar pe data de 17 iunie este transmis, în sfârșit, un răspuns.
Numai că, din câte se poate observa cu ușurință, semnele de întrebare referitoare la ”monopolul” deținut de Eko Trade Business SRL (EKO GROUP) la capitolul ”steaguri publicitare” nu au dispărut.
”Având în vedere solicitarea dvs. înregistrată la Direcția de Presă cu nr. (…) /18.05.2022 și nr. (…) /16.06.2022 vă comunicăm următorul răspuns primit de la Compania Municipală Iluminat Public București și Direcția Urbanism:
Direcția Urbanism a emis avize favorabile pentru publicitate temporară, în vederea montării steagurilor publicitare, cu condiția prezentării dovezii deținerii amplasamentului și plata taxei de emitere a avizelor, pentru toate solicitările primite la Primăria Municipiului București, inclusiv de la firma Eko Trade Business SRL.
(Notă: Bunurile de Retur sunt bunurile PMB puse la dispoziția CMIPB pentru asigurarea serviciului de iluminat public, precum și bunurile noi integrate în SIP pe parcursul contractului de delegare. Bunurile de Retur revin PMB la încetarea contractului, indiferent de cauză).
Avizul emis de CMIPB reglementează doar condițiile tehnice în care ar putea fi amplasate mijloacele publicitare, dar nu dă dreptul solicitantului să le amplaseze”, se precizează în adresa transmisă Gândul de Primăria Municipiului București, Direcția de Presă.
Fostul lider social-democrat Liviu Dragnea nu a renunțat la planurile politice și, după ce a fost eliberat din închisoare, și-a făcut un nou partid, Alianța pentru Patrie, ”născut din lacrimi și durere”. Formațiunea politică a fost înregistrată la tribunal pe data de 19 mai 2021, fondatorii fiind, pe lângă Codrin Ștefănescu, Valentin Păduroiu (ex-PRM, ex-PSD), Marin Gheniu, Mariana Gheniu și Anca Maria Loghin.
Fondatorul Eko Group Eduard Petrescu a apărut alături de fostul lider PSD, sub sigla Alianței pentru Patrie, pe un banner publicitar care transmite că România ”este a celor care simt românește”, semn că afacerile de succes și politica nu au cum să meargă, vreodată, pe drumuri separate.
De altfel, la momentul organizării primei ședințe a Organizației de Tineret a APP Sector 1, Eduard Petrescu era prezentat drept ”președinte executiv” pe pagina de socializare a organizației de tineret a Alianței pentru Patrie.
”Astăzi, 17 ianuarie, a avut loc prima ședință a Organizației de Tineret a APP Sector 1. Ordinea de zi a fost una extrem de încărcată, colegii patrioți de la Tineret având propuneri și inițiative deosebite. Ședința a fost deschisă de președintele executiv al APP S1, domnul Eduard Petrescu”, s-a transmis în mediul online, mesaj susținut și de fotografii.
Eko Group joacă tare – a fost unul dintre principalii furnizori de măști și materiale medicale din perioada pandemiei, vânzând aparatură în valoare de 500.000 de euro pentru unul dintre spitalele lui Gigi Becali – și își face o reclamă constantă și agresivă chiar pe pagina de Facebook.
Astfel, este precizat, negru pe alb, că există toate avizele Primăriei Municipiului București și că publicitatea poate fi făcută pe stâlpi de iluminat din București și Ilfov.
”Vă propunem să vă mențineți cota de piața prin promovare stradală unde compania dumneavoastră poate fi văzută de milioane de persoane. Astfel: Vă propunem să vizionați ofertele noastre financiare pentru steaguri pe stâlpii de iluminat din București și Ilfov, peste 100.000 fete de expunere. Putem monta oriunde, pe orice arteră, zonă, stradă, bulevard! Suntem singura companie care deține avizele PMB, necesare pentru expunere outdoor. Convinge-te și vezi clienții noștri din tot Bucureștiul”, se menționează pe pagina de socializare a Eko Group.
Pe site-ul Eko Group – Publicitateooh – sunt menționate, de altfel, și zonele unde sunt există deja publicitate stradală, în nordul Capitalei, în centru și ”pe lângă mall-uri”.
Eko Group ține să precizeze că deține chiar un ”monopol” al acestei activități, la nivelul Bucureștiului.
Un alt anunț postat pe pagina de Facebook este elocvent și menționează, totodată, că este vorba despre ”cel mai mare proiect OOH fin ultimii 15 ani”, unul care acoperă ”bulevarde întregi” din București.
”Www.ekogroup.ro prin www.publicitateooh.ro vă prezintă cel mai mare proiect OOH din ultimii 15 ani. Promovează-ți compania prin bannere OOH pe bulevarde întregi. Îți faci griji de costuri? Avem MONOPOL, prețul este ne-go-ci-a-bil! Noi te ajutăm, contactează-ne cu încredere: [email protected]”, specifică anunțul postat încă din data de 7 ianuarie 2021.
De altfel, Eko Group plusează și oferă potențialilor clienți și informații referitoare la publicitate pe stâlpii de iluminat din Capitală, defalcată pe sectoare.
Iată cum se prezenta situația în luna octombrie a anului 2020, și numărul de stegulețe/bannere publicitare amplasate în fiecare sector.
Internauții sunt ”bombardați” și pe mail de Eko Group, ”rețeta” fiind aceeași.
Compania se laudă, insistent, că are avizul Primăriei Municipiului București pentru fiecare steag amplasat pe stâlpii de iluminat și poate monta astfel de steaguri publicitare atât în București, cât și în Ilfov.
Mai mult, tot pe pagina de Facebook a Eko Group sunt prezentate și realizările grupului de firme condus de Eduard Petrescu, respectiv licitații câștigate și partenerii cu care colaborează.
Pe listă se află, după cum se poate observa, BNR, Loteria Română, MApN, Camera de Comerț și Industrie România-China, Fabrica de Avioane Craiova, RomArm SA și ambasadele în România ale Moldovei, Indoneziei și Malayesiei.
Este adevărat că – așa cum se spune – ”reclama este sufletul comerțului”, dar există semne de întrebare referitoare la acest ”monopol” Eko Group atunci când discutăm despre publicitate stradală. Gândul a solicitat și un punct de vedere din partea Eko Group, explicațiile fiind absolut necesare.