„Pensionarea” fostului arhitect-șef al Capitalei ar putea fi urmată de o anchetă de amploare la Primăria București. Adrian Bold, care a fost trimis acasă de primarul general Nicușor Dan, a trimis Prefecturii București o sesizare – anunțată în exclusivitate de Gândul – în care reclama că a găsit numeroase documente care au fost semnate în numele lui, fără ca el să fie în cunoștință de cauză. Gândul a aflat ce a descoperit echipa trimisă în control de Inspectoratul de Stat în Construcții, la sesizarea Prefecturii Capitalei, dar și ce sancțiuni penale riscă persoana identificată de inspectori, în cazul în care Primăria nu poate pune la dispoziție acte care să susțină legalitatea semnăturilor.
Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a finalizat controlul dispus la sesizarea Instituției Prefectului Municipiului București, după ce fostul arhitect-șef al Capitalei, Adrian Bold, dat afară de Nicușor Dan, a acuzat că altcineva a semnat în numele lui.
Sesizarea a venit după de Adrian Bold a fost scos „la pensie” de primarul Nicușor Dan, informațiile obținute de Gândul dezvăluind că între arhitectul-șef al Capitalei și edil nu a existat o „colaborare foarte bună” de-a lungul timpului. Potrivit dispoziției de încetare a raportului de serviciu al lui Adrian Bold, acesta a trebuit să părăsească biroul chiar de pe data de 28 mai.
Nu a trecut însă mult și, chiar pe 29 mai, erau deja înregistrate la Prefectură petițiile depuse de Adrian Bold. Conform informațiilor Gândul, publicate în exclusivitate, Adrian Bold a reclamat că mai multe acte administrative – respectiv certificate de urbanism și autorizații de construire – ar fi fost semnate de altcineva, în numele său, fără ca el să știe și fără să-și fi delegat atribuțiile.
Conform surselor Gândul, ca urmare a adresei Prefecturii, angajații cu atribuții de control în cadrul Inspectoratului în Construcții al Municipiului București au desfășurat o acțiune de control și inspecție, prin sondaj, la Primăria Capitalei, având ca obiect verificarea respectării prevederilor legale la emiterea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire eliberate în ultimele două luni ale lui Adrian Bold ca arhitect-șef, respectiv aprilie și mai 2023.
Din analiza adresei de vineri a Inspectoratul de Stat în Construcții rezultă că, din cele 285 de certificate de urbanism și 35 de autorizații de construire supuse verificării, s-a constatat că doar 25 de certificate de urbanism și 20 de autorizații de construire au fost semnate de Adrian Bold ca arhitect-șef al Capitalei, în ultimele două luni.
Restul de 260 de certificate de urbanism și 15 autorizații de construire au fost semnate de un alt angajat, pentru arhitectul-șef, în datele de 3, 7 și 24 aprilie, respectiv 2, 5, 15 și 17 mai.
Potrivit documentelor atașate la adresa transmise de ISC, arhitectul-șef al Bucureștiului depusese cereri de concediu și, prin urmare, locul lui a fost ținut de Matei Damian, director al Direcției de Urbanism din Primăria Capitalei, în 27 octombrie 2022, 7 decembrie 2022 și 16 martie 2023, iar certificatele de urbanism și autorizațiile de construire au semnate în 3, 7 și 24 aprilie, respectiv 2, 5, 15 și 17 mai.
Adresa ISC consultată de Gândul subliniază astfel că datele în care au fost semnate 230 de certificatele de urbanism și 15 autorizațiile de construire nu corespund cu datele în care atribuțiile arhitectului-șef au fost delegate către alt angajat din Primărie.
De asemenea, conform Notei de Serviciu nr. 5/14.02.2023, atribuțiile corespunzătoare arhitectului-șef al Capitalei au fost delegate în sarcina lui Matei Damian, în condițiile în care Adrian Bold a participat la lucrările Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice București.
Și în Nota de Serviciu nr. 8/24.03.2023, atribuțiile arhitectului-șef stabilite prin Regulamentul de Ordine Interioară al PMB privind Serviciul Publicitate Stradală și Serviciul Proiecte Urbane au fost delegate în sarcina lui Matei Damian, directorul executiv al Direcției Urbanism.
Obiectul de activitate al Serviciului Proiecte Urbane nu prevede în sarcina angajaților care își desfășoară activitatea în cadrul acestei structuri obligația de a întocmi sau semna certificate de urbanism sau autorizații de construire.
Totodată, potrivit art. 73, alin. 8 din Regulamentul de Organizare și Funcționare al Primăriei Municipiului București, în sarcina salariaților care își desfășoară activitatea în cadrul Serviciului Publicitate Stradale a fost stabilită strict atribuția de a emite certificate de urbanism și autorizații de construire pentru suporturi publicitare, precum și pentru firme.
Astfel, inspectorii ISC au constatat că, în ceea ce privește 230 de certificate de urbanism și 15 autorizații de construire nu au fost identificate note de serviciu sau alte documente, respectiv cereri de concediu, având ca obiect transmiterea atribuțiilor stabilite în sarcina arhitectului-șef către alți salariați.
ISC menționează că din totalul certificatelor de urbanism și autorizațiilor menționate trebuie excluse documentațiile (autorizații și certificate de urbanism) întocmite de Serviciul Publicitate Stradală.
Potrivit informațiilor obținute de Gândul, Inspectoratul de Stat în Construcții așteaptă răspunsul Primăriei Municipiului București și, în cazul în care constată că legea este încălcată, va depune plângere penală la parchet în cazul persoanei al cărei nume se află pe documente, pentru fals intelectual sau semnare de documente oficiale fără drept și uzurpare de calității oficiale.
Sursele Gândul spun că persoana care a semnat aceste documente este tot Damian Matei, șeful Direcției de Urbanism din Primăria Capitalei, cel care, de altfel, asigură interimatul până la organizarea unui concurs pentru ocuparea funcției de arhitect-șef al Capitalei, așa cum apare și pe site-ul PMB.
Potrivit legii, un certificat de urbanism trebuie semnat de trei persoane:
Dacă nu există toate aceste semnături, documentele respective sunt nule, au precizat sursele Gândul.
Dacă se va ajunge la punerea sub acuzare pentru semnarea celor peste 200 de certificate de urbanism și autorizații de construire, persoana care a semnat în locul arhitectului-șef fără a avea delegare pentru asta riscă o pedeapsa cu închisoare.
„Dacă a săvârșit o fapta de contrafacere a unui înscris, atunci a săvârșit infracțiunea de fals, dacă a și folosit înscrisul fals, atunci este săvârșită și infracțiunea de uz de fals. Dacă nu avea mandat să semneze înscrisul, persoana respectivă poate fi cercetată pentru uzurparea funcție. Persoana respectivă riscă o condamnare cu suspendare. Dacă este la prima abatere, cel mai probabil nu ajunge la închisoare”, a spus avocatul Cristian Ene, consultat de Gândul.
Având în vedere numărul mare de documente, specialistul opinează că persoana respectivă riscă și o pedeapsă privativă de libertate.
„În acest caz, vorbim, totuși, de niște infracțiuni continuate. Dacă într-adevăr vorbim de un prejudiciu foarte mare și s-a făcut dovada acestuia, există și posibilitatea unei condamnări cu executare, însă în situația în care se dovedesc că toate actele au fost executate de către el și a avut un beneficiu. Condamnarea maximă ar putea fi între 3 și 5 ani”, a precizat avocatul Cristian Ene, pentru Gândul.
”Precizările Primăriei Municipiului București, prin Direcția Generală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului:
● Pentru a asigura continuitatea activității administrației publice, atribuțiile fiecărui funcționar sunt preluate în condițiile legii de către persoane delegate. Autorizațiile de construire și certificatele de urbanism care s-au semnat de către o altă persoană decât fostul Arhitect Șef Adrian Bold au fost semnate legal, atunci când domnul Adrian Bold a fost în concediu sau când a fost plecat din instituție în interes de serviciu și a delegat atribuțiile conform fișei de post.
● Ziua emiterii unui document (certificat de urbanism sau autorizație de construcție) nu coincide cu data semnării acestuia de către Arhitectul Șef, actele urmând a fi semnate și verificate de către Secretarul General al Primăriei și de către Primarul General, întreg mecanismul de verificare a legalității documentațiilor, din punct de vedere al conformității cererii cu legislația și cu reglementările urbanistice în vigoare, cu conținutul cadru și cu regimul juridic și tehnic, fiind un proces complex și laborios.
● În perioada 12-14 iunie 2023, Inspectoratul de Stat în Construcții a fost în control la Primăria Municipiului București, unde i s-au pus la dispoziție toate documentele solicitate.
În virtutea corectei informări a cititorilor dumneavoastră, vă rugăm să transmiteți acest drept la replică, în termenul și în condițiile prevăzute de normele în vigoare.
Direcția de Presă”
CITEȘTE ȘI: