Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a declanșat operațiunea „Reabilitarea sistemului de termoficare al Municipiului București” având optimismul la purtător. La aproape patru ani de mandat, edilul pare a rămâne, încă, într-o realitate paralelă, marile probleme ale Capitalei – trafic infernal, semaforizare „inteligentă” lipsă, urbanism blocat, termoficare cu „găuri” – fiind departe de a fi rezolvate.
Cumulate, toate aceste (ne)realizări ale primarului general Nicușor Dan scot peri albi bucureștenilor, chiar dacă acesta – în aparițiile TV sau prin postările de pe pagina de Facebook, unde prezintă exclusiv „performanțele” – prezintă situația ca fiind sub control.
Într-un anunț recent, Nicușor Dan a transmis, satisfăcut, că sistemul de termoficare din București funcționează la capacitate de 99%, asta în condițiile în care sute de blocuri din Capitală sunt iarăși, din cauza avariilor, fără apă și căldură, atmosfera fiind înghețată la propriu.
Gândul prezintă informații potrivit cărora – în ceea ce privește mult-trâmbițata reabilitare a rețelei de termoficare din București – s-a pornit prost de la bun început. Nu numai că lucrările au fost demarate târziu, dar ele sunt și mult mai scumpe decât era prevăzut inițial.
Cele cinci contracte de proiectare și execuție pentru reabilitarea a 210 km de rețea de termoficare în Municipiului București au fost câștigate de către următoarele firme:
Modernizarea a 210 km de rețea de termoficare, cu fonduri europene, este cel mai mare proiect al primăriei conduse de Nicușor Dan, prezentat de edil ca pe o mare „realizare” din mandatul său, numai că, de la demararea lucrărilor, situația este departe de fi roz.
De fapt, bucureștenii sunt din ce în ce mai nemulțumiți, au stat în frig și fără apă caldă la sfârșitul anului trecut, luna ianuarie nu face excepție, iar avariile s-au ținut și se țin lanț.
De la anunțul „impetuos” al lui Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, au fost înlocuiți doar 10 kilometri în anul 2023 și – în total, punând în ecuație și celelalte proiecte ale PMB, circa 100 de kilometri de rețea (50 reprezentând rețea secundară) au fost înlocuiți.
În anul 2020 au fost înregistrate 1.241 de debranșări, iar în anul 2021, compania a avizat 2.568 de dosare de debranșare. În 2022, numărul acestora a crescut la 3.570, iar în anul 2023, până la 30 noiembrie fuseseră înregistrate 3.369 de debranșări.
În astfel de condiții departe de a fi ideale, ba chiar din contră, sursele Gândul avertizează că Nicușor Dan „spoiește”, în public, o imagine de ansamblu care este, de fapt și de drept, dezastruoasă. Numai că edilul ar avea pretenția de a arăta că face treabă, indiferent dacă – pentru asta – apelează la „mijloace contra regulamentului și ar merita cartonaș roșu”.
„Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, n-a fost în stare să execute lucrări așa cum promite, deși fondurile au fost aprobate încă din anul 2020, a făcut acum câțiva kilometri, dar și aceia extrem de scumpi. La 27 de zile de mandat, Nicușor Dan a semnat fondurile europene, fuseseră blocate înainte de venirea sa. N-a fost în stare să facă o licitație, doi ani și ceva, iar când a făcut au apărut niște prețuri de, pur și simplu, îți stă mintea în loc”, au declarat sursele Gândul, în exclusivitate.
Aceleași surse au explicat și cum se „joacă” Nicușor Dan cu cifrele pe care le prezintă public, într-o încercare aproape disperată de a demonstra bucureștenilor că e mai bine în mandatul său decât în alți ani. Dar a apărut o explozie a debranșărilor, așa cum arătam mai sus, cei nemulțumiți fiind, în mandatul lui Nicușor Dan, de patru ori mai mulți!
„Este o explozie a debranșărilor. Dar și pierderile sunt foarte mari. Nicușor Dan spune că pierderile s-au redus prin lucrările care au fost făcute, în bilanțurile aprobate de CGMB au crescut. Ce spune Nicușor Dan, de fapt? Pentru că aici este o chestie în care ne jucăm cu cifrele și le arătăm numai pe acelea care ne convin.
Nicușor Dan spune că a scăzut cantitatea de apă de adaos, dar din punct de vedere cantitativ, respectiv câți metri cubi. Problema nu este din punct de vedere cantitativ, ci este din punct de vedere procentual, pentru că tu – cu cât vinzi mai puțin – cu atâta apă rulezi.
Exemplu:
Și Nicușor Dan spune «Ia uite, pierderea mea e de 15.000 metri cubi, față de cât aveau nemernicii ăia înainte, pierdere de 30.000 metri cubi».
Dar, procentual, una e 30%, alta e 45%. Nicușor Dan, procentual, pierde mai mult. De asta sunt oamenii atât de «mulțumiți», de se debranșează din ce în ce mai mulți. Sunt de patru ori mai mulți nemulțumiți de termoficare ca înainte de anul 2020”, au declarat sursele Gândul, în exclusivitate.
„Teoria ca teoria, dar practica ne omoară”, se spune. Astfel, pentru loturile 1, 3, 4 și 5, valoarea estimată stabilită inițial – 1.595.682.510,25 lei inclusiv TVA – a fost depășită cu un procent de până la 15 %.
În urma referatului de aprobare semnat de Nicușor Dan, primarul general al Capitalei (16.12.2022), ”ținând cont de propunerile financiare depuse de către operatorii economici pentru loturile 1, 2, 3, 4 și 5”, Devizul general a fost actualizat, iar valoarea totală a investiției s-a modificat de la 1.595.682.510,25 lei inclusiv TVA la 1.760.149.188,92 lei inclusiv TVA.
La solicitarea Gândul, Direcția de Presă a Primăriei București a trasmis, în exclusivitate, explicații referitoare la creșterea cu 15% a costului lucrărilor de reabilitare a rețelei de termoficare a Municipiului București.
În acest răspuns, s-a precizat că Municipiul București implementează proiectul ”Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului București”, Cod SMIS 2014+ 138142, „finanțat în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM), în baza contractului nr. 407/14.11.2020 încheiat cu Ministerul Fondurilor Europene (în prezent Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene), în calitate de Autoritate de Management”.
„Astfel, în data de 24.12.2021, autoritatea contractantă a transmis spre publicare în SEAP documentația de atribuire împreună cu documentele-suport. Documentația a fost preluată în verificare ex ante de către ANAP, în data de 21.01.2022 a fost publicat Anunțul de participare nr. CN1038631 pentru contractarea serviciilor de proiectare și execuție lucrări, cu termen limită de depunere a ofertelor 02.05.2022 (conform anunțului de tip erată EN1035620/01.04.2022).
Conform anunțului de participare, valoarea estimată a achiziției a fost de 1.171.192.503,07 lei fără TVA. Însă, așa cum menționează și Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) printr-un punct de vedere exprimat ”Estimarea realizată de către autoritatea contractantă nu reprezintă valoarea maximă pe care o poate avea contractul ce urmează a fi încheiat, ci este o aproximare a valorii contractului” estimare ce nu poate reprezenta întotdeauna răspunsul pieții din momentul în care ofertanții își depun ofertele.
Astfel că, pe parcursul evaluării ofertelor depuse în cadrul procedurii de atribuire a contractelor de achiziție publică de proiectare și execuție lucrări din cadrul proiectului mai sus-menționat, Comisia de evaluare a constatat, la momentul deschiderii ofertelor financiare, faptul că valoarea criptată în SEAP a operatorilor economici depășește valoarea estimată a achiziției.
Având în vedere faptul că, în conformitate cu prevederile legale în materia achizițiilor publice, comisia are obligația de a evalua propunerile financiare inclusiv sub aspectul analizării posibilității disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului respectiv, cu respectarea prevederilor normelor de aplicare a legislației în domeniul achizițiilor publice/sectoriale, în acest context, s-a solicitat ordonatorului principal de credite dispunerea măsurilor care se impun sub aspectul posibilității disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de servicii de proiectare şi execuție lucrări pentru proiectul „Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului București” pentru loturile 1, 3, 4 şi 5, având în vedere:
Așadar, depunerea unei oferte a cărei valoare depășește valoarea estimată a contractului de achiziție publică nu poate atrage în mod automat sancțiunea respingerii ca inacceptabilă a respectivei oferte.
Pentru a determina acceptabilitatea sau inacceptabilitatea ofertei, autoritatea contractantă a verificat dacă există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziție publică și dacă acceptarea unei asemenea oferte nu conduce la modificarea substanțială a contractului în sensul depășirii procentelor sus-indicate.
Fiind îndeplinite condițiile legale în materia achizițiilor publice, ofertele depuse în cadrul procedurii de atribuire a contractelor de proiectare si execuție lucrări în cadrul proiectului «Reabilitarea sistemului de termoficare al municipiului București» pentru loturile 1, 3, 4 şi 5, au fost acceptate”, a transmis Primăria Municipiului București, în exclusivitate pentru Gândul.
La solicitarea Gândul, reprezentanții Construcții Erbașu SA au precizat că oferta inițială a avut la bază calcule referitoare la costul de execuție în condițiile din teren ale loturilor respective, existând particularități ale fiecărui caz în parte.
„Ofertele noastre au avut la bază calculele privind costul de execuție în condițiile din teren a loturilor respective. Fiecare lot (traseu) are particularitățile lui tehnice specifice de execuție.
Totodată, conform prevederilor Ordinului nr. 1568 din 15.10.2002 «Ghid privind elaborarea devizelor la nivel de categorii de lucrări și obiecte de construcții pentru investiții realizate din fonduri publice» indicativ P91/1-02: Executanții (ofertanții) au deplină libertate de a-și prevedea în ofertă propriile consumuri și tehnologii de execuție, cu respectarea cerințelor cantitative și calitative prevăzute în Proiectul tehnic, în Caietul de sarcini și în alte acte normative în vigoare care reglementează execuția lucrărilor, astfel că stabilirea ofertelor este atributul exclusiv al fiecărui executant (ofertant) și se bazează pe experiența similară cu respectarea cerințelor cantitative și calitative prevăzute în Proiectul tehnic și Caietul de sarcini din procedura de atribuire.
Pentru orice alte informații vă rugăm să vă adresați autorităților contractante”, au transmis reprezentanții Erbașu SA, în exclusivitate pentru Gândul.
Lider de asociere pentru loturile 1 și 2, compania Elsaco a transmis, în exclusivitate pentru Gândul, că această creștere a costului lucrărilor este consecința războiului din Ucraina, dar și a inflației + dificultățile de aprovizionare cu materie primă a producătorilor.
„Compania Elsaco Electronic este lider de asociere pentru loturile 1 și 2.
Oferta depusă de către Elsaco Electronic a fost corelată cu prețurile existente la nivelul anului 2022. Pe fondul războiului din Ucraina, a inflației, a condițiilor existente pe piață, a dificultăților în aprovizionarea cu materie primă a producătorilor, s-a înregistrat o creștere de preț pentru țeavă și echipamente în general, de aproximativ 190%.
Loturile 1 și 2 diferă ca și materiale și echipamente folosite”, au precizat reprezentanții Elsaco, în exclusivitate pentru Gândul.
Citește și:
Nicușor Dan preferă dușurile calde, nu reci, și a scăpat ”porumbelul” la TV: ”Spune-i că-l bag în…”