Sunt mai puțin de trei luni de la punerea în circulația a noilor tramvaie Astra Imperio Metropolitan și apar deja primele probleme pe calea de rulaj. Potrivit surselor GÂNDUL, tramvaiul Imperio 3808 a deraiat pe 13 februarie la intrarea în terminalul Ghencea și a mers pe discul de frână până la poziția 1, unde este cabina controlorului. Incidentul a fost trecut sub tăcere și, potrivit surselor citate, în acest caz nu s-a constituit nici o comisie de anchetă.
Deraierea a fost anunțată de vatman pe 13 februarie, la ora 12:05: „la cap linie Ghencea vagonul 3808, depoul Alexandria, linia 41, turul 7, conducător tramvai 90881 B.I, deraiază cu boghiul III”. Tramvaiul ar fi mers 60 de metri în deraiere și a trecut și peste o trecere. Din această cauză, de la ora 12:05-13:55 (110 minute) vagonul a staționat.
„La fața locului s-au dirijat intervențiile: 2 (3- 19) de la depoul Bujoreni, intervenția 4 (3-3) depoul Vatra Luminoasă, și remorcherul 3-6 depoul Bujoreni. Celelalte vagoane au circulat pe linia II. La fața locului s-a prezentat personalul din unitatea de exploatare, de la Baza 3 șef echipa D. C., de la macaze automate șef echipa B. I. și reprezentantul ASTRA Vagoane.
La ora 14:15 vagonul a plecat la depou urmărit de intervenția 4 (3-3). Consecințe în circulație nu au fost”, au precizat pentru GÂNDUL sursele citate.
Tramvaiele achiziționate de Primăria Capitalei au întâmpinat probleme de-a lungul și de-a latul parcursului, pe linia 41, încă de la primele teste în circulație.
Astfel, imaginile de la testele efectuate în iulie anul trecut, cu câteva luni înainte ca noile tramvaie să intre în circulație, arată cum noua garnitură trece milimetric pe lângă semafoare, stâlpi, pasajele subterane sau intrări la metrou. Și asta, după ce se rabatează oglinda. Autoritățile au fost nevoite să facă modificări pe traseu.
„Administrația are de asemenea un pasaj în zona Turda și copertinele respective interacționează cu tramvaiul. Am putut trece de zonele respective doar prin rabatarea oglinzii. Nu sunt probleme majore, sunt chestiuni care apar în orice oraș atunci când sunt tipuri noi de vehicule. Nu implică niște costuri extraordinare”, a declarat, în iulie anul trecut, pentru Digi24 Adrian Criț, director STB.
La acel moment, erau în total 7 stații care trebuie modernizate, astfel încât lungimea peroanelor să corespundă cu lungimea noilor garnituri. Lucrările de reconfigurare pentru toate cele 14 peroane au costat Primăria Capitalei 8,6 milioane de lei.
Problemele nu s-au oprit aici pentru că, în noiembrie 2022, la mai puțin de o lună până la data prevăzută pentru intrarea în circulație a tramvaielor, Comisia specială din Primăria Capitalei a refuzat să semneze recepția vagoanelor. Aceasta pentru că Astra Arad a livrat tramvaie cu un motor cu capacitate mai mică decât cea prevăzută în caietul de sarcini. Practic, în loc de motoare cu capacitate de 120 kW, tramvaiele livrate către București au o capacitate de 100 kW.
Cei din Comisia au cerut reprezentanților companiei să demonstreze că vehiculele cu capacitatea de 100 kW pot transporta peste 300 de persoane și că nu se strică în timp, fiind forțate să „tragă” mai mult decât ar putea.
Din 10 decembrie 2022, Primăria Generală a introdus în circulație 15 tramvaie noi Astra pe linia 41, primele tramvaie noi cumpărate după Revoluție.
Tramvaiele noi pe care Primăria Generală le-a cumpărat de la Astra Arad vor circula din această primăvară și pe liniile 25 și 32, a anunțat, la finalul lunii ianuarie 2023, viceprimarul Capitalei Stelian Bujduveanu. Până acum, producătorul de la Arad a livrat 20 unități care au fost puse în circulație pe linia 41, primul traseu rapid, complet utilat cu tramvaie noi și face legătura între Nordul și Vestul Bucureștiului. Pe liniile 25 și 32 vor circula în total 27 de tramvaie Astra, a explicat Bujduveanu.
„ Următoarele tramvaie Imperio vor circula, din primăvară, pe următoarele trasee:
- Linia 25 (12 tramvaie): terminal Depou Militari – terminal C.F.R. Progresu și retur.
- Linia 32 (15 tramvaie): terminal Piața Unirii – terminal Depou Alexandria și retur.
Celelalte linii pe care vor circula tramvaie Imperio sunt: 1, 10, 21, 40, 55, cu mențiunea că pe aceste linii tramvaiele vor fi introduse doar după modernizarea căii de rulare. În acest an încep lucrările de modernizare a peste 50 km de șină de tramvai. Este o investiție de peste 1,9 miliarde de lei, care are termen de finalizare 18 luni. Graficul de livrare al tramvaielor Imperio este de 4 (patru) unități în fiecare lună calendaristică”, a transmis Stelian Bujduveanu.
Tramvaiul construit de societatea Astra Vagoane face parte dintr-un lot de 100 de exemplare pe care le-a achiziționat Primăria Municipiului București cu fonduri europene. Valoarea proiectului este de aproximativ 200 milioane de euro.
Noile tramvaie sunt mai mari decât cele cu care bucureștenii sunt obișnuiți. Imperio Metropolitan are o lungime de 36 de metri, o lățime de 2,4 metri și o înălțime de 3,6 metri.
Vehiculul este realizat din oțel și cântărește 47 de tone, acesta a fost proiectat pentru a atinge o viteză de până la 70 km/h. De asemenea, tramvaiul are o capacitate de 322 de locuri, dintre care 56 sunt scaune.