„Trenul de noapte de la București și Budapesta are ore de sosire și plecare confortabile. Cu toate acestea, toaletele lasă mult de dorit“, este constatarea făcută de jurnaliștii publicației germane Die tageszeitung (taz.de), care îndeamnă călătorii să își aducă de acasă ”suficient dezinfectant și propria hârtie igienică“.
Potrivit publicației germane, dacă doriți să călătoriți de la Budapesta la București cu trenul, cel mai bine este să călătoriți noaptea: călătoria durează 16 ore, așa că puteți fie să vă urcați în tren la ora 6 dimineața și să vă petreceți întreaga zi acolo, fie să vă petreceți călătoria dormind.
De asemenea, cu legătura de la ora 17.45, puteți obține încă un compartiment cu două paturi sau un pat de o persoană la clasa întâi. În cazul trenului de la ora 21.55, puteți rezerva doar locuri sau paturi într-un compartiment cu patru paturi, dar nu veți fi trezit în mijlocul nopții pentru controlul de frontieră.
Pentru compartimentul cu patru cușete, la ghișeul din București se vinde un bilet cu echivalentul a 55 de euro cu o zi înainte. Pe de altă parte, site-ul de rezervări al Căilor Ferate Române a fost în grevă cu câteva zile înainte, iar biletele nu pot fi cumpărate nici prin intermediul site-urilor internaționale de rezervări precum Deutsche Bahn, ÖBB sau Trainline.eu. Dar prețurile nu cresc prea mult înainte de plecare, iar la sfârșitul verii este întotdeauna posibil să se obțină un bilet de tren la ghișeu în aceeași zi – atunci pentru echivalentul a 60 de euro.
Trenurile de noapte sunt o alternativă ecologică la multe zboruri. „De aceea, taz prezintă o serie de legături cu vagoane de dormit sau cușete. Pentru că multe dintre oferte sunt greu de cunoscut. Dar scriem și despre ceea ce trebuie îmbunătățit pentru a le face mai atractive pentru mai multă lume. Puteți găsi toate episoadele pe www.taz.de/nachtzugkritik“, descriu redactorii taz demersul jurnalistic, potrivit știri diaspora.ro.
Iată o listă cu sfaturile redactorilor publicației germane taz (n.r. taz sau die tageszeitung este un ziar german fondat în 1978 în Berlin. taz este o cooperativă începând cu anul 1992), ca urmare a călătoriei lor cu trenul de noapte între București și Budapesta.
Poți fi norocos sau ghinionist cu un compartiment cușetă pentru patru sau șase persoane: Fie că abia poți dormi din cauza aerului irespirabil și a sforăitorilor, fie că ai ceva mai mult spațiu pentru tine și chiar întâlnești în timpul călătoriei colegi de drum simpatici care scurtează plictiseala.
Peronul din București este deja atât de plin la ora 21.30, încât te întrebi cum ar trebui să încapă atâția oameni într-un singur tren. Trenul de noapte propriu-zis sosește abia la ora 21.45 și provoacă haos, pentru că, bineînțeles, nu există niciun afișaj al stării vagonului și toată lumea îl bate la cap pe singurul conductor de la începutul trenului pentru a afla unde trebuie să meargă. Aici, trenul chiar mai are încă o clasă întâi și, de asemenea, compartimente de cușete duble, dar acestea sunt deconectate la Timișoara, chiar înainte de granița româno-ungară.
Din fericire, vagonul cușetă spre Budapesta este destul de gol. Odată ajunși în vagonul și compartimentul potrivit, însoțitorul de tren ia biletele și înmânează lenjerie proaspătă, învelită în folie individuală. Trebuie să faceți singuri paturile, biletele nu sunt returnate decât dimineața.
Canapelele individuale sunt dotate chiar și cu lămpi de citit – dar acestea nu mai funcționează. Cel puțin singura priză din compartiment funcționează. Trebuie doar să vă puneți de acord cine are voie să încarce telefonul mobil și când. Ferestrele și ușile au perdele, dar acestea nu sunt suficiente pentru a bloca luminile de pe șine și din stații. Așadar, este recomandată o mască de dormit.
Cel mai mare lux al trenului de 21.55 spre Budapesta este că poți dormi toată noaptea, deși treci granița la marginea spațiului Schengen: Controlul de frontieră pe partea română se face abia la ora 9.19; aproximativ o jumătate de oră mai târziu, oficialii maghiari urcă în tren pentru a verifica și pașapoartele din fiecare compartiment.
Așadar, nu veți fi treziți de polițiștii de frontieră în timpul nopții. Dar tot nu vă puteți aștepta la un somn complet liniștit: șinele românești nu sunt bine umplute și, prin urmare, vă însoțesc cu un legănat și un zdrăngănit ritmic. Legănatul te adoarme bine, dar noaptea trenul frânează și accelerează uneori atât de mult încât te trezești din el și ai senzația că trebuie să contravirezi pentru a nu cădea din pat. În plus, paturile sunt destul de înguste, de aproximativ 1,80 metri, și devin rapid inconfortabile pentru persoanele mai înalte.
Până la ora 12.50, ora Ungariei, aveți totuși suficient timp să vă odihniți puțin și să vă bucurați de peisaj înainte de a ajunge în Budapesta. Este, de asemenea, un loc bun pentru a te retrage dacă, până la urmă, colegii tăi de pat nu sunt cei mai drăguți sau dacă unii încă dorm, iar alții vor să vorbească: În Ungaria, întregul compartiment de cușete are dintr-o dată doar cinci pasageri.
Colegii de călătorie prietenoși și conversațiile despre aventurile din trenurile est-europene scurtează timpul de după controlul de frontieră. Iar în Budapesta ajungi în momentul perfect pentru a ajunge la locul de cazare și a face dușul mult dorit. Toaletele nu sunt dintre cele mai acceptabile. Toaletele au doar o chiuvetă, care miroase suspect de dimineață. Dacă puteți, ar trebui să amânați mersul la toaletă până la sosirea dumneavoastră; toți pasagerii ar trebui să ia cu ei suficient dezinfectant și hârtie igienică proprie.
Orele de plecare, de control la frontieră și de sosire sunt cel mai mare avantaj al acestei legături cu trenul de noapte. Restul, la fel ca majoritatea conexiunilor feroviare din această regiune, este mai mult pentru cei aventuroși. Dar, în absența unui compartiment privat pentru două persoane, este ușor să porniți o conversație cu alți călători, iar dacă vă înțelegeți bine cu ei, s-ar putea să aveți prieteni în Budapesta.