Expert în aviație, despre incidentul Tarom de la Bruxelles: „Dacă avionul decola, era sinucidere curată” / În aeronavă se afla și Mircea Geaonă

Publicat: 05 04. 2024, 14:31

Sorin Stoicescu, expert în aviație, și fost şef al Aviaţiei Civile din România, a explicat, pentru Gândul, cum au procedat piloții cursei Tarom, oprită din manevrele de decolare, joi seară, la Bruxelles. Potrivit specialistului, comandantul a luat cea mai bună decizie, iar o decolare ar fi însemnat o „sinucidere curată”.

 Cursa Tarom ROT374 care opera pe ruta Bruxelles – Otopeni joi seară a întrerupt decolarea din motive de siguranță. Aeronava implicată, un Boeing 737-800 BGL, avea la bord 93 de pasageri. Potrivit unor surse, în aeronavă s-ar fi aflat și Mircea Geoană și Luminița Odobescu, ministrul de Externe.

Sorin Stoicescu, expert în aviație, și fost şef al Aviaţiei Civile din România, este de părere că pot fi foarte multe cauze pentru întreruperea unei decolări. Potrivit specialistului, comandantul a aplicat procedura din manual.

„Avionul era aproape de viteza de desprindere, iar în momentul în care s-a primit semnalizarea respectivă, comandantul a frânat. Aceasta este procedura din manual. În momentul în care primești semnalizări deosebite, pentru un «malfunction», comandantul, ca la carte, trebuie să ia această măsură. Comandantul a acționat perfect. Dacă decola, era sinucidere curată. Se putea întâmpla orice”, a declarat Sorin Stoicescu, pentru Gândul.

Sorin Stoicescu: „Esențial este că s-a primit acea semnalizare”

Potrivit specialistului, cauzele pentru un astfel de incident pot fi foarte multe.

„Probleme pot să fie foarte multe. Poate să fie o descărcare electrică, un scurtcircuit. Esențial este că s-a primit acea semnalizare, de urgență”, mai spune Sorin Stoicescu.

Explicațiile Tarom:

„Echipajul aeronavei a decis să oprească decolarea întrucât a fost identificată o problemă tehnică. În conformitate cu protocoalele de siguranță, s-a solicitat prezența mașinilor de pompieri la aeronavă.

Pasagerii și echipajul s-au aflat în permanență în siguranță. Aceștia au fost debarcați iar echipa locală TAROM a oferit asistență călătorilor.

Aeronava a fost supusă unei inspecții tehnice amănunțite de către echipă tehnica specializată de pe aeroportul din Bruxelles, fiind identificată o disfuncționalitate”, se arată într-un comunicat transmis, vineri, de Tarom.

Incidentul de vineri ar fi deschis „Cutia Pandorei” în ceea ce privește siguranța tehnică a aeronavelor TAROM,  și implicit siguranța pasagerilor.

Dezvăluiri despre marile probleme de la Tarom pot fi citite AICI