Expert în aviație, despre raportul în cazul CATASTROFEI de la Milano, în care a murit magnatul Dan Petrescu: „E posibil să fi fost veselie în avion”

Publicat: 22 10. 2024, 07:00

Sorin Stoicescu, expert în aviație și fost şef al Aviaţiei Civile din România, a analizat pentru Gândul concluziile anchetei în cazul accidentului aviatic de la Milano, soldat cu moartea a 8 persoane, printre care și milionarul Dan Petrescu. Acesta spune că „varianta cea mai probabilă” avansată de anchetatorii italieni, respectiv pierderea controlului aeronavei de către pilot, este foarte plauzibilă. Sorin Stoicescu mai crede că în aeronava care s-a prăbușit la trei minute de la decolare este posibil să fi fost „veselie mare”.

Așa cum Gândul a relatat luni, autoritățile italiene au finalizat după aproape trei ani ancheta în cazul catastrofei de la Linate, Milano.

Detalii tulburătoare din raport pot fi citite AICI.

Ancheta relevă faptul că aeronava avea un înregistrator de zbor, dar era decuplat. Astfel, lipsa datelor de pe „cutia neagră” a îngreunat extrem de mult investigația.

„Ar trebui schimbată legislația în ceea ce privește înregistratoarele de zbor. În mod normal, pilotul trebuie obligat de către Autoritatea Aeronautică să țină aparatul în funcțiune. Cu aceste informații poți să descoperi ce a dus la catastrofă. Poți astfel să eviți să nu se mai repete astfel de evenimente. În modul acesta poți salva vieți”, a declarat Sorin Stoicescu pentru Gândul.

Dan Petrescu ar fi grăbit procedurile de decolare

Expertul în aviație spune că este de acord cu raportul italienilor.

Mi se pare foarte plauzibil raportul în ceea ce privește cauza cea mai probabilă, respectiv pierderea controlului aeronavei. Cum s-a pierdut controlul, și care sunt factorii, nu se poate cunoaște cu exactitate. Asta din cauza faptului că nu există datele de pe înregistrator. Foarte probabil, în aeronavă era veselie mare, pentru că ei veneau de la o petrecere. Era distracție în avion. A grăbit procedurile, în sensul în care și-ar fi dorit să termine mai repede cu briefing-ul, cu procedurile operaționale de dinainte de decolare, ca să le limiteze, să le restrângă, să poată să plece mai repede”, explică fostul șef al Aviației Civile.

Sorin Stoicescu mai spune că este foarte greu de dovedit dacă pilotul a avut o problemă de sănătate.

„Și când a fost evenimentul de la Balotești, se spunea că pilotul comandant ar fi pățit ceva. Nu am reușit să descoperim dacă Liviu Bătănoiu a făcut infarct sau nu”, mai explică Sorin Stoicescu.

Cauza cea mai probabilă: pierderea controlului de către Dan Petrescu

Potrivit anchetei, pierderea controlului, prin pierderea proceselor cognitive ale pilotului, ar fi rezultat dintr-un nivel ridicat de stres.

Practic, pilotul nu a mai reușit să fie atent la comenzi.

La nivelul de stres ar fi contribuit „canalizarea atenţiei către sistemul de navigaţie, în încercarea de a recâștiga traseul corect”, se arată în raportul anchetatorilor italieni. Acest aspect i-a afectat pilotului atenția la manevrarea avionului, iar „în acest fel, aeronava ar fi intrat într-o atitudine neobișnuită”.

Potrivit investigației, la pierderea controlului ar mai fi contribuit și următoarele aspecte: necunoașterea culoarelor de zbor de pe acel aeroport, lipsa cunoștințelor în situații de criză (experiență care se poate dobândi prin pratică pe simulator).

Analiza ADN a „fluidelor organice” de pe centura scaunelor

Un alt aspect tulburător al anchetei este stabilit în urma analizei ADN.

Potrivit raportului, în urma prelevării și analizei „fluidelor organice” de pe centura scaunului din dreapta a rezultat faptul că pe acel loc al copilotului stătea o femeie în vârstă de 65 de ani, care era „mama și bunica altor doi pasageri din avion”.

Este vorba de Miruna Anca Wanda Lozinschi, româncă, născută în 1956, mama lui Claire Stephanie Caroline și bunica lui Raphael – toți trei pasageri în avionul care s-a prăbușit la Milano.

De asemenea, în urma autopsiilor, s-a stabilit că toți pasagerii erau vii în momentul impactului. În urma examenelor toxicologice nu au reieșit substanțe „de interes”.

Avionul pilotat de Dan Petrescu avea destinația Sardinia

Pe data de 3 octombrie 2021, la ora 13:04, avionul pilotat chiar de magnatul Dan PetrescuPilatus PC-12, cu un singur motor, înmatriculat YR-PDV – a decolat de pe aeroportul din Milano, având ca destinație Sardinia.

Trei minute mai târziu, la ora 13:07, aparatul de zbor s-a prăbușit, s-a lovit aproape în plan vertical de pământ și a luat foc, cei opt pasageri aflați la bordul aeronavei de mici dimensiuni neavând nicio șansă de supraviețuire.

Cele opt persoane care au murit în accidentul de la Milano:

  • magnatul Dan Petrescu, cel care se afla la manșa avionului;
  • soția sa, Regina Balzat, în vârstă de 65 de ani, născută în România, cu cetățenie franceză;
  • Dan Ștefan Petrescu, fiul miliardarului, în vârstă de 30 de ani, născut la München, dublă cetățenie;
  • Julien Brossard, în vârstă de 35 de ani, prieten cu fiul magnatului;
  • Claire Stephanie Caroline Alexandrescu, în vârstă de 33 de ani; născută în Franța, manager de publicitate (senior digital advertising și content digital manager pentru Europa de Sud la Pernod Ricard); Claire era fiica lui Miki Alexandrescu, comentator de Formula 1;
  • Filippo Nascimbene, în vârstă de 32 de ani, soțul Carolinei; născut în 1988, manager la Milano, în cadrul consultanței Start Hub;
  • Fiul lor de un an, Raphael; născut la Milano, pe data de 16 ianuarie 2020;
  • Mama Carolinei Alexandrescu, Miruna Anca Wanda Lozinschi, în vârstă de 65 de ani.

CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV | Ce a făcut miliardarul Dan Petrescu cu 24 de ore înainte să moară

EXCLUSIV | Cadavrele celor care au murit în avionul pilotat de magnatul Dan Petrescu încă nu au fost identificate, la două luni de la accident: „Distrugerile au fost extrem de mari, încă se lucrează”

Primele imagini cu cutia neagră a avionului miliardarului Dan Petrescu. De ce nu a înregistrat dispozitivul zborul de la Milano, în urma căruia au murit 8 persoane