Prima pagină » Actualitate » Fântâna de PETROL a lui Putin. Cu ajutor european, exporturile rusești depășesc pragul de preț al G7 / Rusia a obținut peste 53 mld. $ în 2024

Fântâna de PETROL a lui Putin. Cu ajutor european, exporturile rusești depășesc pragul de preț al G7 / Rusia a obținut peste 53 mld. $ în 2024

Fântâna de PETROL a lui Putin. Cu ajutor european, exporturile rusești depășesc pragul de preț al G7 / Rusia a obținut peste 53 mld. $ în 2024

Rusia lui Vladimir Putin a descoperit modalitățile prin care ocolește plafonul de 60 de dolari al petrolului, stabilit în decembrie 2022 de țările G7, câștigând 53 de miliarde de dolari în plus din această strategie. Și asta doar în primele trei trimestre ale anului 2024, avertizează The Insider. Petrolul este achiziționat peste plafon de companii intermediare din Emiratele Arabe Unite și Hong Kong, precum și de companiile petroliere naționale din India, Turcia și China.

Mai mult decât atât, după cum a descoperit The Insider , navele care părăsesc terminalele petroliere rusești din Marea Baltică sunt foarte uşoare – le scade pescajul – în apele europene, în ciuda interzicerii importului de petrol rusesc, pe mare, în Europa.

În apropierea portului Augusta se află o rafinărie de petrol care a fost deținută de Lukoil – a doua companie petrolieră ca mărime din Rusia.

Sistemul MarineTraffic

Când un tanc petrolier este descărcat, pescajul său scade, iar modificările pescajului pot fi observate în sistemul MarineTraffic, deși aceste date nu sunt întotdeauna complete și precise.

Conform acestui sistem, notează The Insider, cel puțin 20 de tancuri care au venit din porturile petroliere rusești din Marea Baltică și-au redus pescajul în porturile mediteraneene sau în jurul lor, anul trecut.

  • Pe lângă portul Augusta, navele au folosit portul sicilian Milazzo, precum și porturile din Trieste și apele din apropierea Maltei.
  • Multe nave care au trecut pe lângă Italia au continuat să navigheze spre Golful Laconia și, uneori, s-au îndreptat și spre Turcia și/sau Alexandria.
  • Deși o reducere a pescajului acestor tancuri nu este întotdeauna vizibilă în baza de date, faptul că navele s-au apropiat de porturile italiene sugerează că au descărcat petrol acolo.
  • Altfel, nu ar exista niciun motiv pentru ca navele să piardă timp și bani prin andocare, schimbând cursul și rămânând ancorate.

De la începutul războiului din Ucraina, majoritatea țărilor UE – împreună cu SUA, Marea Britanie și Canada – au impus un embargo asupra achiziționării de țiței rusesc livrat pe mare. Cu toate acestea, la sfârșitul anului 2022, când a devenit clar că Rusia s-a adaptat cu succes la aceste restricții, țările G7, UE și Australia au introdus un plafon de preț pentru petrol.

Companiilor din aceste țări – brokeri, proprietari de nave și asigurători – li s-a interzis să deservească transporturile maritime de țiței rusesc dacă acesta a fost achiziționat pentru mai mult de 60 de dolari pe baril.

Cu toate acestea, informațiile despre exportul de petrol rusesc obținute de The Insider (pentru lunile ianuarie-septembrie 2024) arată că Moscova a ocolit cu succes acest plafon.

  • Potrivit viceprim-ministrului rus Alexander Novak, Rusia a vândut 1.735 de miliarde de barili de petrol în 2024.
  • Datele de export indică faptul că peste 730 de milioane de barili au fost transportate pe mare și vândute la prețuri peste plafonul de 60 de dolari.
  • Venitul total din petrolul vândut „deasupra limitei” s-a ridicat la aproximativ 53 de miliarde de dolari, prețul mediu al petrolului fiind de 73 de dolari pe baril.
  • Venitul din diferența dintre prețul real și prețul-plafon a depășit 9,5 miliarde USD.

În 2024, tancurile din zona rusă a Golfului Finlandei au fost încărcate cu petrol de aproximativ 1.000 de ori

Potrivit investigației The Insider, tancurile petroliere care se îndreaptă spre Europa își încep adesea călătoria în Ust-Luga și Primorsk, pe malul Golfului Finlandei.

În 2024, tancurile din zona rusă a Golfului Finlandei au fost încărcate cu petrol de aproximativ 1.000 de ori, pe baza modificărilor de pescaj înregistrate în sistemul MarineTraffic.

În aproximativ 100 de cazuri, aceste nave au continuat să navigheze spre Marea Mediterană, unde pescajul lor a scăzut, ceea ce înseamnă că, dacă nu a existat manipularea transponderului, și-au descărcat încărcătura.

  • În unele cazuri, descărcarea a avut loc lângă porturile europene sau lângă o altă navă, ceea ce ar putea indica că petrolul era transbordat de la o navă la alta.
  • Mult mai frecvent – ​​de peste 350 de ori – cisternele care preluaseră petrol în Golful Finlandei au ajuns pe țărmurile Indiei sau Pakistanului, unde pescajul lor s-a văzut în scădere.

O parte semnificativă a petrolului rusesc este expediată spre est, în special prin portul din Orientul Îndepărtat Kozmino, de unde marfa merge, în principal, către China.

Pe hârtie, „țara comercială” menționată în declarațiile vamale pentru petrol este cel mai adesea Emiratele Arabe Unite, urmată de Hong Kong și India. Urmează Turcia, Singapore și China, dar trebuie înțeles că „țara de tranzacționare” reprezintă țara în care cumpărătorul este înregistrat oficial.

Petrolul nu merge neapărat în acea țară, avertizează jurnaliștii de la The Insider.

Transbordare a petrolului de la navă la navă, pe mare

Petrolul este direcționat, în principal, către India și China. Printre principalii consumatori reali, Turcia ocupă locul trei, cu volume mai mici trimise către Myanmar, Emiratele Arabe Unite, Coreea de Sud, Brunei și Egipt, conform datelor vamale.

Cu toate acestea, cazurile de transbordare a petrolului de la navă la navă, direct pe mare, sunt frecvente, ceea ce înseamnă că nu este complet sigur că informațiile furnizate în declarațiile vamale corespund realității.

  • Lista companiilor care cumpără petrol rusesc este condusă de dealer-ul „curat” Litasco Middle East DMCC (acum redenumit LME Trading DMCC), o filială a Lukoil, cu 169 de milioane de barili achiziționați peste prețul plafon în 2024.
  • Lukoil Asia Pacific Pte Ltd. figurează și ea ca importator – deși unul cu volum de tranzacționare relativ mic.
  • Litasco Middle East DMCC conduce, de asemenea, prin ponderea veniturilor provenite din achizițiile peste limita maximă.

Pe locul doi se află Guron Trading Limited din Hong Kong, despre care mass-media din industrie a dezvăluit că ar fi un participant pe piața gri încă din 2023. În data de 10 ianuarie 2025, această companie a fost sancționată. Directorul său, conform registrului din Hong Kong, este cetățeanul pakistanez Zaman Noor, iar beneficiarul se presupune că este Sierra Holding Limited, cu sediul în Cipru, cu o persoană de contact pe nume Michael Kyprianou, situată în Dubai. Â

  • Cu toate acestea, o companie cu acest nume (Sierra Holding Limited) nu poate fi localizată în nicio jurisdicție.
  • Este posibil să se refere la o companie din Cipru sau Panama cu un nume similar.
  • Domeniul companiei a fost înregistrat în 2022.

O companie și mai misterioasă se află pe locul patru în rândul cumpărătorilor de petrol rusesc peste plafon impus de G7 – Disentis Trading LLC FZ.

Judecând după numele său, ar trebui să fie înregistrată în Dubai. Nu există informații disponibile despre directorii sau beneficiarii săi, dar a achiziționat peste 40 de milioane de barili de petrol rusesc în 2024.

O companie similară cu sediul în Dubai, fără beneficiari sau directori cunoscuți — Eterra Crude Oil Abroad Trading LLC (locul cinci în clasamentul cumpărătorilor de peste plafon), cu o cifră de afaceri enormă (42 de milioane de tone de petrol peste limitare în 2024) — a fost sancționată de SUA pe 10 ianuarie 2025.

Companii-fantomă obscure

Marile corporații naționale se numără, de asemenea, printre cumpărătorii de petrol rusesc deasupra limitei.

Printre acestea se află Indian Oil Corporation Limited (locul trei în clasament), Turkiye Petrol Rafinerileri As (Tupras), Chinaoil (Hong Kong) Corporation Limited, o subsidiară a Chinese China National United Oil Corporation și Unipec Asia Company Limited, o subsidiară a companiei de stat China International United Petroleum & Chemicals Co. Ltd.

  • Deși, adesea, nu știm cine este beneficiarul oficial al companiilor din Hong Kong sau Dubai, cumpărătorii misterioși pot fi uneori identificați de principalii lor furnizori ruși. Lista include toți cei mai mari producători din Rusia.
  • O parte semnificativă a tancurilor care facilitează exporturile de petrol ale Rusiei sunt deținute de Grecia. Aceste nave sunt frecvent înregistrate în cadrul unor companii-fantomă obscure, oferind puține informații disponibile public despre adevărații proprietari.
  • Cu toate acestea, dintre diferitele nume de companii ale căror nave au călătorit din partea rusă a Golfului Finlandei în Marea Mediterană – iar pescajul lor s-a redus cu această ocazie – o companie iese în evidență: TMS Tankers.

Potrivit Comisiei pentru Valori Mobiliare și Burse din SUA, TMS Tankers a fost deținut anterior de miliardarul George Economou, iar jurnalul de transport maritim britanic Lloyd’s List scrie că Economou este în continuare proprietarul efectiv al companiei.

Miliardari greci, suspectați că fac afaceri cu Rusia lui Putin

Tancurile companiei Cardiff Marine, deținute parțial de sora lui George, Chrysoula Kandylidis, au navigat și ele din porturile petroliere rusești din Marea Baltică și apoi au scăpat în sau în jurul Europei.

  • Per total, familia Economou este legată de 11 din 21 de tancuri ar fi fost descărcate în apele europene sau chiar în porturile europene) după ce au vizitat Ust-Luga sau Primorsk. Familia Economou  este, de asemenea, conectată la Dryships Inc.
  • Familia miliardarului grec Melissanidis (Aegean Shipping Management SA) și familia Gialozoglou (IMS SA) au avut și ele nave individuale care și-au redus pescajele în apele europene după ce au vizitat terminalele petroliere rusești.

Aegean Shipping Management neagă acuzațiile conform cărora nava lor, Green Aura , ar fi fost implicată în transportul ilegal de petrol rusesc.

Potrivit companiei, notează The Insider, nava „a fost închiriată pentru o lungă perioadă de timp de către un mare comerciant de marfă și a efectuat trei vizite în porturile rusești în 2024. În fiecare caz, comerțul a fost pe deplin legal, pe deplin conform cu regulile existente, iar originea mărfurilor a fost Kazahstan, nu Rusia”.

Cu toate acestea, Aegean Shipping Management nu a explicat de ce Green Aura a părăsit Rosneftbunkerul din Marea Baltică pe 27 februarie 2024, iar apoi a intrat în portul menționat mai sus Milazzo (Sicilia) pe 13 martie a aceluiași an.


Citește și:

Ambasadorul Rusiei la București, mesaj pro-Călin Georgescu: „România, un teren de testare pentru scheme electorale”

Putin are „mingea” în terenul său și recurge la o strategie CLASICĂ în „meciul” cu Trump. „Trage de timp pentru a-și atinge obiectivele”

Trump resuscitează PLANUL NIXON și dorește să îndepărteze Rusia de China. „O strategie greu de gestionat, Moscova și Beijingul au prea multe în comun”

Obsesiile lui Putin. Soldații Kremlinului mor pe frontul din Ucraina, liderul pune PRESIUNE pe rusoaice. „Politici iraționale”  

S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole ... vezi toate articolele

Citește și