Fiul unei șefe din CNAIR, angajat la firma care a câștigat contractul Podului de la Brăila. Poziția CNAIR: „Nu am identificat nicio incompatibilitate”
Una dintre persoanele care a avut putere de decizie în atribuirea uriașului contract de proiecție și execuție a Podului suspendat de la Brăila are fiul angajat la firma constructoare declarată câștigătoare la licitație. La solicitarea Gândul, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și reprezentanții WeBuild au transmis oficial punctul de vedere cu privire la existența unui eventual conflict de interese în acest caz.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) publica, pe 28 aprilie 2017, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) un anunț de participare mult așteptat care dădea startul licitației pentru proiectarea și execuția Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila.
Podul suspendat peste Dunăre, Brăila – Smârdan, a fost realizat de asocierea Webuild (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. (Japonia) și reprezintă o investiția totală de aproximativ 500 milioane euro.
Contractul pus pe SEAP era estimat inițial la 2.025.494.965 de lei, fără TVA, iar valoarea finală la atribuire a fost de 1.995.932.260,25 lei fără TVA, respectiv 2.375.159.389,70 lei cu TVA (19%).
Anunțul de participare includea, conform normelor, și lista detaliată a persoanelor cu funcții de decizie în această procedură, printre care se număra și Ruxandra Nechita, șef proiect Unitate de Implementare a Proiectelor.
Etapele procedurii de atribuire a celui de-al treilea pod suspendat ca dimensiune din Europa se întrepătrund cu anii de formare a fiului ei, în cadrul aceleași instituții de învățământ superior, Universitatea Tehnică de Construcții din București.
Astfel, ofertele pentru acest proiect au fost depuse în august 2017 iar evaluarea de calificare și tehnică s-a finalizat la jumătatea lunii septembrie 2017, iar cea financiară, în octombrie 2017.
În aceeași lună începea facultatea Octav Nechita, care a luat licența în inginerie, căi ferate, drumuri și poduri în iulie 2021, conform CV-ului de pe LinkedIn. Câteva luni mai târziu, în noiembrie 2021, tânărul absolvent a fost angajat cu normă întreagă pe postul de inginer CFDP (căi ferate drumuri și poduri) pentru controlul calității chiar la Webuild, fostă ASTALDI S.p.A., compania declarată câștigătoare, în februarie 2018, pentru proiectul Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila de către comisia din care a făcut parte și mama sa.
A fost sau nu conflict de interese: Poziția CNAIR și reacția Webuild
Oficialii CNAIR au transmis, la solicitarea Gândul, că acest caz a fost analizat la nivelul instituției.
„Nu am identificat nicio incompatibilitate în situația respectivă. Dar dacă cineva consideră că există poate sesiza instituțiile abilitate ale statului care au atribuții în verificarea legalității în domeniu” a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.
(„Cert este că informațiile prezentate în articolul respectiv au o abordare tendențioasă și încearcă să inducă idei false, fără legătură cu motivația deontologiei jurnalistice de a informa corect opinia publică. Nu știm însă care sunt cu adevărat motivele însă care au dus la acest tip de abordare”, a precizat reprezentantul companiei, cu referire la un articol apărut într-o publicație online.)
Contactată de Gândul, conducerea Webuild România a transmis că nu comentează această situație.
Documentele oficiale din SEAP:
Anunț de participare licitație
Surse foto: Facebook, LinkedIn