Un număr de 18 studenți de la patru facultăți ale Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași construiesc o mașină de curse pentru a concura pe unele dintre cele mai rapide circuite din Europa.
Aceștia s-au înscris și au fost acceptați să ia startul la trei curse de „Formula Student”, care vor avea loc începând cu luna iunie, anul acesta, în Italia, Olanda și Croația. Au plătit suma de 2.000 de euro pentru înscriere, au trecut toate probele necesare pentru a fi admiși, iar acum au început să lucreze, în atelierele Facultății de Mecanică, la monopost.
Costurile pentru realizarea unei mașini de curse sunt de minimum 20.000 de euro, bani asigurați integral din diferite sponsorizări. Munca este foarte complexă, explică profesorii, fiindcă înscrierea și participarea la aceste etape nu presupune doar construirea propriu-zisă a mașinii. Studenții trebuie să aibă cunoștințe de inginerie și motorsport, care le vor fi testate, dar trebuie să stăpânească și noțiuni de cultură generală. Mai mult, ei trebuie să gândească un plan de afaceri: cum va arăta o firmă care ar vinde 1.000 de exemplare din monopostul lor în lume.
„Se construiește monopostul, am început treaba. Trebuie să depunem documentațiile între timp, fiindcă este în principal un concurs de inginerie, nu doar unul sportiv. Sunt mulți pași de făcut până la «ziua mare», când mergem la competiție, dar sperăm să ne încadrăm în toate termenele. Pe lângă partea de inginerie avem și prezentarea unui plan de afaceri. Aici pot intra în proiect inclusiv studenți de la Arhitectură, pentru că dincolo de planuri de investiții și alte elemente economice, trebuie să avem în proiect și construcția unei fabrici, care trebuie proiectată”, a declarat conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu, cadru didactic la Facultatea de Mecanică și unul dintre coordonatorii echipei „Formula Student”.
Competițiile în sine constau în probe statice și probe dinamice. Sunt unele exclusiv de inginerie, care presupun susținerea proiectului în fața comisiei, formată din ingineri de la cele mai cunoscute companii de profil din lume, precum Lamborghini, Ferrari sau Maserati. Alte probe vizează siguranța monopostului, inclusiv un „tilt test” în care mașina e înclinată la 60 de grade cu tot cu pilot înăuntru, pentru a vedea dacă aceasta se răstoarnă. Sunt probe de zgomot, de frânare, iar dacă toate acestea sunt trecute cu brio are loc competiția sportivă, în care echipa concurează pe circuit cu monospostul creat alături de alte echipe din toată lumea.
Majoritatea membrilor echipei de la TUIASI sunt din anii al II-lea sau al III-lea de la universitate, dar sunt și studenți din an terminal de la licență, cât și din anul I.
„Pentru mine un astfel de proiect înseamnă multă pasiune, să merg la facultate cu gândul că mă dezvolt în primul rând, și apoi că fac ceva ce alții nu fac. Trezește speranța că se poate mult mai bine, dacă astăzi fac o sudură, mâine o voi face din nou și mai bine decât astăzi. Este un proiect mai greu decât credeam că o să fie, dar o luăm pas cu pas, ușor-ușor, și munca devine frumoasă. Suntem împărțiți pe departamente separate, totul e după un program pe care îl respectăm”, a precizat Andrei Bilbor, student în anul I la Facultatea de Mecanică a TUIASI.
Construcția monopostului va mai dura până spre finalul primăverii, în luna mai acesta urmând să fie finalizat pentru a începe ultimele teste.