Situația de la Luțca nu s-a modificat încă de la momentul prăbușirii podului de joi, 9 iunie 2022. Corespondentul Gândul aflat la fața locului a vorbit cu pompierii și jandarmii care sunt cantonați în zona respectivă și aceștia au explicat că nici în momentul de față și nici în viitorul apropiat nu se va putea interveni asupra resturilor podului dărâmat.
Ei spun că se așteaptă în primul rând demararea și apoi finalizarea anchetelor instituțiilor statului prezente la fața locului: de la procurori la Inspectoratul de Stat în Construcții.
„Au sosit încă de la începutul săptămânii cei de la armată și vor să înceapă lucrările la podul din pontoane, va fi făcut cu un kilometru mai sus din ce înțeleg, iar aici sunt toate la fel: mașinile răsturnate nu vor fi mutate curând, pentru pod va fi necesară detonarea resturilor pentru a putea fi mutate cred. A fost găsită o singură oaie în viață din cele 20 și a fost salvată de sub dărâmături”, a spus unul dintre reprezentanții pompierilor pentru Gândul.
Cel mai mult de furcă au, în momentul de față, cu „turiștii” care vin de peste tot să vadă cu ochii lor podul dărâmat. Aceștia au venit deja cu sutele până în momentul de față, mulți din alte localități, astfel încât s-a decis formarea unui perimetru de securitate și instalarea unor puncte de verificare a celor care vor să ajungă la pod.
Pompierii spun, însă, că nu pot fi opriți la fel de ușor localnicii care coboară pe albia Siretului prin alte puncte și vin spre ruinele podului de-a lungul malului râului.
Prăbușirea podului de la Luțca, din județul Neamț, a dus la deschiderea unei anchete pentru abuz în serviciu, însă anchetatorii vor să afle dacă în spatele contractului încheiat de Consiliul Județean Neamț cu constructorul care a făcut lucrările de reabilitare nu sunt și fapte de corupție.
Dosarul a fost preluat de Direcția Națională Anticorupție, care va continua cercetările. La procurorii anticorupție vor ajunge și documentele pe care polițiștii le-au ridicat de la Consiliul Județean Neamț și de la societățile care au fost contractate pentru reabilitarea podului de la Luțca și a mai multor drumuri din județ.
Poliţiştii din Neamţ au întocmit două dosare penale în urma prăbuşirii podului de la Luţca, de pe DJ 207A, după ce ofițerii Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice s-au autosesizat din oficiu în legătură cu posibile infracțiuni de abuz în serviciu, în timp ce polițiștii rutieri au deschis un dosar pentru vătămare corporală din culpă.
Dosarul de abuz în serviciu a fost înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Roman, iar polițiștii au început să strângă probe pentru a stabilirii, cu exactitate, cum a fost reabilitat podul, dacă s-au respectat toate cerințele din contract, dacă ar fi trebuit să fie făcute mai întâi lucrări de consolidare a podului cu lungimea de 216 metri, care are o vechime de 50 de ani.
Surse apropiate anchetei au declarat, pentru Gândul, că anchetatorii Poliției Economice ar fi ridicat deja documente de la Consiliul Județean, dar în special de la SC Darcons SRL, firma care a executat lucrările de consolidare, în baza contractului semnat pe 26 iulie 2019.
Vineri, 10 iunie, la o zi de la prăbușirea podului de la Luțca, dosarul a fost preluat de procurorii DNA – Serviciul teritorial Bacău.
„La Serviciul teritorial Bacău – Direcția Națională Anticorupție s-a înregistrat la data de 09.06.2022 un dosar penal referitor la împrejurările în care s-a reabilitat, modernizat și consolidat, precum și împrejurările în care s-a redeschis circulația rutieră pe podul de la Luțca, județul Neamț, de peste râul Siret. În acest moment a fost începută doar urmărirea penală in rem (față de faptă), cu privire la suspiciunea de comitere a unor infracțiuni asimilate celor de corupție”, a anunțat DNA.
Surse apropiate anchetei au dezvăluit, pentru Gândul, că printre persoanele care urmează să fie chemate la Bacău pentru audieri s-ar putea număra și actualul ministru al Afacerilor Interne, Lucian Bode, care la momentul semnării contractului era ministru al Transporturilor.
Potrivit presei locale, podul a fost proiectat în anul 1970 și a fost dat în exploatare în 1973.
Primăvara trecută, podul a intrat în reparații capitale. El nu mai fusese modernizat niciodată de când a fost construit, adică de mai bine de 50 de ani, și nu mai prezenta siguranță în exploatare.
În luna martie, presa locală din Neamț atrăgea atenția, cu imagini, că podul are probleme grave, însă autoritățile nu au intervenit.