GÂNDUL LIVE. Daniela Vișoianu, expert în educație, despre cazul elevului care a murit de infarct la școală: „În alte țări există o brățară cu cod de culoare, care semnalează afecțiunea copilului”

Publicat: 17 02. 2021, 12:44
Actualizat: 17 02. 2021, 13:55
GÂNDUL LIVE. Daniela Vișoianu, expert în educație, despre cazul elevului care a murit de infarct la școală: „În alte țări există o brățară cu cod de culoare, care semnalează afecțiunea copilului”

Expertul în educație Daniela Vișoianu a vorbit, la GÂNDUL LIVE, despre cazul elevului care a decedat la școală, în urma unui infarct. Băiețelul suferea de afecțiuni cardiace și acest lucru ar fi trebuit semnalat cu mult timp înainte de a ajunge în unitatea respectivă.

„E bun cuvântul „siguranță”. În majoritatea țărilor civilizate, siguranța este principala responsabilitate a directorului de școală. Directorul are în grijă aceste riscuri. Iar riscul să se întâmple ceva cu un copil este un risc mare în instituțiile de învățământ. Acum, pentru copiii care au afecțiuni cronice, în afară de a exista undeva informații scrisă, fișa, se folosesc sisteme de avertizare vizuală – o brățară, un cuvânt, dar nu se mai folosește un cuvânt, ci are o anumită culoare. Există un cod de culoare pentru diabet, iar învățătorul dacă știe care e afecțiunea copilului, știe când nu se simte bine. Uneori știe codul de pe brățară, îl întreabă dacă are tipul de medicament. Nu ar trebui să avem asemenea copii fără o avertizare imediată. Știm practici internaționale. S-ar fi putut ajunge la un timp mai scurt de intervenție.

„Sunt niște secunde de aur”

De ce să construim un model de intervenție bazat pe asistenta medicală? S-ar putea să se fi schimbat, să nu se fi citit toate fișele, să am un risc la fel de mare. Dar dacă asistenta ar ști codul de culori, lucrurile ar fi mult mai repede optimizate. Sunt niște secunde de aur. Dacă cel care a sunat la 112 i-ar fi spus că avem un copil care a leșinat, are o brățară verde, venea cu medic, e un întreg sistem de a anticipa mult mai bine un risc de deces. Nu înseamnă că un copil cu afecțiuni nu are dreptul la școală. Dar cum diminuăm riscul, să nu se mai întâmple un asemenea accident nefericit. O experiență neplăcută și pentru învățătorul care nu a știut ce să facă.

Brățara specială, soluția pentru a evita asemenea tragedii

Cred că jumătatea drumului e de fapt ca sistemului să îi pese de fiecare copil. Indiferent de mediul de proveniență. În principiu, toți adulții care lucrau cu el trebuiau să aibă informații cu privire la afecțiunea lui. Nu avem asta, ar fi trebuit să avem o codificare, o brățară specială. Avem în continuare asemenea copii în sistem.

Reforma în educație: Noua structură a anului școlar

Abia ne apucăm de reformă, cu structura de an școlar. În asta stă reforma educației… Structura de an școlar din România nu ar trebui să fie subiectul unei asemenea discuții. Ține de o dinamică a cheltuielilor din familie. Copilul nu e un robot care să stea 7 luni la școală anul viitor. O întoarcere în timp e povestea cu Școala Altfel. După o perioadă de descentralizare, acum am recentralizat-o din 8-14 aprilie.

Sunt multe lucruri de discutat, repet, pentru reforma din educație structura de an școlar nu e… Mă uit în Republica Moldova, unde se începe școala pe 1 septembrie și o încheie pe 1 iunie. Pentru copii e nevoie de un ritm, de alternarea perioadelor de efort cu cele de vacanță. Noi, ca adulți, nu supraviețuim cu două săptămâni de vacanță.”, a declarat Daniela Vișoianu la GÂNDUL LIVE.