GÂNDUL LIVE. Gabriel Chicioreanu, secretar general FNAP-IP: Ministerul Educației are nevoie de subiecte prin care copiii să reușească să treacă mai ușor. Din păcate, în sistemul de învățământ există alergătura după note – VIDEO
This browser does not support the video element.
Gabriel Chicioreanu, secretar general FNAP-IP, invitat al ediției de marți, 22 iunie, a emisiunii Gândul Live, a vorbit despre nivelul de dificultate al subiectelor de la Evaluarea Națională 2021, prima proba susținută de elevi. Acesta a subliniat că autoritățile centrale, respectiv Ministerul Educației, „a avut nevoie de subiecte prin care copiii să reușească să treacă mai ușor”. Mai mult, Gabriel Chicioreanu precizează că, în contextul în care părinții își doresc că proprii copii să ia note cât mai mari, soluția este că elevii să primească consiliere vocațională, care ar trebui să înceapă din clasa a V-a sau a VI-a, pentru că o parte dintre aceștia să intre pe piața muncii.
Chicioreanu spune că părinții, în mediul rural, nu au aceleași resursele să facă meditații, în afara orelor de program. De aceea, cei 6% care nu s-au înscris la Evaluarea Națională sunt din mediul rural.
„În acest moment, ar fi ideal să învățăm. Mă refer la profesori, la autoritățile locale și centrale, și bineînțeles, la partea părinților, care au spus că au emoții. Întotdeauana, părinții au emoții când copiii lor au examene în viață. Era interesant de luat interviuri copiilor din mediul rural. Știm că părinții, în mediul rural, nu au aceleași resursele să facă meditații, în afara orelor de program. De aceea, cei 6% care nu s-au înscris la evaluarea națională sunt din mediul rural.
Dacă am fi reluat anul scoalar 2020-2021, aș fi mers pe ideea, cum a fost în rândul țărilor din vestul Europei,de a nu intreupe anul școlar din format online. Important este să învățăm și să vedem ce facem din toamnă”.
Acesta a subliniat că majoritatea eleviilor erau optimiști cu privire la notele obținute.
„Autoritățile locale pot învața ceva. Ministrul Cîmpeanu, deși stă bine la statistici, să învețe din această lecție. Anul 2021-2022 nu va recupera din materie, pentru că profesorii vor merge mai departe.
Ministerul Educației are nevoie de statistici și a avut nevoie de subiecte prin care copiii să reușească să treacă mai ușor. După cum se poate vedea din materialul prezentat, majoritatea eleviilor erau optimiști cu privire la notele obținute, inclusiv acel tânăr, care nu știa mare lucru, a reușit să răspundă subiectelor.
Părinții își doresc ca proprii copii să ia note cât mai mari. Din păcate, în sistemul de învățământ există alergătura după note, pentru admiterea la liceu. Așa cum spuneam, este nevoie de consiliere vocațională din timp. Când un elev știe către ce să se îndrepte în viață”.
Gabriel Chicioreanu, despre educația sexuală în școli
Referitor la educația sexuală în școli, secretar general FNAP-IP a spus că într-un mediu defavorizat, „părinții nu mai discută, sunt axați pe asigurarea traiului de zi cu zi”, iar consimțământul dat de către părinți trebuie să acopere anumite categorii de persoane, pentru a nu fi discriminate.
„La orele de anatomie se explicau foarte multe lucruri, nu mai era nevoie de acordul părinților pentru a parcurge orele, inclusiv orele de descriere a părților corpului. Mai sunt și acele minorități, inclusiv cele religioase, care își educă copiii într-o anumită formă. Pentru a nu se crea aceste discriminări, a fost introdus acest aspect, că părinții să își dea consimțământul.
Important este ca personalul care discută cu elevii, să fie specializat și să fie cadru medical.Dacă într-un oraș, fetele discuta cu mamele, într-un mediu defavorizat, părinții nu mai discută, sunt axați pe asigurarea traiului de zi cu zi”.
O altă categorie de persoane care se află în procentajul elevilor care nu participa la examen sunt aceia abandonați, precum și cei din centrele instituționalizate.
„Din nefericire, mai sunt părinții care își abandonează copiii sau sunt acei elevi din centrele instituționalizate”
„Aceștia suferă din punct de vedere emoțional, au nevoie să fin alături de ei.
Această consiliere vocațională ar trebui să plece din clasa a V-a sau a VI-a, pentru ca tânărul să meargă și la o școală de meserii. Astfel, copiii nu vor mai alerga după note, ci vor reuși să intre pe piața muncii, pentru că nu toți vor da examenul de bacalaureat, în condițile în care anul trecut s-au înscris mult mai puțini, și vom vedea câți vor reuși să se înscrie și cu atât mai mult, câți îl vor promova. Din statisticile puse la dispoziție, 65-70% se vor înscrie la examenul de bacalaureat. Promovabilitatea va fi mult sub media anilor anteriori, pentru că elevii au văzut educația online ca o vacanță”.