Prima pagină » Actualitate » Generația Z, care reprezintă 30% din forța de muncă a lumii până în 2030, pune fericirea mai presus de carieră și bani. Expert resurse umane: “De cele mai multe ori îi criticăm pentru că nu îi înțelegem”

Generația Z, care reprezintă 30% din forța de muncă a lumii până în 2030, pune fericirea mai presus de carieră și bani. Expert resurse umane: “De cele mai multe ori îi criticăm pentru că nu îi înțelegem”

Generația Z, care reprezintă 30% din forța de muncă a lumii până în 2030, pune fericirea mai presus de carieră și bani. Expert resurse umane: “De cele mai multe ori îi criticăm pentru că nu îi înțelegem”

Peste 60% din Generația Z vrea să fie fericită și să trăiască după propriile reguli și valori, în timp ce doar 4% dintre cei născuți între 1997 și 2012 consideră prioritară situația financiară și cariera. Mai mult, 45% dintre ei ar părăsi, fără regrete, un loc de muncă dacă ar simți lipsa oportunităților concrete de dezvoltare, dar știu să-și ceară drepturile și să-și aprecieze financiar munca atunci când situația o impune. Dincolo de toate, vorbim despre o generație care, în proporție de 60%, nu plănuiește momentan să plece din România, potrivit unui studiu.

La sondajul făcut de Școala de HR, care aduce în actualitate preferințele și tendințele în muncă ale Generației Z, au participat peste 500 de respondenți.

Conform rezultatelor studiului, prezentate în cadrul unui eveniment despre schimbările de pe piața forței de muncă, cei din Generația Z – care până în 2030 vor reprezenta aproximativ 30% din forța de muncă a lumii – și-au ales studiile urmându-și propriile instincte și pasiuni (66,3%) și spun că job-ul înseamnă în primul rând, dincolo de alte valori și necesități, conexiune umană (60%).

“Trecem de la companii centrate pe client la companii centrate pe angajat și avem nevoie de culturi organizaționale sănătoase pentru a susține această transformare din piața muncii. Faptul că ne confruntăm cu o criză de personal fără precedent nu ajută deloc în acest proces! Liderii de organizație și echipele de HR au nevoie să înțeleagă fenomenul «Muncii cu sens». Un fenomen pe care Generația Z deja l-a adoptat, iar organizațiile rămân în urmă”, spune Andra Pintican, fondatoarea Școlii de HR.

Cum muncește Generația Z

Autorii studiului au vrut să vadă care este dinamica schimbărilor de pe piața forței de muncă, dar și a relației dintre angajator și angajat, mai ales în contextul valului pandemic. Rezultatele arată:

Ce contează pentru Generația Z în viață?

  • 65% – să fiu fericit, conform valorilor
  • 20% – sănătatea
  • 7% – relațiile din jur
  • 4% – cariera
  • 4% – situația financiară

 Cum și-a ales Generația Z studiile?

  • 66,3% – conform pasiunilor mele
  • 17, 9 – recomandarea părinților
  • 14,7% – părea singura opțiune
  • 11%  – nu merg la facultate

De ce crede Generația Z că muncim?

  • 20% – supraviețuire
  • 30% – contribuție
  • 50%  – dezvoltare

De ce muncește Generația Z?

  • 5% – cultură
  • 20% – pentru impact
  • 15%  -recunoașterea valorii
  • 60% – conexiune umană

De ce ar părăsi Generația Z un loc de muncă, fără regrete?

  • 45% – lipsa oportunităților de dezvoltare
  • 37% – micromanagement
  • 18% – oferta salarială

Ce așteptări salariale are Generația Z la primul job

  • 55% – 2.500 de lei
  • 25% – între 2.500 și 3.500 de lei
  • 19,3% – 2.000 de lei

 Cum caută Generația Z job-uri?

  • 4% – prin familie și prieteni
  • 12,1% – prin experți în domeniu
  • 7, 1% – prin mentori și profesori
  • 25,3% – pe platforme de recrutare
  • 51,5% – pe comunități On/Offline

Ce planuri de viitor are Generația Z?

  • 60% – nu plănuiesc momentan să plece din țară
  • 32% – plănuiesc să plece din țară pentru valorizare, studii, oportunități, sisteme.  

”Până în 2030, 30% din forța de muncă a lumii va fi reprezentată de Generația Z. Vedem o generație ce dorește să muncească, dar în termeni diferiți față de cum am fost noi, Millennials, învățați să muncim. De cele mai multe ori îi criticăm pentru că nu îi înțelegem.

Avem multe de învățat unii de la alții și cred cu tărie că este momentul să punem punct diferențelor între generații și să înțelegem că este de datoria noastră să construim o societate în care acești copiii își doresc să rămână”, spune Andra Pintican.

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și