Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Alianţa Sindicală a Federaţiilor ”Drum de Fier – Elcatel” au declanșat, vineri, o grevă de avertisment, între orele 7:00 – 9:00, iar trenurile au fost oprite în intervalul orar respectiv.
UPDATE ORA 09:00: Greva de avertisment s-a încheiat. Circulaţia trenurilor a fost reluată în toată ţara.
UPDATE ORA 08:40: Blocul Național Sindical prin afiliații săi- Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane și Federația ELCATEL anunță că 17.000 de angajați CFR susțin greva de avertisment, iar 266 de trenuri au fost oprite din circulație.
CFR a anunţat, joi, că angajaţii CFR Călători nu vor lua parte la greva de avertisment, iar dacă protestul anunţat de una dintre organizaţiile sindicale va afecta parte din garniturile de tren, călătorii pot solicita rambursarea cotravalorii biletului.
”Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, cea mai mare şi mai reprezentativă organizaţie sindicală a ceferiştilor din România, afiliată la Blocul Naţional Sindical, anunţă public că în data de 15 septembrie 2023 va declanşa o grevă de avertisment care are scopul de a atrage atenţia asupra impasului în care s-a ajuns în ceea ce priveşte dialogul social dintre ceferişti şi stat”, au transmis, marţi, sindicaliştii, într-un comunicat de presă.
Aceştia precizează că toate etapele declanşării conflictului de muncă au fost depăşite.
”Constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar. Nu există un plan de investiţii solid în ceea ce priveşte înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii, cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiţii. Politicienii aflaţi în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să ştie că excepţiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiţionat, nu rezolvă problema.
Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, au mai transmis sindicaliştii.
Potrivit acestora, deficitul de angajaţi depăşeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
”Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari”, au mai precizat sindicaliştii.
La ora transmiterii știrii, trenurile care ar fi trebuit să ajungă în Gara de Nord din Capitală au întârzieri uriașe. De exemplu, trenul care ar fi trebuit să ajungă de la Craiova la 6.44 avea o întârziere de 130 de minute, iar cel de la Mărășești, care urma să vină la 7.14 avea o întârziere de 110 minute.