Angajații Volkswagen (VW) au declanșat, luni, o grevă de patru ore în toate cele nouă uzine din Germania, dupăa ce conducerea companiei auto a anunțat tăieri de salarii și posibile închideri de uzine.
Protestele au avut loc în ziua în care era programată o nouă rundă de negocieri între sindicatul IG Metall și echipa managerială a celui mai mare constructor auto din Europa. Întâlnirea a avut loc într-un context tensionat, în care Volkswagen caută modalități de a reduce costurile de producție în Germania pentru a face față competiției crescânde a rivalilor asiatici.
Aceștia au reușit să pătrundă pe piața europeană cu produse mai ieftine, punând astfel presiune pe giganții auto locali. Directorii Volkswagen au justificat reducerile propuse prin faptul că cererea pentru autoturisme în Europa este în scădere, iar costurile ridicate din Germania le afectează competitivitatea.
„Avem nevoie în continuare de reduceri de costuri care să poată fi implementate pe termen scurt și să fie sustenabile. Acesta este singurul mod prin care putem rămâne competitivi într-un mediu plin de provocări”, a declarat negociatorul principal al echipei manageriale, Arne Meiswinkel, citat de stiridiaspora.ro.
Liderii sindicali de la IG Metall au criticat dur propunerile conducerii, spunând că acestea pun în pericol viitorul angajaților și al mărcii Volkswagen. Negociatorul-șef al sindicatelor, Thorsten Groeger, a avertizat că protestele vor escalada dacă echipa managerială nu dă dovadă de flexibilitate în cadrul negocierilor.
„Este timpul ca board-ul să facă ceva. Încrederea a fost distrusă, iar muncitorii sunt furioși. Marca VW este în pericol să fie prejudiciată de comportamentul board-ului și cotația acțiunilor s-a prăbușit. Responsabil de acest lucru este board-ul”, a declarat Groeger în fața mulțimii adunate la Wolfsburg, unde se află sediul central al Volkswagen.
Una dintre propunerile cele mai controversate ale conducerii este posibilitatea închiderii unor uzine din Germania, ceea ce ar reprezenta o premieră în istoria companiei, care funcționează de 87 de ani.
Totodată, reducerea salariilor și concedierile masive ar putea avea un impact devastator asupra economiei locale, într-o perioadă de incertitudine și turbulențe politice în Germania, care este cea mai mare economie a Europei.
Sindicatele consideră că aceste măsuri nu sunt doar nedrepte, ci și nesustenabile pe termen lung. Propunerile alternative ale sindicaliștilor, care includ investiții în tehnologie și restructurări mai graduale, au fost respinse de conducere, fiind considerate insuficiente pentru a răspunde provocărilor actuale.
Negocierile au început la ora locală 12:30, fiind considerate cruciale pentru viitorul companiei și al angajaților săi. Și, chiar dacă tensiunile sunt ridicate, există totuși speranțe că părțile vor ajunge la un compromis pentru a evita escaladarea conflictului.
„Sindicatele și conducerea trebuie să găsească soluții alternative pentru a menține locurile de muncă și competitivitatea companiei. Avem nevoie de un acord care să fie benefic pentru ambele părți”, a mai spus Arne Meiswinkel, negociatorul principal al echipei manageriale.
Criza de la Volkswagen arată marile presiuni cu care se confruntă industria auto europeană în fața concurenței globale, iar grevele și tensiunile sindicale ar putea avea un impact semnificativ asupra imaginii companiei, în timp ce orice decizie greșită ar putea afecta grav economia germană.
FOTO – Profimedia