În urma situației create de blocarea zborurilor de către compania Blue Air, de marți, premierul Nicolae Ciucă a anunțat, miercuri dimineața, la debutul ședinței de Guvern, măsurile luate pentru ajutorarea pasagerilor români.
„Din această cauză, mai mulți cetățeni români au rămas blocați în mai multe auroporturi și ministerele de linie au întreprins măsurile necesare astfel încât să ăutem să îi sprijinim să revină acasă”, a spus premierul.
Potrivit centralizatorului MAE primit de premier miercuri dimineață, 2.098 de cetățeni români au apelat la serviciile consulare.
„Toate aceste demersuri trebuie făcute cu respectarea legii și fondurile alocate de la bugetul de stat trebuie recuperate de la compania care a generat această situație”, a comentat șeful Executivului.
În acest sens, el a rugat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului să urmărească și să monitorizeze îndeaproape întregul proces, iar la nivelul ministerelor de linie să se asigure funcționarea tuturor structurilor nominalizate să se ocupe de această situație pe perioada în care va fi activă hotărârea de Guvern adoptată miercuri.
Sorin Grindeanu: „Se lucrează la punerea în funcțiune a unui mecanism, pentru că lucrurile nu sunt simple”
Vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor, a detaliat proiectul de hotărâre de Guvern privind alocarea unei sume din fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în vederea suportării costurilor pentru repatrierea unor cetățeni români, precum și pentru acordarea unui ajutor financiar de urgență.
„Astăzi vom adopta această hotărâre de Guvern, care se află pe ordinea de zi, dar cred că merită să facem câteva precizări, și anume: avem un regulament european care se aplică tuturor comapaniilor din acest domeniu din Europa. Acest regulament spune, printre altele, și faptul că în cazul unor anulări de zboruri sau întârzieri mai mare de 6 ore, călătorii pot să ceară despăgubiri la compania respectivă, iar acest lucru se aplică și companiei Blue Air”, a spus Sorin Grindeanu.
„Vorbim de o companie privată, care, deși a primit în 2020 un ajutor de 300 de milioane în acea perioadă și pe care statul trebuie să-l recupereze – și vă mulțumesc că ați dat sarcină către anumite structuri guvernamentale și către ANPC, dar eu cred că e cazul și către ANAF și celelealte instituții care se ocupă de recuperarea acestor datorii”, a spus Sorin Grindeanu.
„Absolut toate instituțiile trebuie să se implice în recuperarea tuturor datoriilor de stat”, a subliniat și șeful Guvernului.
Potrivit ministrului Transporturilor, compania de află într-o procedură de concordat în prezent.
„Se lucrează la punerea în funcțiune a unui mecanism, pentru că lucrurile nu sunt simple, să mergi să găsești slot-uri în fiecare aeroport, să poți să aterizezi, să preie călătorii, să poți să aterizezi pe un alt aeroport, dar colegii mei, de la TAROM și ceilalți din acest domeniu, încearcă să pună la punct acest mecanism astfel încât să depășim această situație creată ieri după-masă”, a precizat vicepremierul.
„Din păcate toate aceste precizări ale dumneavoastră trebuie să se alinieze foarte bine la o situație oricum nefuncțională, ținând cont de problemele care se petrec în tot ceea ce înseamnă zborurile și am văzut că pe toate aeroporturile sunt probeleme și toate companiile aeriene au probleme în asigurarea zborurilor la timp sau unele cahiar au fost anulate. Este clar o situație dificilă, motiv pentru care încă o dată subliniez: toate instituțiile, toate ministerele de linie se vor implica și coordona astfel încât să îi putem aduce pe cetățenii români cât mai repede acasă și, așa cum s-a derulat activitatea în serviciul consular, doresc și de aici înainte să ave aceeași continuitate și coerență în asigurarea serviciilor”, a conchis premierul.
De exemplu, orarul de zbor nu a fost, nici pe departe, respectat pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București, unde numărul curse întârziate și anulate în săptămâna care s-a încheiat miercuri – 25 – 31 august 2022 – a fost de 748 zboruri (aterizări și decolări). Este vorba de zborurile care au înregistrat întârzieri mai mari de 30 minute, fiind în scădere cu 122 față de săptămâna anterioară, după cum a anunțat Compania Națională Aeroporturi București (CNAB). Dintre acestea, mai mult de jumătate (390) au avut drept cauză întârzierea sau rotația echipajelor sau aeronavelor.
Cele mai multe zboruri întârziate s-au înregistrat, în ordine, la companiile aeriene Wizz Air (223 de zboruri), Blue Air (137 de zboruri), Ryan Air (123), Tarom (94 de zboruri), „top 3” fiind identic cu cel din săptămâna anterioară, la care a fost adăugat operatorul național. Potrivit CNAB, în același interval, au fost anulate 12 zboruri.
Compania Blue Air a anunţat, marţi, sistarea tururor zborurilor programate să decoleze de pe aeroporturile din România, până luni, 12 septembrie 2022, după ce Administraţia pentru Fondul de Mediu a dispus blocarea conturilor sale, din cauza unor datorii de peste 28 de milioane de lei, reprezentând valoarea a 54.230 de certificate de emisii de gaze cu efect de seră aferente emisiilor de dioxid de carbon generate în anul 2021
Peste 620 de români afectaţi de anularea zborurilor Blue Air au solicitat, până marţi noaptea, sprijin să revină în ţară. Solicitările au venit din ţări precum Cehia, Cipru, Portugalia, Spania, transmite Ministerul Afacerilor Externe.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a comentat – marți seara – situaţia zborurilor anulate de Blue Air şi a explicat ce soluţii s-au luat la nivelul ministerului pe care îl conduce, pentru ca românii blocați în străinătate de suspendarea zborurilor să fie aduși în ţară. Aceștia vor fi preluați de aeronave Tarom.
„Am să vă spun câteva decizii luate astăzi la nivel de guvern. În primul rând, vorbim de o companie privată care se află într-o situaţie economică nu tocmai fericită, ba chiar cu datorii foarte mari. De asemenea, vorbim de o companie care în anul 2020 a beneficiat de un ajutor de la Guvernul României de câteva sute milioane, tocmai pentru a veni în ajutorul acestei companio să o salveze, fiind vorba de o perioadă în care era pandemie, COVID şi tot transportul aerian scăzuse. Decizia luată de Ministerul Mediului nu o pot comenta. Am vorbit cu domnul ministru Tánczos Barna şi mi-a spus că a aplicat legea. Au fost nenumărate discuții între Fondul de Mediu şi această companie şi nu s-a mai putut face altceva. Pe noi, la nivel guvernamental şi la ministerul Transportului, ne-a preocupat în primul rând să găsim soluţii pentru pasageri. Va fi o hotărâre CNSU în această seară, iar mâine în ședință de guvern vom adopta o hotărâre în care vom aloca 5 milioane de lei de la ministerul Transporturilor către TAROM ca oamenii aflați în acestă situație să fie transportați acasă”, a explicat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Conturile au fost blocate de către Administrația pentru Fondul de Mediu (AFM-n.r.) datorită faptului că Blue Air are o datorie de peste 28 de milioane de lei la bugetul AFM. Este în procedură de executare silită de foarte mult timp, motiv pentru care s-a procedat conform legii, la recuperarea acestei creanțe. Decizia de a suspenda aceste zboruri este absolut nejustificată. Blocarea conturilor de către AFM nu justifică în niciun fel suspendarea imediată a tuturor zborurilor de către această companie. Cer Blue Air să reia imediat zborurile, să își onoreze obligațiile față de călători, să-și onoreze obligațiile față de bugetul de stat, să se adreseze imediat AFM pentru a solicita o reeșalonare a acestei datorii și de a rezolva pe cale legală acest diferend”, a spus marți ministrul Tanczos Barna.
De amintit că Autoritatea Naționale pentru Protecția Consumatorilor sfătuiește clienții companiilor de zbor să se adreseze, în primă instanță, operatorilor economici de transport aerian sau agențiilor de turism intermediare, pentru soluționări amiabile, iar, în situația în care drepturile acestora sunt încălcate, să se adreseze autorităților competente. În esență, în conformitate cu Regulamentul European nr. 261, consumatorii au dreptul să solicite compensații de până la 600 de euro, pentru un zbor anulat, iar acest lucru este valabil chiar și în situația în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ.
Recuperarea compensațiilor se poate face fie amiabil, la operatorul economic, fie prin intermediul ANPC și Centrul European al Consumatorilor România, care realizează acest lucru, cu titlu gratuit, conform prevederilor detaliate în ghidul ECC România.