Cabinetul Orban analizează în ședința de joi seara, conform ordinii de zi publicate, un memorandum introdus de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, privind acordarea unui ajutpr de stat de restructurare pentru TAROM, companie care a înregistrat în ultimii ani pierderi operaționale semnificative, la care se adaugă cele provocate de pandemia de COVID-19. Ajutorul poate fi acordat numai cu avizul Comisiei Europene, iar în cazul în care aceasta respinge planul de restructurare – ce implică disponibilizări consistente, atunci, există p mare probabilitate ca TAROM să intre în incapacitate de plată, se arată în documentul guvernamental.
Documentul introdus pe ordinea de zi de ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, Lucian Bode, adresat ministrului Finanțelor Publice, Florin Cîțu, vizează Acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare Societății Comerciale „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM” S.A., în vederea restabilirii viabilității companiei pe termen lung.
Conform documentului, în urma evaluărilor făcute de Compania Tarom împreună cu consultantul său, valoarea ajutorului de restructurare va fi în cuantum de până la 745.998.100 în lei (aproximativ 154.1 milioane euro), la care se adaugă, conform Orientărilor, suma acordată sub forma ajutorului de salvare, respectiv 176 milioane lei (aproximativ 36,7 milioane euro), valoarea totală a ajutorului de restructurare fiind de până la 923.662.800 lei (aproximativ 190,8 milioane euro).
„Compania TAROM are nevoie urgentă de acordarea unui ajutor de stat individual pentru restructurare, care va fi acordat numai după și în condițiile aprobării planului de restructurare de către Comisia Europeană”, se arată în document.
Documentul face o trecere în revistă a rezultatelor financiare ale Companiei TAROM, care s-au înrăutățit semnificativ începând cu anul 2015, nivelul pierderilor înregistrate crescând de aproximativ trei ori – de la o pierdere de 62.933.000 lei (aprox. 13 milioane euro) în 2015, la 188.799.000 lei (aprox. 39 milioane euro) în 2018, cu o ușoară scădere pentru 2019, respectiv 174.276.000 lei (aprox. 36 milioane euro).
„Fluxul de numerar al companiei a fost, de asemenea, puternic afectat de pierderile înregistrate. În plus, în anii următori, fluxurile de numerar vor fi influențate în mod semnificativ de înlocuirea treptată a aeronavelor. Rezultatele negative și fluxurile de numerar nu sunt singura problemă cu care se confruntă compania. Ca urmare a pierderilor suferite în ultimii 5 ani, activele nete au scăzut la mai puțin de jumătate din capitalul social subscris. Printre principalele elemente care conduc la performanța financiară negativă a companiei, se numără: flota învechită și lipsa optimizării rutelor aeriene, cheltuielile legate de personal (dimensionarea greșită a departamentelor și a gradului de încărcare), ineficiența în operațiunile interne din companie, costurile cu combustibilul, costurile asociate flotei (depreciere și rate de leasing), tarifele aeroportuare în creștere, costurile de mentenanță și reparații, costurile asociate operațiunilor de handling, precum și impactul pandemiei COVID19”, se arată în memorandum.
În documentul citat se face referire și la ajutorul avizat de Comisie pentru acoperirea pierderilor înregistrate în pandemie, pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020, , în limita de aproximativ 95,851,800 lei (aproximativ 19,8 milioane euro). Pierderile cauzate de această pandemie sunt estimate de companie a ajunge la finalului anului la suma de 64,8 milioane euro.
Printre măsurile principale identificate prin planul de restructurare de Compania TAROM se numără, pe lângă reînnoirea flotei și optimizarea comercială și a direcției tehnice, și restructurarea de personal.
„Procesul de restructurare propus de Compania TAROM va avea ca scop atât redimensionarea direcțiilor/ departamentelor principale, cât și a departamentelor suport. Ca urmare a implementării planului de restructurare, numărul total al angajaților va scădea cu aprox. 33%, ceea ce se va traduce în economii de 41.148.500 lei (aprox. 8,5. milioane euro)/an. Impactul restructurării în cadrul direcțiilor/ departamentelor principale se va translata într-o reducere cu 33% a numărului de angajați, respectiv 49% în cazul funcțiilor suport. La nivelul Companiei Tarom se prognozează o reducere cu 50% a pozițiilor de management”, se arată în document.
„Menționăm că în cazul respingerii de către Comisia Europeană a planului de restructurare, Compania TAROM va trebui să returneze ajutorul de salvare, împreună cu dobânda aferentă. Există o mare probabilitatea ca, într-o asemenea situație, Compania TAROM să intre în incapacitate de plată. Prin solicitarea acordării ajutorului de stat individual de restructurare, managementul companiei își asumă acest risc”, se arată în document.
Memorandum TAROM by Gandul.info on Scribd