În căutarea ROBOTULUI perfect. Disciplină și inteligență la competiția „World Robot Olympiad.” Instructor: „Lotul de robotică, unul de performanță”

Publicat: 15 06. 2024, 15:37
Actualizat: 16 06. 2024, 10:04

Emoții mari, bucurie, determinare, motivație, inteligență și mult… galben! Sunt cuvintele cheie care au caracterizat deschiderea oficială a celei de a 12-a Ediții a „World Robot Olympiad” Romania. La start, sunt echipe participante din toată țara, dar și multă, multă dorință de a construi „robotul” perfect. De la mic la mare, participanții, cu vârste între 6 și 19 ani, sunt extrem de entuziasmați și dornici să arate că sunt cei mai buni. Între timp, s-au aflat și câștigătorii.

Povestea din spatele robotului perfect

Fiecare „bucată” din povestea de astăzi, reprezintă imaginația, sârguința și disciplina copiilor, dar și multele ore de muncă, care îi învață încă de mici, ce înseamnă regulile unui concurs, dar și puterea  lucrul în echipă.

Încă de la primele ore ale dimineții, echipa „Nerdvana”, coordonată de Mihai Alexandru Tuțu – instructor, dar și fondator”Nerdvana”- este mobilizată pentru ziua cea mare.

În drum spre locul în care se ține competiția, mai exact, la rectoratul Universității Politehnica din București, atmosfera este una de spectacol. Se bat tobe, se cântă și se aplaudă.

Este gălăgia dinaintea concursului, pentru că, o dată ajunși la linia de start, concentrarea este la cote maxime și fiecare participant știe cu mare precizie ce are de făcut.

„Fără muncă și disciplină nu există performanță”

Părinții, veniți să-și susțină copiii în cadrul competiției, au parcă și mai multe emoții decât juniorii, dar și multe cuvinte de laudă pentru ei.

„Iacob, fiul meu, muncește enorm de mult, este conștiincios și ambițios. Face robotică de la 5 ani și își dorește să acumuleze cât mai multe cunoștințe în acest domeniu. Copiii sunt tot ceea ce avem mai de preț și îi sprijinim să-și urmeze visele și să facă ceea ce le place. Dar, este foarte multă muncă, dar Iacob a conștientizat că fără muncă și disciplină nu există performanță”, a declarat pentru Gândul, Marcela, o mamă mândră de realizările fiului său.

„Ceea ce facem noi aici, durează maximum două minute, timp limită”

La rândul său, Iacob, unul dintre cursanții centrului educațional Nerdvana, ne-a explicat, mai concret, ce au de făcut astăzi pentru a obține un loc cât mai bun astăzi sau de ce nu, locul cel mare.

„În competiția aceasta, trebuie să construiești un robot, să-l programezi, astfel încât el va trebui să îndeplinească anumite misiuni. Mai exact, va fi pus pe o planșă și trebuie să execute misiunile și să câștige mai multe puncte. Acțiunea pare că se petrece într-un fel de oraș, cu o plajă. Robotul nostru are două plante și patru rațe, sub forma unor cuburi lego.

Mai există și două parcuri, iar el trebuie să ducă câte o rață în fiecare parc și câte două plante în fiecare parc. Ele sunt așezate aleatoriu, prin urmare trebuie să fie citite de un senzor de culoare, stocate variabilele și sortate cu un algoritm specific. Mai sunt apoi și alte acțiuni ale robotului. Ceea ce facem noi aici, durează maximum două minute, timpul limită. Robotul nostru face 115 secunde”, a explicat Iacob.

„Aici, vorbim de un kit care nu are niciun fel de instrucțiuni”

Instructorul Mihai Alexandru Tuțu, fondator „Nerdvana, a povestit pentru Gândul, în ce constă competiția de astăzi, dar și ce înseamnă pentru viitorul unui copil să se afle în astfel de competiții, cu un nivel ridicat.

„Astăzi, are loc etapa națională a concursului World Robot Olympiad. Sunt peste 100 de echipe participante din toată țara. Este o competiție care are o tradiție internațională, chiar dacă, la noi în țară, nu există un număr foarte mare de echipe, comparativ cu alte competiții de robotică cunoscute, ea este într-o continuă creștere. Pandemia nu a ajutat, înainte de pandemia erau mai multe echipe.

Faptul că aici toată lumea zice că ne jucăm cu lego, are un mic dezavantaj, dar nu este chiar așa. Nu este un lego pe care îl cumpărăm din magazin și l-am construit după instrucțiuni. Aici vorbim de un kit care nu are niciun fel de instrucțiuni, decât un manual de utilizare al componentelor electromecanice. Iar tot ceea ce se întâmplă reprezintă imaginația, munca și sârguința copiilor.

Pe scurt, din kitul respectiv, noi facem roboți autonomi care citesc totul din mediul înconjurător, interpretează și iau decizii legate de cum să manipuleze obiectele pe care le întâlnesc în misiunea respectivă. În țarcul de jos, sunt copii cu vârste cuprinse între 6 și 19 ani, la categorii de vârstă diferite, fiecare având câte o probă cu dificultate din ce în ce mai mare.”

„Pentru două minute robotul este singur, nu există intervenție umană pe el”

„Dacă la cei mici, scopul este să mutăm obiecte prin împingere, un lucru simpluț, dar care necesită totuși o tabletă și să apese pe ea, cei mai mari ei programează poate peste patru-cinci linii de cod, creează un mini-AI, că tot se discută foarte mult despre inteligența artificială. Așadar, ei creează lucruri de bază în ceea ce privește inteligența artificială și lasă acel robot două minute singur pe planșă să execute un program în care el ia decizii fără control. Poate că, asta este diferența față de celelalte competiții mult mai cunoscute.

Aici avem doar probă de autonomie, așa cum se numește ea. Pentru două minute robotul este singur, nu există intervenție umană pe el. Dacă la celelalte competiții există un pilot cu telecomandă care conturează robotul și se fac alianțe, aici este vorba doar de performanța robotului, exact ca la olimpiadă, pe o durată scurtă de timp, cu cât mai mult succes în îndeplinirea scopului său.”

„Nerdvana a plecat de la o idee simplă și anume că noi trebuie să fim, dacă nu cel puțin o comunitate, o familie”

Fondatorul „Nerdvana” mărturisește că, dincolo de abilitățile în robotică ale fiecărui copil, atunci când se face selecția pentru lotul de robotică, contează foarte mult și calitățile umane ale copilului, fără de care susține interlocutorul Gândul, ecuația nu ar fi completă.

Așadar, pe lângă cunoștințele, îndemânarea și abilitatea pe care le dobândesc aici, tinerii învață și ce înseamnă munca în echipă, sprijinul, solidaritatea și disciplina, lucruri fără de care nu ajungi la performanța dorită.

Mihai Alexandru Tuțu recunoaște că, atunci când este de muncă, se muncește pe rupte, cu rigurozitate, iar atunci când sunt momente mai distractive și acelea sunt trăite din plin.

„Plecând de la acest concept, am spus că trebuie să învățăm cu toții unii de la alții în orice fel posibil, motiv pentru care noi când compunem lotul de robotică, dăm un test, sigur, ca să vedem aptitudinile lor, după care lucrăm destul de mult, două-trei luni, poate cu copiii să-i învățăm, dar nu doar să-i învățăm, cât și să îi studiem din punct de vedere al calității umane, astfel încât să putem să-i grupăm cât mai eficient.

Îi punem în diverse situații – unele mai plăcute, alte mai neplăcute intenționat – ca să vedem reacțiile lor.  Pentru că, în momentul în care participă la o astfel de competiție, ei sunt singuri în acel țarc, adulții nu mai sunt cu ei, frustările vor apărea, presiunea există și atunci ei trebuie să se autogestioneze.

Poate un copil care a trecut sau este încă la pubertate reușește să se înțeleagă cât de cât pe el, dar un copil mic care la școală a fost educat că el trebuie să fie mai bun ca celălalt și atât, o să aibă anumite dificultăți în a lucra cu celălalt. Și de la asta plecăm. Față de alte cluburi pe care le cunoaștem, desigur că suntem într-o oarecare competiție cu ei, noi punem foarte mult accent pe ideea că un copil trebuie să devină și el la fel ca robotul autonom și în procesul de învățare, dar și în modul de a se comporta cu cei din jurul lui.”

„Respectul nu vine din cuvinte, ci prin fapte, prin comportament”

„Deci, prima dată și prima dată lucrăm foarte mult la cumulare de cunoștință de robotică, după care lucrăm cu ei ca oameni, le impunem un ritm strict, o disciplină strictă, ca să zic așa. Poate că atunci când ne-ați văzut că am intrat, fiecare știa ce are de făcut, fiecare avea cutia, robotul, știa ce să țină, unde să se ducă, știa ce să urmărească. Lucrurile astea nu se întâmplă peste noapte. Este un proces continuu. Dar ulterior lucrurile devin simple.

Un al doilea lucru pe care îl facem toți în cadrul Nerdvana este că noi suntem profesori-instructori, cum ne numesc ei, dar ei ne sunt egali. În sensul în care sigur există respect reciproc, dar nu suntem domnul și doamna, pentru că noi nu îi forțăm, noi învățăm să ne tutuiască. Respectul nu vine din cuvinte, respectul vine prin fapte, prin comportament. Deci, încercăm să rupem bariera asta ca să ne apropiem de ei.

Când spun că îi considerăm egali, dacă ei se joacă și noi ne jucăm cu ei, să vadă că și suntem ca ei, ca să- mai scoatem din presiune, din emoții. Deopotrivă, ei trebuie să se comportă exemplar. Dacă le-am spus că la ora respectivă trebuie să facem asta, facem asta. Dacă nu sunt acolo, se începe fără ei sau nu mai participă și a doua oară nu se mai întâmplă. Pentru că, în astfel de competiții, dacă nu ești la momentul în care trebuie unde trebuie, ești descalificat”, a povestit instructorul.

„Lotul de robotică este un lot de performanță și performanța înseamnă într-o mare măsură disciplină”

Fondatorul „Nerdvana” este mândru că eforturile sale și ale echipei sale au dat roade, iar performațele realizate au demonstrat din plin acest lucru, atât în plan național, cât și internațional.

„Disciplina este una dintre condiții și este destul de dificil să o impunem la început. Lotul de robotică este un lot de performanță și vrem performanță și performanța înseamnă într-o mare măsură disciplină. Și am făcut performanță. De cinci ani de zile ajungem la competițiile internaționale, iar în ultimii doi ani am arătat că suntem una dintre țările care pot da echipe competitive.

În 2022, am avut locul doi mondial în finala din Germania, la categoria seniori. Anul trecut, am avut locul doi în Europa, dar acolo am avut o tristețe normă, pentru că am fost departajați la timp. Copiii au fost foarte supărați și mi-a luat foarte mult să-i mobilizez după aia, pentru că și-au dorit atât de mult. Au muncit un an de zile pentru asta și să fii departajat la 20 de secunde, doar pentru că ai vrut să fii sigur de soluție și n-ai avut mai multă încredere.

Dar, învățăm, trăim și mergem mai departe. Am participat pentru prima dată și  la categoria de RoboSports, o categorie foarte haioasă, unde am ieșit pe locul patru, dar acolo a fost neșansă. Am câștigat 32 de meciuri, am făcut șase egaluri și am pierdut doar două, semifinala și finala mică. Acolo chiar a fost neșansă, pentru că ambele meciuri le-am pierdut la ultimul șut, ca să zic așa. Dar locul patru este o realizare pentru o primă participare, în condițiile în care această probă  a existat de la debutul pandemia și încă este ceva ce explorăm și învățăm.”

„Indiferent de rezultat, copiii se vor bucura, pentru că au muncit enorm”

Anul acesta, centrul educațional „Nerdvana” se mândrește cu o performanță uriașă. Jumătate din lotul lărgit al României pentru olimpiada internațională este format din elevi de gimnaziu ce frecventează cursurile acestui centru educațional: Horia Boeriu, Radu Catană, Traian Danciu, Răzvan Dedu, Rareș Hanganu, Roland Petrean, Luca Mureșan, Vlad Păunescu, Radu Vasile și Ștefan Vîlcescu.

În plus, două treimi din cei aproape o sută de cursanți ai „Nerdvana” au obținut medalii în cadrul Olimpiadei Naționale de Informatică. Și în cazul echipei de nivelul liceului, s-au calificat 5 elevi, din totatul de 30: Ardelean Alexandru, Arseniu Victor, Mihai Mocanu, Rareș Neculau și Ștefan Nuță.

„Vreau să fac o mică paranteză, noi avem cursuri de informatică de performanță și am avut rezultate extraordinare și la olimpiade. Anul acesta, am dat Lotului Internațional de Informatică gimnaziu – care va reprezenta România – patru copii, din cei opt care ne vor reprezenta țara. Deci 50% sunt copii care studiază cu noi, dar acei copii nu sunt aici. Și acuma trebuie să înțelegem că sunt două direcții. Vorbim de informatică la nivel teoretic, ne gândim la lucruri pe care le fac oamenii pe calculator și rămân programe pe calculator.

Apoi, avem competiția de aici în care facem informatică și robotică, cu lucruri care seamănă cu o mașină Tesla, cu roboți pe care îi găsim în fabrici sau pe care îi vom găsi în fabrici umanoizi. Aici, sunt copiii care vor face acea parte de practică. Dacă ceilalți vor face numai algoritmică, copiii aceștia sunt pregătiți și de algoritmică, dar și de construcție inginerie, cum vrem s-o numim noi. Mulți dintre cei de aici, își vor continua mai departe studiile la facultăți, cred că din afară – o parte dintre ei rămân și în țară – dar toți, absolut toți care sunt se duc pe inginerie, informatică, computer science.

Pentru echipa mea – formată din cele 22 de echipe din concurs – indiferent de rezultat, ei se vor bucura, pentru că au muncit enorm. Vor vedea unde se situează, se vor bucura pentru echipele care vor câștiga, chiar dacă ei nu vor fi printre aceea, cei care vor câștiga se vor bucura pentru ceilalți și îi vor ajuta să treacă peste momentul mai puțin plăcut. Și la final, sper că vor lua locuri cât mai sus pe podium, astfel încât să putem să ne calificăm încă o dată la competiția internațională.”

În 2023, elevii Nerdvana au câștigat o medalie de Aur și una de Argint la Finala World Robot Olympiad din Panama

Competiția internațională, s-a desfășurat sub tema „Conectarea lumii” și a adunat 451 de echipe din 80 de țări. Echipa Nerdvana Mensa a obținut Medalia de Aur la categoria RoboMission Senior, iar echipa Nerdvana Taurus a câștigat Medalia de Argint la categoria RoboMission Junior.

În septembrie 2023, elevii au obținut medalia de argint la competiția WRO Friendship Invitation Tournament.

Echipele de la centrul educațional Nerdvana au concurat cu pricepere și inovație în cadrul categoriilor RoboMission Senior, RoboMission Junior, RoboSports și Future Engineers, demonstrând abilitățile lor tehnologice, ingeniozitatea și pasiunea pentru robotică.

Elevii din București și Călărași au fost ghidați cu pricepere de către instructorii lor dedicați, Marcela Priboi, Mihai Tuțu și Justin Onișoru.

 

CITIȚI ȘI:

Lotul OLIMPIC de matematică, rezultate de excepție la Balcaniadă. Profesorul Cătălin Gherghe: „Băiatul nostru a luat MAXIMUL de puncte, totul perfect”

PERFORMANȚĂ uriașă pentru elevii români la Olimpiada de Fizică din Malaezia. Ligia Deca: „Lotul României scrie istorie”

Ideea care revoluționează viața. Cum poate fi colonizată PLANETA MARTE. Descoperirea a fost făcută de șase elevi constănțeni