Prezent la Summit-ul Autorităților Publice din România, primarul Municipiului Cluj, Emil Boc, a vorbit despre proiectul metroului din Cluj, despre care s-a tot vehiculat ideea că ar fi pierdut finanțarea europeană. Edilul din Cluj a dorit să detalieze situația, repetând ideea că finanțarea nu este pierdută, ci a fost doar o problema de ordin tehnic care a pus totul în așteptare.
Primarul din Cluj, Emil Boc, a fost acuzat de adversarii politici că a pierdut finanțarea europeană, pentru proiectul destinat metroului din Cluj, iar acum Guvernul României va avea încă o cheltuială care va cădea pe umerii săi. Deși toate dovezile converg în direcția nerealizării metroului din Cluj cu bani europeni, Emil Boc contrazice această teorie și aduce și argumente.
Nu pierdem, pentru că noi suntem acum, guvernul, în negocieri cu Comisia Europeană. Acum are timp la dispoziție șase luni, România, toate aceste puncte să vină cu argument. Iar noi am scos pe oră, pe secundă pentru că noi, autoritatea contractată de la Cluj, n-am avut nicio treabă cu relația dintre SEAP Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, prin SEAP Noi ne-am făcut datoria să trimitem la Junalul Oficial. Nu putem trimite direct de la Cluj la Bruxelles, ci prin SEAP. Nimeni nu-și poate invoca propria culpă în susținerea unui interes. Deci Comisia Europeană nu poate să invoce o culpă a României când ea are culpa de a nu se respecta termenul de 48h. Banii sunt acolo. E decizia României dacă negociază în continuare cu Comisia Europeană.
Primarul din Cluj a mai spus că a fost încheiat un act adițional la contractul de finanțare. mai mult „Metroul din Cluj” are, nu una, ci douăsurse de finanțare: PNRR și certificatele verzi.
Noi deja am încheiat un act adițional la contractul de finanțare a metroului, astfel încât astăzi la ora la care vorbesc, pe lângă PNRR care este acolo, astăzi vă spun, avem și finanțarea din fondurile verzi, din emisiunea de obligațiuni verzi și pentru cheltuielile prezente și pentru cheltuielile viitoare, până la sfârșitul implementării proiectului. Deci, astăzi deja metroul are două surse de finanțare, partea care ține din PNRR, care este acolo și, repet, avem argumentele de continuitate și, repet, obligațiunile verzi despre care am vorbit și care, repet, actul adițional este semnat cu Ministerul Transportului. Banii din PNRR sunt acolo, nu sunt pierduți.
În următoarele șase luni, Guvernul României va purta negoecieri cu Comisia Europeană ca să ia o decizie în ceea ce privește finanțarea metroului.
Urmează o perioadă de șase luni de zile, pentru că acum Comisia Europeană a trimis observațiile. România are șase luni la dispoziție să răspundă și să negocieze, după care România va decide dacă îl menține PNRR sau nu, în funcție de răspunsul Comisiei Europene. Noi spunem că avem toate argumentele ca acest proiect să rămână în continuare în PNRR, pentru că nu există o culpă a României, cu atât mai puțin a administrației locale. Cum vedeți, tot raportul este între Guvern și Comisia Europeană, nu între noi. Noi am trimis în SEAP, care e Guvernul național să corespondeze cu Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Altfel, n-ar veni cârtițele la lucru. Voi credeți că ar veni niște cârtițe, în sensul că sunt niște mamuți uriași care vin să intre subteran și să lucreze și să facă cele nouă stații până la sfârșitul lui 2026?
Metroul din Cluj are estimat un buget de 2 miliarde de euro, din care 300 de milioane ar trebuie să fie asigurați prin PNRR, iar restul prin fonduri verzi și programul operațional de transport.
CITEȘTE ȘI: