Începe Caravana PAD 2024. „Un grad ridicat de cuprindere a asigurării obligatorii a locuințelor contribuie la stabilitatea economică a comunităților”
Echipele formate din reprezentanți au Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), ai Pool-ului de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) și ai Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) vorm merge, timp de două luni, în comunități din mai multe zone din țară pentru a-i convinge pe locuitori să își asigure locuințele împotriva dezastrelor, prin polița care este obligatorie prin lege, dar la care au apelat doar aproximativ un sfert din populație.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), autoritatea de reglementare pentru piața asigurărilor, a demarat, joi, cea de-a opta ediție a Caravanei PAD 2024, o campanie de informare și de conștientizare a importanței asigurării obligatorii a locuinței, care a debutat joi cu o întâlnire găzduită de Consiliul Județean Ilfov, în cadrul căreia au fost abordate rolul și utilitatea asigurării obligatorii a locuinței împotriva dezastrelor naturale (PAD) – cutremur, alunecare de teren și inundație, dar și necesitatea cunoașterii beneficiilor acestui tip de poliță.
Caravana PAD, ajunsă la a VIIII-a ediție va parcurge în următoarele două luni trasee cu opriri în diferite reședințe de județ, printre care Iași, Oradea, Cluj-Napoca. Pe parcursul întâlnirilor organizate în marile orașe din țară, reprezentanții ASF, alături de specialiști ai PAID și UNSAR, vor interacționa direct cu participanții, prezentându-le mecanismul de funcționare a asigurării PAD, riscurile pe care aceasta le acoperă, care sunt excluderile sau ce trebuie făcut în cazul unei daune, potrivit reprezentanților ASF.
„Marcăm astăzi începutul unei noi ediții a Caravanei PAD, un demers de informare și de educație pe care îl derulăm de șapte ani. Trebuie să spunem fără echivoc că un grad ridicat de cuprindere a asigurării obligatorii a locuințelor contribuie la stabilitatea economică a comunităților. Spun asta pentru că, atunci când cetățenii sunt protejați din punct de vedere financiar, efectele pecuniare ale calamităților sunt în bună măsură mai mici, iar comunitățile au posibilitatea astfel să se refacă mai rapid“, a declarat domnul Gabriel Avrămescu, Prim-vicepreședintele ASF.
„Este important să asigurăm atât stabilitatea financiară a sistemului de asigurări, cât și protecția cetățenilor atunci când aceștia se confruntă cu riscurile generate de schimbările climatice. Nu putem evita aceste evenimente nedorite, dar putem administra efectele riscului, prin acele instrumente care ne ajută să ieșim din aceste situații speciale, pentru a asigura protejarea la nivel individual, dar și la nivelul unor comunități întregi“, a declarat domnul Sorin Mititelu, Vicepreședintele ASF.
Cât primesc asigurații în caz de dezastru
Asigurarea împotriva dezastrelor naturale este obligatorie pentru toate locuințele, conform Legii 260/2008, cu modificările și completările ulterioare. Costul anual este de 130 de lei pentru clădirile construite din materiale durabile și 50 de lei pentru locuințele din chirpici sau paiantă.
Suma maximă asigurată prin polița PAD este de 100.000 de lei pentru prima categorie de locuințe, respectiv 50.000 pentru cea de-a doua.
Potrivit statisticilor oficiale, totalul daunelor plătite în anul curent, indiferent de data daunei, de 1.469.615 lei.
În prezent, doar aproximativ 2,3 milioane de locuințe (23,7% din total) sunt asigurate, în baza asigurării PAD, împotriva dezastrelor naturale, astfel că există o nevoie acută de informare cu privire la responsabilitățile care îi revin fiecărui proprietar de locuință, dar și cu privire la beneficiile pe care asigurarea obligatorie PAD le poate aduce acestora, arată ASF.
Pentru creșterea gradului de cuprindere a asigurărilor obligatorii de locuințe, vor fi demarate o serie de discuții în vederea încheierii de parteneriate cu furnizorii de utilități pentru intermedierea acestui tip de asigurări, concomitent cu simplificarea procedurilor de autorizare a agenților de vânzare a polițelor PAD.
La evenimentul de la CJ Ilfov au participat Gabriel-Ioan Avrămescu, Prim-vicepreședinte ASF, Sorin Mititelu, Vicepreședinte ASF și coordonator al sectorului asigurări-reasigurări, Vincențiu Voicu, Vicepreședinte al Consiliului Județean Ilfov, Olivia Ciobanu-Oprescu, Administratorul Public al Județului Ilfov, Nicoleta Radu, Director General PAID, Irinel Dinu, Director al Departamentului Daune PAID și Adrian Marin, membru în boardul UNSAR, dar și reprezentanți ai primăriilor de pe raza Județului Ilfov, ai asociațiilor de proprietari și ai altor autorități publice.
PAID este societatea de asigurare-reasigurare, cu capital privat, formată, în noiembrie 2009, prin asocierea a 13 societăți de asigurare pentru încheierea de asigurări obligatorii de locuință, în conformitate cu prevederile Legii nr. 260/2008. Conform prevederilor legii, PAID administrează sistemul de asigurare obligatorie a locuințelor, care acoperă trei riscuri de bază specifice României: – Cutremur – Inundații – Alunecări de teren.
Sursa foto: Shutterstock – caracter ilustrativ
Citiți și: