Înjumătățirea subvenției la Rabla Plus duce la prăbușirea vânzărilor de mașini electrice și hybrid: „E o scădere colosală”

Publicat: 09 04. 2024, 21:59
Actualizat: 10 04. 2024, 00:57

This browser does not support the video element.

Programul Rabla Plus nu mai este considerat avantajos, având în vederea scăderea majoră a vânzărilor în ultimul an. Situația a fost generată de înjumătățirea subvenției, ceea ce i-a făcut pe mulți români să aleagă varianta Rabla Clasic.

Mașinile electrice au devenit inaccesibile pentru români, de când subvenția pentru programul Rabla Plus a fost redus la jumătate din suma din edițiile precedente. Potrivit statisticilor, vânzările au scăzut cu o treime. Dealerii auto spun că mulți clienți au recurs la programul Rabla Clasic, acesta fiind mai avantajos.

Suma acordată, anul acesta, pentru achiziționarea mașinilor full-electric, cât și a celor hybrid plug-in, este de 420.000.000 lei, însă până la acest moment s-au cheltuit doar 30 de milioane de lei, adică mai puțin de 10% din buget.

Anul trecut am avut în Rabla Plus, la hibrid, 31 de autovehicule vândute, iar acum, într-o sesiune, ce-i drept, nu două ca anul trecut., am avut unul singur. Autovehiculele electrice, doar un autovehicul vândut acum, față de șapte anul trecut. E o scădere colosală.”, a declarat Dan Șchiopu, directorul importator al unei firme importatoare de mașini.

Subvențiile foarte mici din acest an au dus la prăbușirea vânzărilor de mașini electrice și hibrid. Dacă în edițiile precedente statul oferea chiar și 11.000 euro pentru o mașină electrică, anul acesta a dat doar 5.000 euro.

„Au fost clienți care au erau interesați de autovehicule hibrid prin Rabla Plus. Dat fiind faptul că prima de casare, să-i spunem așa, este mai mică decât la Rabla Clasic, evident că au ales varianta cea mai avantajoasă.”, a mai adăugat Dan Șchiopu.

Fiind plafonul atât de mic, modificările programului au afectat și vânzările de mașini verzi. În luna martie s-au înmatriculat doar 660 de autoturisme electrice, cu 36% mai puține decât anul trecut, arată cele mai recente date APIA.

„Rabla plus e un program care nu s-a terminat. El are o finanțare continuă și cred că e devreme, la atât de puțin timp după lansarea acestuia să să-l etichetăm ca fiind un program care nu și-a atins scopul.” , a declarat Mircea Fechet, ministrul Mediului.

FOTO: Pexels