Inteligența artificială dezvăluie un detaliu ASCUNS în pictura lui Rafael – „Madonna della Rosa”
Cercetătorii au folosit un algoritm bazat pe inteligența artificială pentru a analiza una dintre lucrările maestrului italian Rafael, descoperind indicii ascunse cu cu semnificații surprinzătoare.
Tehnologia continuă să surprindă în domeniul artei, iar cea mai recentă reușită a unui algoritm sofisticat a adus o nouă perspectivă asupra picturii „Madonna della Rosa”.
Lucrarea de artă studiată îndelung o înfățișează pe Fecioara Maria alături de Pruncul Isus și Sfântul Ioan, însă un chip din pictură a generat, de-a lungul timpului, controverse între experți.
Un algoritm dezvoltat de cercetători americani și britanici, bazat pe tehnologia Microsoft ResNet50 și tehnici avansate de învățare automată, a analizat detaliile lucrărilor autentice ale lui Rafael.
Prin această tehnologie, s-au detectat tușe specifice ale maestrului italian, oferind o acuratețe de 98% în evaluarea autenticității operelor. Surprinzător, algoritmul a demonstrat că chipul Sfântului Iosif, un personaj secundar din colțul stâng al tabloului, nu pare să fie opera lui Rafael.
„Computerul se uită în foarte mare detaliu la o pictură”, a spus Ugail. „Nu se uită doar la față, ci la toate părțile ei și învață despre paleta de culori, nuanțe, valori tonale și tușe. Înțelege pictura într-un mod aproape microscopic, învață toate caracteristicile cheie ale mâinii lui Rafael.”
În cazul Madonei, testele inițiale au arătat că pictura a fost realizată în proporție de 60% de Rafael. Apoi, computerul a analizat pictura pe secțiuni și a concluzionat că fața lui Iosif nu era de Rafael.
Aceste descoperiri întăresc ipoteza că Giulio Romano, unul dintre discipolii cei mai cunoscuți ai lui Rafael, ar fi contribuit la realizarea acelei porțiuni din lucrare.
Cu toate astea, cercetătorii atrag atenția asupra faptului că inteligența artificială trebuie privită ca un sprijin pentru specialiștii în artă și nu ca un substitut al judecății umane.
Cercetătorii au testat, de asemenea, o altă pictură dezbătută, cunoscută sub numele de Haddo Madonna, care se află în Haddo House, Aberdeenshire, potrivit The Guardian.
Acesta a fost cumpărat ca un Rafael autentic în secolul al XIX-lea de George Gordon, al 4-lea conte de Aberdeen, care a fost prim-ministru în perioada 1852-55. Ulterior, a fost atribuită unui artist minor, Innocenza da Imola.