Ion Rădoi nu poate conduce sindicatul de la metrou încă două luni. Procurorii i-au prelungit controlul judiciar până în 2022
Liderul sindicatului de la metrou, Ion Rădoi, va fi cercetat pentru încă două luni sub control judiciar, după ce procurorii i-au prelungit măsura preventivă până în ianuarie 2022. Ion Rădoi are interdicție de a părăsi țara și nu mai poate fi președinte al USLM cât timp este sub control judiciar, în dosarul privind închirierea spațiilor de la metrou de către firma sindicatului său.
Procurorii DNA i-au prelungit recent, pentru a doua oară, măsura controlului judiciar luată în iulie. Liderul sindical a contestat decizia la Tribunalul București, care urmează să stabilească un termen de judecată.
Ion Rădoi este cercetat sub control judiciar din 14 iulie, pentru folosirea influenței sau autorității de lider de sindicat și pentru două fapte de șantaj. Faptele ar fi fost comise de Ion Rădoi în calitate de președinte al USLM și administrator al SC Sindomet Servcom SRL (societate deținută de USLM).
Avocata lui Rădoi, Mariana Ștefan, a declarat, pentru Gândul, că lucrurile se mișcă foarte încet în ancheta de la DNA, până acum fiind audiați doar câțiva comercianți care aveau spații la metrou.
”DNA trage de timp ca să îl țină sub control judiciar cât mai mult timp, iar activitatea sindicală să se dilueze în acest timp”, a spus avocata lui Ion Rădoi.
DNA a început din aprilie ancheta privind modalitatea în care au fost exploatate și administrate spațiile comerciale din stațiile de metrou, în perioada septembrie 2018 – iulie 2021. Plângerea a fost făcută atunci la DNA de ministrul Transporturilor, în urma protestului spontan al sindicaliștilor de la metrou, din 26 martie, și după ce Ministerul Transporturilor și Metrorex au evacuat spațiile comerciale din stațiile de metrou care erau controlate de sindicat.
Trei luni mai târziu, procurorii DNA l-au pus sub acuzare pe Ion Rădoi, după mai multe percheziții făcute la locuința lui și la sediile Sindicatului Liber de la Metrou (USLM) și SC Sindomet Servcom SRL (societate deținută de USLM). În 14 iulie, procurorii au decis punerea sub control judiciar a lui Ion Rădoi și instituirea mai multor interdicții, inclusiv cea de a mai conduce USLM și de a mai merge la sediile sindicatului.
În același dosar a fost pusă sub control judiciar și iubita lui Ion Rădoi, Elena Claudia Minea, administrator al unor firme care aveau spații comerciale la metrou, aceasta fiind acuzată de complicitate la faptele comise de Ion Rădoi.
GÂNDUL a dezvăluit încă din aprilie despre ”caracatița de la metrou” și spațiile comerciale, marea miză a protestului ”spontan” coordonat de sindicalistul Ion Rădoi. (DETALII AICI) Imaginile publicate de Gândul în exclusivitate au arătat interesele din spatele închirierii spațiilor comerciale de la metrou, dincolo de declarațiile referitoare la tăieri de salarii sau concedieri aflându-se un business de milioane, cu sindicalistul-șef Ion Rădoi cel care face ”jocurile”. Însă, nu singur, ci alături de iubita sa secretă, Elena Claudia Minea – sentimentele și afacerile completându-se în acest puzzle financiar de proporții.
Cum a funcționat 18 ani „mașinăria” de făcut bani a lui Rădoi
Ion Rădoi a condus sindicatul de la metrou de la începutul anilor ’90, mai puțin în perioada 2000-2008, când a fost parlamentar PSD.
Sindomet Servcom, firma deținută de sindicatul de la metrou condus de Ion Rădoi, a încasat timp de 18 ani zeci de milioane de lei din contractul cu Metrorex care permitea închirierea spațiilor din toate stațiile, pentru activități comerciale.
Deși Metrorex, administratorul spațiilor comerciale de la metrou, a fost în toți acești ani partea care a pierdut sume uriașe din înțelegerea cu Sindomet Servcom, 20 de miniștri ai Transporturilor și mai mulți directori ai companiei nu au reușit să schimbe contractul într-unul avantajos pentru ambele părți sau să îl încheie și astfel să poată închiria singură toate spațiile care îi aparțin.
În perioada 2003-2018, Metrorex a încasat venituri de aproximativ 9.488.952 lei din contractul cu firma sindicatului lui Rădoi, arată datele furnizate de companie, la solicitarea Gândul.
Cum înțelegerea contractuală a fost ca Sindomet Servcom să primească de aproximativ trei ori mai mult, un calcul simplu arată că în conturile firmei sindicatului lui Ion Rădoi au intrat aproximativ 30 de milioane de lei.
Alte 10 milioane de lei, echivalentul a două milioane de euro, au ajuns exclusiv în conturile Sindomet Servcom din 26 septembrie 2018, când contractul a expirat și Metrorex nu l-a mai prelungit, până în aprilie 2021, atunci când spațiile comerciale de la metrou au fost desființate, cu scandal, după mai multe notificări și somații. Suma este menționată și în documentele procurorilor DNA care l-au pus sub acuzare pe Ion Rădoi.
Cei peste 40 de milioane de lei care au intrat în contul firmei sindicatului lui Ion Rădoi sunt echivalentul a aproximativ 16 milioane de bilete la metrou, calculate la 2,5 lei, cât costa o călătorie până la 1 august 2021.
Ion Rădoi, liderul sindical de la Metrorex comparat cu Jimmy Hoffa
Contractul cu firma sindicatului lui Rădoi a ajuns pe masa a 20 de miniștri ai Transporturilor, din 2003, când a fost încheiat cu compania Metrorex. La momentul semnării contractului, ministru la Transporturi era Miron Mitrea, iar Ion Rădoi, colegul de partid al acestuia și parlamentar PSD.
Ion Rădoi s-a suspendat de la conducerea sindicatului de la metrou timp de 8 ani, între 2000 și 2008, când a fost deputat, apoi senator PSD. Contractul cu Metrorex a fost semnat de administratorul de atunci al Sindomet Servcom, Florian Crișu.
Ion Rădoi este considerat unul dintre cei mai influenți lideri de sindicat din România, omul care conduce de 31 de ani sindicatul de la metrou și cel care a rămas, în ciuda tuturor acuzațiilor care i-au fost aduse de-a lungul timpului, un personaj de neclintit la Metrorex.
Fie că a fost tolerat, fie că s-a impus amenințând cu proteste sau blocând traficul de la metrou, Ion Rădoi a construit un adevărat imperiu financiar prin compania Sindomet Servcom, care aparţine de sindicatul pe care îl conduce, Unitatea Sindicatul Limer din Metrou.
Nici miniștrii de la Transporturi, nici directorii Metrorex nu au putut schimba clauzele contractuale dezavantajoase pentru companie, care aduceau în schimb câștiguri fabuloare pentru firma sindicatului condus de Rădoi, pe spații comerciale care nu îi aparțineau.
Inginerul Octavian Udriște, unul dintre cei care a construit metroul și a fost director general al Metrorex, a relatat într-un interviu pentru Gândul momentul în care a vrut să schimbe situatia, dar i s-a spus să asculte de Ion Rădoi.
„Când să semnez contractul, vine liderul de sindicat Ion Rădoi și se opune, că pierdea peste 300 de femei din trupa de curățenie, care erau masa de manevre a lui, cum a fost și la această grevă (din 26 martie – n.red.)”, spunea Octavian Udriște, într-un interviu acordat Gândul, în luna aprilie.
I-am solicitat ministrului sprijin, pe care nu l-am primit. Am fost sfătuit să renunț la externalizarea salubrizării, deoarece se dorea liniște, pentru că eram într-un an electoral. Ministrul mi-a zis : „Fă ca Rădoi!”. I-am spus că nu, așa că a doua zi i-am pus demisia pe masă, a mai spus Octavian Udriște.
Citește și: