Preşedintele Klaus Iohannis a participat joi, 3 iunie, alături de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, şi primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, la o dezbatere pe tema transportului sustenabil în România organizată de Asociaţia „Green Revolution” la Roaba de Cultură din parcul Regele Mihai (fost Herăstrău), cu ocazia Zilei Mondiale a Bicicletei.
Sunt foarte puține piste și de foarte multe ori împarți banda de mers cu automobiliști de obicei foarte nervoși și foarte deranjați de existența bicicliștilor”, a declarat Klaus Iohannis.
„Este, azi, ziua Bicicletei. În mod natural, am venit pe bicicletă. Cred că e o zi foarte potrivită petru a promova mersul pe bicicletă. Este evident, mersul pe bicicletă e plăcut, sănătos și te scutește pe ambuteiajul din trafic. De ce nu merge mai multă lume? Sunt prea multe intersecții unde stai mai mult la semafor, decât mergi cu bicicleta, sunt foarte puține piste și de foarte multe ori împarți banda de mers cu automobiliști de obicei foarte nervoși și foarte deranjați de existența bicicliștilor și de foarte multe ori dai de piste care sunt făcute aparent pentru bicicliști, dar se merge foarte greu pe ele, fiindcă cei care le-au conceput probabil nu folosesc bicicleta”, a spus Klaus Iohannis.
Președintele României s-a declarat convins că aceste aspecte pot fi ușor remediate.
„Orașele noastre au fost construite pentru automobile. Totul e pregătitși făcut pentru transportul auto. Dar trebuie să dăm orașele înapoi oamenilor. Nu toată lumea vrea să meargă cu mașina. Pentru asta, din păcate nu e suficient să ne întâlnim și să vorbim ce frumos e să mergem să mergem cu bicileta. Pentru asta trebuie să și facem ceva. Este nevoie de planuri, de strategii și e nevoie să le punem în practică. Trebuie să recunoaștem că cea mai importată parte revine autorităților locale. Noi putem în plan național să facem o strategie, putem să facem rost de bani, însă punerea în practică revine în cea mai mare măsură autoritățior locale”, adaugă șeful statului.
Acesta a mai afirmat că este nevoie de reglementări, dar și de educație pentru siguranța bicicliștilor.
Mersul pe bicicletă este sănătos, este recomandat și vă recomand tuturor să folosiți bicicleta cât mai des posibil”, a concluzionat președintele Iohannis.
Dezbaterea, care a început la 10,30, a fost moderată de preşedintele Asociaţiei „Green Revolution” şi „World Cycling Alliance”, Raluca Fişer.
„Sub presiunea schimbărilor generate de perioada de restricţii şi pandemie, liderii UE au convenit asupra unui pachet cuprinzător care să contribuie la reconstrucţia economiei UE. Tranziţia verde şi durabilitatea reprezintă pietrele de temelie ale planului de redresare şi corespund angajamentului liderilor UE de a construi o economie şi o societate cu un nivel net al emisiilor egal cu zero până în 2050”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei „Green Revolution”.
Pentru a se atinge obiectivul de neutralitate climatică pentru 2050, sectorul transporturilor trebuie să îşi reducă drastic emisiile de gaze cu efect de seră – 90% până în 2050 – asigurând în acelaşi timp soluţii accesibile şi sănătoase pentru cetăţeni. Această decarbonizare accelerată nu poate fi atinsă fără integrarea mobilităţii active în mix-ul de transport, alături de transportul individual motorizat şi transportul public, spun organizatorii.
Studiile europene arată că, dacă oamenii ar face o trecere masivă de la maşini la biciclete, până în 2050 s-ar economisi 24 de trilioane de dolari, iar emisiile de CO2 provenite din transportul urban de pasageri s-ar reduce cu 11%, adaugă aceştia.
Conform unui studiu realizat de Federaţia Europeană a Cicliştilor (ECF), ciclismul creează beneficii de cel puţin 150 de miliarde de euro în fiecare an în Uniunea Europeană (UE). Aceste beneficiile apar nu doar în domenii specifice, izolate, cum ar fi transporturile sau politica de mediu, ci şi în multe altele, cum ar fi politica industrială, ocuparea forţei de muncă, sănătatea şi politica socială”, potrivit sursei citate.
La nivel mondial sunt în jur de două miliarde de biciclete, iar estimările vorbesc despre cinci miliarde prin 2050, după cum spune World Bank blogs. Acest lucru înseamnă că mai mult de jumătate din populaţia planetei ştie să meargă pe bicicletă.
Cum a reacționat Nicușor Dan la întrebarea: „Faceți duș cu apă rece sau caldă după efort?”