LEGEA de care HORECA nu ține cont. Ce reacție are un chelner când i se cere un pahar de apă gratis/„Costă şi serviciul, costă şi paharul”

Publicat: 12 06. 2024, 15:49
Ce reacție are un chelner când i se cere un pahar de apă gratis / FOTO: caracter ilustrativ

S-a dat o lege, dar foarte puțini o respectă și asta fiindcă nu există sancțiuni impuse. Practic, dacă nu ții cont de prevederile acesteia, nu riști nimic, hai, cel mult, o recenzie negativă pe social media. Vorbim despre legea care obligă unitățile din HoReCa – restaurante, baruri, terase și cafenele – să ofere, gratuit, un pahar de apă de la robinet clienților sau trecătorilor, la cerere.

Foarte puțini respectă legea, iar cei care o ignoră cu bună știință o fac pentru că vor și pentru că nu pot fi sancționați în niciun fel.

Dragoş Anastasiu: „Apa gratis de la robinet costă”

Legea a fost concepută de așa natură încât nu prevede pedepse pentru nerespectarea ei. Clienții sau trecătorii refuzați nu au unde se plânge, pot doar să lase un comentariu negativ pe Facebook/Instagram etc. și să povestească tot ce li s-a întâmplat.

Antena 1 arată că, la două terase din centrul Capitalei, chelnerii propun apă îmbuteliată, contracost, bineînțeles, în locul celei gratuite.

  • Client: Şi un pahar cu apă, te rog.
  • Chelner: O sticlă vreţi?
  • Client: Ştiu că cu legea asta, că se bea apă şi aşa.
  • Chelner: Dar nu te sfătuiesc. Nu că nu am avea filtre sau chestii de genul… 

„Am cerut şi au zis că, na, cumpără-ţi o sticlă de apă sau ceva de genul”, a povestit un trecător. Dacă în Occident acest serviciu este ceva normal, în România încă reprezintă o pretenție exagerată.

Iar antreprenorii din industria HoReCa spun că apa gratuită le dăunează grav… profitului. „Apa de la robinet costă. La fel costă şi serviciul, la fel costă şi paharul. Principiul că vine statul şi te obligă să dai ceva gratuit, dar care costă, mi se pare că nu este adecvat”, zice Dragoş Anastasiu, cunoscut om de afaceri.

„Noi nu am prevăzut sancţiunile în amendamentele pe care le-am propus. Teoretic, pentru ele nu reprezintă niciun cost, nici măcar de luat în calcul. Nu văd de ce restaurantele s-ar opune. Acest lucru se poate întâmpla şi pentru oamenii care nu sunt de fapt clienţi. E posibil ca oamenii sa aibă nevoie să bea un pahar cu apă. E un lucru de civilizaţie”, s-a apărat Diana Buzoianu, iniţiator lege, întrebată fiind în legătură cu lipsa sancțiunilor din lege.

Unitățile de tip restaurante şi terase cumpără sticla de apă plată de 750 de mililitri cu 4 lei, în medie, şi o vând clienților de cinci, şase ori mai scump, mai arată sursa citată.

Anunț obligatoriu: „Această unitate oferă, la cerere şi în mod gratuit, apă”

Conform legii, autorităţile publice şi firmele de alimentaţie publică – baruri, restaurante, cafenele etc – vor avea obligaţia să afişeze într-un loc accesibil şi vizibil publicului următorul anunţ: „Această unitate oferă, la cerere şi în mod gratuit, apă potabilă de la robinet”.

De asemenea, potrivit legii, vor avea obligaţia de a furniza, la cerere şi în mod gratuit, apă potabilă de la robinet:

  • autorităţile şi instituţiile administraţiei publice centrale şi locale pentru persoanele prezente în sediile acestora;
  • operatorii economici care oferă servicii de alimentaţie publică pentru clienţii proprii;
  • angajatorul pentru angajaţi.

CITEȘTE ȘI:

Patronii restaurantelor sunt obligați să servească apă gratuit clienților, din 15 aprilie 2024: „Va fi ca în lumea civilizată” vs „Lumea va profita”

Câți lei a dat un client, pentru o simplă CEAPĂ, într-un restaurant din Iași: „Unic în România”

Ionuț a comandat 2 mici, o porție de cartofi și o apă plată într-un restaurant din Aeroportul Otopeni. Când a venit nota de plată, să cadă din picioare: „Nu se poate așa ceva”