Lista neagră a accidentelor aviatice din România – cronologie și cauze
Un avion MiG 21 LanceR s-a prăbuşit, miercuri seara, în zona localităţii Cogealac din judeţul Constanţa, în jurul orei 20.00. Ulterior, aceeași soartă a avut-o și elicopterul IAR 330-Puma trimis în căutarea sa, care a căzut în zona Gura Dobrogei, la 11 kilometri de aeroportul Mihail Kogălniceanu. Cei șapte militari aflaţi la bordul elicopterului și pilotul aeroanavei și-au pierdut viața, potrivit Ministerul Apărării Naționale (MApN).
Aceasta este cea mai gravă catastrofă aviatică din istoria Armatei Române pe timp de pace, dar alte zeci de accidente aviatice au avut loc în România din 1989 încoace, în care au fost implicate avioane şi elicoptere, civile şi militare.
Adevărul oferă o cronologie a accidentelor aviatice din România, începând cu Revoluţia din Decembrie 1989:
25 decembrie 1989 – Un elicopter de la UM 02010 Tuzla a fost doborât în acele zile ale Revoluţiei din Decembrie 1989, trimis într-o misiune de căutare a unor terorişti. Patru militari de aviaţie au murit carbonizaţi în accidentul niciodată elucidat.
În dimineaţa zilei de 24 decembrie 1989, regimentul de elicoptere de la Tuzla a fost alertat de Comandamentul Aviaţiei Militare din Bucureşti că în zona împădurită din sudul Dobrogei – Adamclisi, Băneasa, Oltina – zboară elicoptere aparţinând forţelor speciale ale regimului ceauşist, care lansează terorişti.
Două elicoptere au decolat de urgenţă din unitatea de la Tuzla, cu misiunea de a identifica grupurile de terorişti care vor să împiedice Revoluţia. Unul dintre ele a fost doborât, însă, de la sol. Elicopterul în care se afla comandantul lt.col. Serghei Eftime, alături de echipajul său format din căpitan Mihai Enache, maiştrii militari Gheorghe Deleanu şi Ştefan Petrea, s-a prăbuşit fiind cuprins de flăcări şi mistuit de incendiu.
„În urma cercetărilor întreprinse s-a stabilit că elicopterul nu a fost lovit de vreo altă aeronavă sau de forţe armate terestre, inexistente în zonă“, au concluzionat securiştii. Ei au adăugat că nu există dubii privind cauzele prăbuşirii aparatului de zbor. „Elicopterul nr. 89 nu a fost lovit nici de membrii echipajului de pe elicopterul nr. 82, care s-a întors cu toată muniţia la bază. Aparatul de zbor s-a prăbuşit ca urmare a defecţiunilor tehnice“, a conchis raportul SRI, declarând cazul închis.
În urma acestui verdict, cei patru membri ai echipajului, comandantul lt.col. Serghei Eftime (43 ani), căpitanul Mihai Enache (37 ani), maiştrii militari Gheorghe Deleanu (38 ani) şi Ştefan Petrea (35 ani), au fost declaraţi eroi martiri ai Revoluţiei din Decembrie 1989.
2 martie 1994 – Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.
10 martie 1994 – Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.
18 mai 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.
9 august 1994 – Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.
6 octombrie 1994 – Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.
14 octombrie 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului.
27 iulie 1995 – Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
29 august 1995 – Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.
22 mai 1997 – Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.
10 decembrie 1997 – Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.
12 mai 1999 – Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.
17 august 1999 – Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometri de capătul pistei.
13 iulie 2001 – Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor.
21 februarie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
26 martie 2002 – Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.
23 octombrie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
26 septembrie 2003 – Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.
26 august 2004 – Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.
8 martie 2005 – Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.
Probleme majore la motor
22 noiembrie 2006 – O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită „instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă”. Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.
1 noiembrie 2010 – Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.
12 iunie 2017 – Un MiG 21 Lancer s-a prăbuşit lângă localitatea constănţeană Nazarcea, pe un câmp, după ce pilotul s-a catapultat. Pilotul, Adrian Stancu, a scăpat cu viaţă. El a anunţat că avionul său are probleme majore la motor, în timpul manevrelor de aterizare.
7 iulie 2018 – Un avion MiG-21 LanceR s-a prăbuşit în timpul unui show aviatic la Baza Aeriană Borcea. Pilotul avionului a murit. El avea 36 de ani şi era pilot-şef în cadrul Escadrilei 861 Aviaţie Luptă, Baza 86 Aeriană Feteşti, având 400 de ore de zbor, din care 250 erau cu MiG – 21.
20 aprilie 2021 – Un avion MIG s-a prăbuşit în judeţul Mureş, în timpul unui zbor de antrenament. Avionul s-a prăbuşit în jurul orei 14:30, în localitatea Dedrad, într-o zonă nelocuită, iar pilotul s-a catapultat.
Vă recomandăm și:
- VIDEO | O aeronavă MiG 21 LanceR a dispărut de pe radar în județul Constanța, în zona Cogealac – Gura Dobrogei. Elicopterul care plecase în căutarea lui s-a prăbușit, iar toți cei cinci militari de la bord au murit
- Elicopterul PUMA care plecase în căutarea MIG-ul dispărut în județul Constanța s-a prăbușit. Ministrul Apărării confirmă decesul militarilor
- Care ar fi cauzele prăbușirii elicopterului care a plecat în căutarea avionului MIG dispărut
- VIDEO | Momentul în care avionul MiG 21 se prăbușește în apropiere de Cogealac. ”O lumină puternică a luminat întregul cer”
- Primul mesaj al ministrului Apărării după prăbușirea elicopterului care a plecat în căutarea avionului MiG 21 dispărut
- Mesajul premierului Nicolae Ciucă după tragediile aviatice din județul Constanța: „Sunt profund îndurerat de tragicul sfârșit al militarilor români care au pierit în această seară”
- Iohannis: „Îmi exprim profundul regret și deplina compasiune pentru pierderea vieții a șapte militari, în urma prăbușirii elicopterului
- VIDEO| Primele imagini cu elicopterul prăbușit în care au murit 7 militari, în Constanța