Ministrul Culturii, Lucian Romașcanu, a deschis Conferința Națională a Managerilor Culturali (CNMC) – ediția a IX-a, care are loc la Biblioteca Națională. În discursul său, Romașcanu a atins una dintre problemele cele mai arzătoare ale societății românești – managementul.
„Managementul de orice fel, la nivelul statului român, şi îmi asum acest lucru, şi cu atât mai mult în zona culturală, este un management de stins focuri”, a declarat Lucian Romașcanu.
De vină ar fi „lipsa de continuitate, cel puţin la vârful instituţiilor statului”, care creează această premisă de „permanentă urgenţă”, este de părere ministrul Culturii.
În context, Lucian Romașcanu a mai arătat că Ministerul Culturii „este unul dintre cele mai prost plătite, ca aparat al Guvernului, dintre toate ministerele”.
„Am încercat să creştem aceste venituri, ne-a şi ieşit, am avut o lege, nişte iubitori de dreptate, cărora nu vreau să le dau numele că nu mai ştie nimeni de ei, au contestat la Curte această lege şi Ministerul Culturii este la fel de prost plătit ca înainte. Sperăm când se întoarce legea în Parlament să reglăm această chestiune (…). Am avut norocul să avem un buget rezonabil în acest an, avem cu 100% mai mulţi bani alocaţi proiectelor culturale mari dar şi celor mici independente prin curtoazia domnului Vlad Matei, am alocat cu 20 de milioane de lei proiectelor culturale prioritare până acum faţă de 9 milioane anul trecut. Instituţiile culturale din subordinea Ministerului au avut cu 70% mai mulţi bani pentru proiecte şi vă rog să-i cheltuiţi pentru că ar fi neplăcut să mă întorc la bugetul de anul viitor şi să spun că nu am reuşti să-i cheltuim pe toţi”, a precizat Lucian Romașcanu.
„Avem bani pentru achiziţii de artă contemporană. Am avut 2 milioane derulaţi pentru Muzeul Naţională de Artă Contemporană, un milion de lei pentru achiziţiile de carte, la AFCN am sporit de la 800.000 de lei la 1,3 milioane de lei. A fost un an cu belşug. Dar, niciodată nu sunt atât cât ar trebui să fie. Important este, ca în urma discuţiilor de acum, această strategie trebuie să plece de la un obiectiv foarte clar, o creşterea consumului cultural. Din care să rezulte obiective strategice. Trebuie să ţină pasul, linia strategică cu linia financiară”, a subliniat ministrul Culturii.
Conferinţa Naţională a Managerilor Culturali are drept obiectiv să aprobe o strategie culturală pentru următorii şapte, opt ani.