Lumea Infrastructurii – o nouă publicație online – a pornit la drum pe 1 februarie, fiind vorba despre un site specializat pe monitorizarea infrastructurii din România care va pune în atenția și dezbaterea publică problema lipsei autostrăzilor la 31 de ani de la Revoluție și la peste 14 ani de la intrarea țării noastre în Uniunea Europeană.
Noua publicație ”Lumea infrastructurii” face parte din familia publicațiilor on-line Lumea Justiției, Lumea Juridică și Lumea Banilor, editate de nucleul de jurnaliști de la luju.ro.
Editorul Răzvan Savaliuc a transmis, în mesajul de lansare al noii publicații, că românii ”visează de 31 de ani sa aibă autostrăzi și nu reușesc să-și vadă visul cu ochii”.
“De peste 31 de ani românii visează să aibă autostrăzi și nu reușesc să-și vadă visul cu ochii. Nu pentru că nu sunt bani, ci pentru că banii din Transporturi sunt risipiți aiurea, chiar furați, România ajungând să fie o țară a șantierelor rutiere care nu se mai termină, dar în care se pompează an de an sume considerabile de la buget. Anul acesta, din PIB-ul României pe 2020 estimat la peste 235 miliarde lei se intenționează a se aloca Transporturilor cam 2,5 miliarde lei. Puțin mai mult decât anul trecut. Mult, puțin… aș spune că doar dacă 1 miliard de euro s-ar băga efectiv în autostrăzi care să fie date în folosință – la un preț de 3 – 5 milioane euro, prețul mediu european al unui kilometru de autostradă – ar trebui să avem minim 200 km de autostradă operaționali în fiecare an. Ce să vezi, însă, în practică dacă se inaugurează 30 km de autostradă într-un an e mare lucru, căci sunt ani în care nu se dă în folosință nimic”, scrie editorul Răzvan Savaliuc.
La tăieri de panglici suntem primii și fiecare guvernare își face adevărate titluri de glorie din inaugurarea câte unui petic de câteva zeci de kilometri de autostradă, prezentați de fiecare dată ca pe marea realizare a vieții! Văzute din satelit, cele trei țări românești se prezintă jalnic la capitolul autostrăzi, după 31 ani de democrație, din care 14 ani de când am intrat oficial în Uniunea Europeană.
Răzvan Savaliuc
Potrivit editorului Răzvan Savaliuc, deținem recordul la ”proiecte de autostrăzi”, însă toate acestea devin, în fiecare an, ”simplă maculatură”.
În tot acest timp, ”românii suferă”, fiind necesară o jumătate de zi pentru a ajunge de la București la granița Ungariei.
”Iar românii suferă. Le trebuie jumătate de zi să ajungă de la București la granița cu Ungaria. Avem cei mai mulți morți în accidente rutiere din cauza drumurilor proaste, și cele mai multe gropi, care răsar de la un an la altul, chiar și acolo unde un drum a fost dat proaspăt în folosință. Lipsesc, pentru că intenționat nu s-a dorit, “autostrăzile unității naționale”, Pitești – Sibiu și Ploiești – Brașov. N-am fost în stare ca nație să ne impunem și să le construim, nu doar pentru că ni s-au pus bețe în roate din afară, ci pentru că nu am avut politicieni capabili să le facă. Stăm prin urmare prost, chiar foarte prost și e imposibil să ne putem compara vreodată cu restul statelor din Uniunea Europeană la dezvoltarea economică, cât timp nu avem drumuri moderne. Și mai dezastruos stăm la capitolul căi ferate, unde totul se prăbușește în ruină de la un an la altul. Și unde chiar de-am avea cele mai moderne trenuri, nu ar putea circula în siguranță cu mai mult de 80-100 km la oră și asta doar pe anumite porțiuni limitate. Cauzele pentru care am rămas atât de înapoiați în materie de drumuri sunt multiple, corupția fiind doar una din cauze”, mai precizează editorul Răzvan Savaliuc.
Legislația deficitară, fluctuațiile nepermise de miniștrii la Transporturi (32 de numiri de miniștri în 31 ani, adică o medie pe mandat de mai puțin de un an) și, cel mai grav, debandada generalizată din Transporturi, unde nici nu a venit cineva bine la conducere, să se dumirească cu ce se mănâncă ministeriatul, că a și venit un alt ministru și toate echipele de directori din instituțiile de resort s-au schimbat iar. Ce să mai înțeleagă constructorii din asta? Dar românii?
Răzvan Savaliuc
”Toate aceste fenomene nocive din Transporturi, care ne afectează viața, siguranța fizică și dezvoltarea economică vor face obiectul echipei Lumea Infrastructurii, al cărui nucleu e același de la Lumea Justiției”, se menționează în finalul mesajului transmis cu ocazia lansării noii publicații online.