Decizia Ucrainei de a începe lucrări de dragare la canalul Bâstroe nu este una pe placul României, transmite Ministerul Afacerilor Externe. În pofida sprijinului acordat în cauza războiului cu Federația Rusă, Kievul continuă să șicaneze partea română, din câte se pare, cel puțin pe chestiunea rețelei transeuropene de transport, propusă de vecinii din nord.
MAE anunță că a solicitat informații suplimentare de la instituțiile abilitate cu privire la acțiunile întreprinse de Ucraina în Delta Dunării.
Concret, potrivit news.ro, Ministerul Afacerilor Externe arată că, în privința lucrărilor de dragare desfăşurate de Ucraina pe canalul Bâstroe, în funcție de răspunsurile primite de la Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării și Poliţiei de Frontieră va întreprinde imediat demersurile diplomatice necesare.
Bineînțeles, MAE menționează că va interveni dacă, din răspunsurile primite, rezultă că au fost derulate activităţi având ca scop adâncirea rutei de navigaţie.
Pe de altă parte, MAE reamintește că a anunțat încă de anul trecut atât Comisia Europeană, cât și autoritățile din Ucraina cu privire la faptul că România nu este de acord cu propunerea de includere a braţelor dunărene Chilia şi Bâstroe în reţeaua transeuropeană de transport (propunere pe care Kievul o tot avansează din 2014 încoace).
„Cu referire la informaţiile apărute recent în presa română privind desfăşurarea de către autorităţile ucrainene a unor lucrări de adâncire a aşa-zisului canal de navigaţie Bâstroe, Ministerul Afacerilor Externe precizează că, anterior apariţiei acestor informaţii publice, nu a fost informat de nicio autoritate română competentă în materie cu privire la desfăşurarea de către Ucraina a unor astfel de activităţi.
În urma apariţiei informaţiilor publice menţionate, MAE a solicitat, în cursul zilei de 13 februarie, Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării transmiterea unor informaţii cât mai complete şi actualizate privind eventuale activităţi desfăşurate de partea ucraineană în sectorul «canalului de navigaţie Bâstroe» şi evaluarea instituţiei privind impactul acestora, iar ulterior MAE a solicitat şi Poliţiei de Frontieră Române transmiterea informaţiilor rezultate în urma monitorizării activităţilor efectuate de autorităţile ucrainene sau de contractori ai acestora în sectorul «canalului de navigaţie Bâstroe», precum şi evaluarea caracterului acestora”, punctează Ministerul Afacerilor Externe, potrivit news.ro.
De asemenea, MAE precizează că Direcţia Generală Mobilitate şi Transporturi din cadrul C.E. a solicitat părții române un punct de vedere cu privire la cererea Ucrainei de includere a celor două braţe dunărene în Reţeaua Transeuropeană de Transport TEN-T.
Ministrul Mediului, Tánczos Barna, anunță că va urmări lucrările care se fac pe canalul Bâstroe și va împiedica avansarea acestora dacă este afectată biodiversitatea și ecosistemul Deltei Dunării.
„Nici legislația națională a României, nici legislația Ucrainei nu permit desfășurarea unor lucrări în acea zonă care să pună în pericol biodiversitatea și ecosistemele din Delta Dunării. În ceea ce privește lucrările care au avut loc în zona Deltei de partea ucraineană, sunt convins că ministerele de resort vor urmări toate lucrările care vizează canalele navigabile, sunt convins că pe căile diplomatice se vor găsi soluțiile de comunicare cu partea ucraineană.
Subliniez încă o dată că Ministerul Mediului va urmări aceste lucrări, va urmări procedurile bazate pe convențiile europene și internaționale și vom împiedica toate lucrările care pot afecta biodiversitatea și ecosistemul Deltei Dunării”, a transmis Tánczos Barna.