Măsuri anti-shrinkflație pe modelul francez / Noua mutare de forță a premierului Marcel CIOLACU în lupta contra scumpirilor mascate

Publicat: 10 05. 2024, 12:34
Actualizat: 10 05. 2024, 13:23

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, joi, la începutul ședinței de Guvern, că vor fi adoptate măsuri anti-shrinkflație pe modelul francez. Măsura vine pentru o mai bună protecție a consumatorilor și a lupta împotriva practicilor de înșelăciune.

Potrivit unui comunicat de presă al PSD, Marcel Ciolacu a solicitat tuturor autorităților de control din România să intervină rapid pentru a combate shrinkflația. Această practică nouă în sectorul de retail implică reducerea cantității unui produs, menținând în același timp prețul. Prin noile măsuri pe care Guvernul intenționează să le introducă, producătorii vor fi obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj reducerea gramajului, în cazul în care prețul produsului rămâne neschimbat. În plus, vor fi impuse sancțiuni severe comercianților care nu respectă această obligație.

Se pare că a ajuns și la noi faptul că unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari. Consider că aceasta este o formă de înșelăciune împotriva consumatorilor. Este de fapt o scumpire camuflată și nejustificată economic, sub un ambalaj foarte asemănător”, a declarat premierul Ciolacu.

PSD adoptă măsuri pentru a proteja românii

Conform sursei citate, prin măsurile de plafonare a prețurilor la alimentele de bază, social-democrații au reușit să țină atât inflația, cât și specula sub control, asigurând stabilitate și predictibilitate mai ales pentru produsele pe care românii le consumă cel mai des. Cu toate acestea, unele firme de retail au ales să țină prețurile produselor la nivelul plafonat sau chiar sub acesta, dar în același timp, să reducă gramajul respectivelor produse. Fenomenul este cunoscut sub numele de shrinkflație și se observă nu numai în România, ci în majoritatea piețelor europene.

Shrinkflația reprezintă o problemă atât pentru consumatori, cât și pentru guverne, deoarece gospodăriile se confruntă cu scăderea puterii de cumpărare din cauza inflației ridicate din ultimii ani. Astfel, măsurile de protejare a familiilor cu venituri mici și medii, luate de guvernul condus de Marcel Ciolacu, nu își ating scopul în fața acestor practici implementate de unii retaileri, mai scrie în comunicat.

PSD va alinia România trendului european în materie de shrinkflație

Din iulie 2024, de exemplu, comercianţii francezi vor trebui să afişeze, la loc vizibil, timp de două luni, atunci când cantitatea produselor alimentare şi altor bunuri de consum obişnuite, cum ar fi detergentul, a fost redusă într-un mod care duce la creşterea preţului unitar.

În Ungaria, măsurile anti-shrinkflație au intrat în vigoare în luna martie și sunt valabile până la sfârșitul acestei luni. Retailerii de alimente cu vânzări anuale de peste un miliard de forinţi (2,9 milioane de dolari) sunt obligaţi să pună avertismente pe produsele ale căror dimensiuni s-au redus comparativ cu perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2020 şi 1 iulie 2023.

CITEȘTE ȘI:

Marcel Ciolacu cere controale la RAFTURI și SANCȚIUNI. ,,Unii comercianți au scăzut gramajul la produse, dar au lăsat prețurile la fel de mari”

PSD: Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, în CREȘTERE în primele trei luni din 2024