Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor avertizează că modelul de „plată sau consimțământ” al Meta ar putea încălca legislația UE. Comisia Europeană a coordonat acțiunea autorităților naționale de protecție a consumatorilor împotriva Meta, iar acțiunea a fost condusă de Direcția Generală Concurență, Consumatori și Prevenirea Fraudei din Franța.
Acțiunea a început în anul 2023, imediat după ce Meta solicitase consumatorilor, de pe o zi pe alta, fie să se aboneze pentru a utiliza Facebook și Instagram contra unei taxe, fie să își dea consimțământul pentru utilizarea de către Meta a datelor lor cu caracter personal pentru a li se prezenta anunțuri publicitare personalizate, permițând Meta să obțină venituri din acestea („plată sau consimțământ”).
În cadrul cercetării, au fost analizate mai multe elemente care ar putea constitui practici înșelătoare sau agresive. Principala analiză a fost aceea dacă Meta a furnizat în prealabil consumatorilor informații adevărate, clare și suficiente. S-a mai urmărit dacă s-a înțeles din partea consumatorilor care sunt implicațiile pe care decizia lor de a plăti sau de a accepta prelucrarea datelor lor cu caracter personal în scopuri comerciale le-ar putea avea asupra drepturilor lor în calitate de consumatori. În plus, autoritățile CPC sunt preocupate de faptul că mulți consumatori ar fi putut fi expuși unei presiuni nejustificate de a alege rapid între cele două modele, din cauza temerii că ar pierde imediat accesul la conturile lor și la rețeaua lor de contacte.
Comisia Europeană a explicat pe larg situația prin intermediul unei informări detaliate.
CITEȘTE ȘI: