Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | Metroul, cel mai mare consumator de energie electrică al Bucureștiului, s-ar putea bloca. După datoria de zeci de milioane de euro pentru mentenanță, Metrorex are de plătit facturi duble la curent

EXCLUSIV | Metroul, cel mai mare consumator de energie electrică al Bucureștiului, s-ar putea bloca. După datoria de zeci de milioane de euro pentru mentenanță, Metrorex are de plătit facturi duble la curent

EXCLUSIV | Metroul, cel mai mare consumator de energie electrică al Bucureștiului, s-ar putea bloca. După datoria de zeci de milioane de euro pentru mentenanță, Metrorex are de plătit facturi duble la curent

Metrorex a adunat datorii de peste 30 de milioane de euro la Alstom, firma care asigură mentenanța la metrou și care, din cauza restanțelor, a redus la jumătate serviciile de întreținere și reparații la garniturile de tren din subteran. Peste aceste datorii uriașe, societatea are de plătit din august tarife aproape duble la energia electrică, în condițiile în care este cel mai mare consumator al Bucureștiului. Sindicaliștii de la metrou spun că societatea este aproape de blocaj, din cauza subfinanțării și cer ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, o întâlnire de urgență.

”Societatea Metrorex, prin subfinanțare, este aproape de blocaj, iar unele poveri puse pe umerii societății, de către factori externi pot duce la blocarea totală a activității”, i-au transmis reprezentanții Sindicatului de la Metrou (USLM) ministrului Transporturilor, într-o adresă semnată de secretarul general Marian Artimon.

Sindicaliștii atrag atenția că societatea Metrorex nu mai are bani să plătească facturile pentru serviciile de mentenanță, iar de la 1 august, cheltuielile cu energia electrică au crescut cu 100% față de luna iulie.

”Peste noapte, costurile s-au dublat, iar față de anul 2020, costul energiei electrice a crescut de 8 ori. Menționăm că Metrorex este cel mai mare consumator de energie electrică din București”, susțin sindicaliștii.

Sindicaliștii îi cer ministrului Transporturilor o întâlnire de urgență, în această săptămână, pentru a găsi soluțiile la această problemă.

Ministrul Transporturilor vrea să transfere metroul la Primăria Capitalei

Trenurile de metrou circulă din 11 iulie la distanțe și de 15 minute, după ce pe cele cinci magistrale au rămas în circulație doar jumătate dintre garnituri. Metrorex a adunat datorii uriașe pentru serviciile de mentenanță, iar firma Alstom a decis de atunci să asigure întreținerea și reparațiile doar pentru 50% din trenurile de metrou. Situația a dus la aglomerări în stații și a atras nemulțumirile călătorilor.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea luni că este dispus să transfere Metrorex la Primăria Capitalei, pentru că nu mai vrea să plătească de la buget pentru un transport public ce ar trebui să fie în gestiunea Bucureștiului.

„Am mai spus acest lucru, de ce nu se plătește de la bugetul statului transportul în comun la Cluj, la Iași, la Craiova, la Timișoara? (…) Eu sunt deschis să am o discuție cu Primăria Generală a Bucureștiului, dacă își doresc acest lucru, astfel încât totuși transportul în comun în București să fie în gestiunea Municipiului București. Legea poate fi făcută în așa mod încât, și nu vreau să fiu înțeles greșit, tot acest transport e de interes național, se pot găsi soluții. Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport? Știu că supăr bucureștenii acum, dar nu e corect”, a spus ministrul Transporturilor.

Sorin Grindeanu a precizat că acum Metrorex a cerut aproximativ 700 de milioane de lei.

Subvențiile de la bugetul de stat pentru societatea Metrorex în 2021 au fost de peste 800 de milioane de lei.

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a reacționat la declarațiile ministrului Sorin Grindeanu spunând că Bucureștiul nu este ținut în spate de nimeni, dimpotrivă, produce un sfert din PIB-ul României și în schimb ”nu primește atât cât ar trebui”.

„Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni! Nici de Timișoara, nici de Iași, nici de alte orașe sau județe. Dimpotrivă, Bucureștiul e cel care contribuie la susținerea celorlalte regiuni ale țării, iar asta e firesc pentru dezvoltarea României.

Cu 10% din populația țării, Bucureștiul produce aproximativ un sfert din PIB-ul României. Deci bucureștenii produc mult peste media națională, dar, cu toate astea, administrația locală din București nu primește atât cât ar trebui să primească pentru nevoile Capitalei. Asta e realitatea, iar dincolo de asta mai constat că PSD e în continuare un partid anti-București”, a scris luni pe Facebook primarul Nicușor Dan.

Cunoscut jurnalist de investigatii, generatia presei anilor '90, prin condeiul căreia au trecut toate marile scandaluri ale ultimilor 30 de ani. Licențiat în Drept, specializat în nișa subiectelor ... vezi toate articolele

Citește și