Prima pagină » Actualitate » Metroul din Cluj: Trenuri complet automate și sisteme bazate pe inteligență artificială

Metroul din Cluj: Trenuri complet automate și sisteme bazate pe inteligență artificială

Metroul din Cluj: Trenuri complet automate și sisteme bazate pe inteligență artificială

Asocierea SWS Engineering S.p.A. – SYSTRA – METRANS Engineering SRL a depus memoriul de prezentare pentru obținerea acordului de mediu, unde apar detalii despre costurile aferente viitorului metrou din Cluj.

Cât va costa metroul din Cluj? Ce lungime va avea și care vor fi stațiile? Dacă metroul din Capitală este subvenționat de stat, proiectul metroului de la Cluj ține cont de faptul că eventualele subvenții vor fi acordate exclusiv de primăriile din Cluj și Florești, scrie Adevărul.ro.

Proiectul este conceput pentru a minimiza costurile de operare și întreținere, pentru ca subvențiile să fie suportate integral de către primăriile Cluj-Napoca și Florești, similar transportului comun de suprafață.

Metroul din Cluj, complet automat

Metroul de la Cluj va fi unul complet automat (GoA4/UTO) și trenurile nu vor avea nevoie de mecanici sau personal la bord.

Stațiile sunt astfel făcute încât să funcționeze cu un număr minim de angajați.

Și sistemul de taxare va fi unul complet automat, cu varianta principală pe dispozitive mobile (NFC), ca variantă de rezervă fiind și un sistem cu smart card-uri.

Cluj-Napoca mizează pe materiale durabile, iluminat inteligent, recuperare regenerativă a energiei șamd.

Trenurile vor fi operate automat, în funcție de cerere (inclusiv în timp real, în funcție de informația primită de la validatoarele pentru accesul călătorilor în stații, sistemul GoA4 putând „injecta” automat trenuri în circulație).

20,1 km de metrou pentru clujeni

Traseul liniei de metrou începe din depoul suprateran aflat la vest de Florești și va avea o lungime de 20,1 km și 19 stații. Tot traseul este subteran, mai puțin depoul din Florești.

Trenurile vor fi mai mici ca în Capitală. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de denistate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo.

Stațiile 6,7,8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră V-E, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.

Metroul clujean va avea o capacitate în funcție de cerere. Dimensiunea maximă a trenurilor va fi de 51 de metri lungime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din București).

Sistemul oferă o capacitate maximă de transport de 15.200 călători/oră și sens la frecvență maximă (un tren la 90 de secunde, așadar 380 călători/tren și 40 trenuri/oră).

Perioada de implementare este de 80 luni din care proiectare preliminară (SPF, SF) ar dura 17 luni (mai 2020-septembrie 2021).

Procedurile de licitație vor dura 15 luni (septembrie 2021-decembrie 2022).

Pentru proiectare și execuția lucrărilor, inclusiv achiziție de material rulant (trenuri) este prevăzută o perioadă de 48 de luni, între ianuarie 2023 și decembrie 2026. Se estimează că unele dintre contractele propuse în planul de achiziție ar putea începe mai devreme, de exemplu în iulie 2022, în funcție de desfășurarea procedurilor de atribuire.

Metroul clujean va fi realizat din fonduri UE, iar costurile întregului proiect, inclusiv achiziția de trenuri, au fost estimate între 1,3 și 1,5 miliarde de euro.

Mihai a urmat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității București între anii 2009-2012, după un an petrecut la SNSPA. A lucrat la numeroase publicații, dar și în agenții ... vezi toate articolele

Citește și