Prima pagină » Actualitate » „Micul Pitagora” de România. POVESTEA adolescentului cu o minte sclipitoare, a cărui supraputere este matematica: „A fost o experiență absolut ireală”

„Micul Pitagora” de România. POVESTEA adolescentului cu o minte sclipitoare, a cărui supraputere este matematica: „A fost o experiență absolut ireală”

„Micul Pitagora” de România. POVESTEA adolescentului cu o minte sclipitoare, a cărui supraputere este matematica:

David Anghel este geniul matematicii în România. Elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic Internațional de Informatică (ICHB) din București, David este fascinat de problemele cu adevărat grele de la olimpiadele internaționale, care îi stimulează și îi pune cel mai bine la încercare inteligența ascuțită cu care este înzestrat. Tânărul s-a înscris în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României.”

Recunoaște că atracția către matematică a început undeva prin clasa a III-a, atunci când doamna învățătoare le explica toate conceptele, exemplificând cu povești cu zeii greci. Făcea, practic, ca matematica să fie ca un joc.

Astăzi, jocul de-a matematica ajuns la un nivel de excelență, iar David Anghel face cinste României la olimpiadele internaționale pe care le câștigă.

„Micul Pitagora”de România

Tânărul român a început să facă calcule complicate încă din clasa a III-a, prin intermediul cursurilor Arhimede și Euclid, anticipându-i-se un viitor strălucit în domeniul matematicii. Și așa a și fost, iar povestea de astăzi întărește din plin această previziune.

„La finalul clasei a-II-a m-a înscris mama la niște cursuri Arhimede. În clasa a-III-a, am avut o profesoară foarte bună, doamna Aida Frujin , care ne explica foarte frumos și ne explica toate conceptele matematice exemplificând cu povești cu zeii greci și făcea practic matematica ca un joc. Cam atunci, a început să-mi placă și tot atunci am participat și la primele concursuri.

Știu că este și o expresie care spune că elevul este oglinda profesorului. Este total adevărat. Ca să-ți placă un subiect, îți trebuie măcar un profesor bun, care să te facă să înțelegi, să-ți arate frumusețea subiectului. Cred că fără profesor nu poți singur”, a povestit David pentru Gândul.

David Anghel, olimpic român la olimpiadele internaționale de matematică, împreună cu familia sa

„A fost o experiență absolut ireală să reușesc așa ceva, nu-mi imaginam niciodată”

În clasa a-III-a, tânărul a mers la primele cursuri și concursuri de matematică, iar din clasa a-VII-a au început deja concursurile internaționale.

Dar poate cel mai impresionant moment din parcursul său remarcabil a fost când a obținut punctajul maxim la Olimpiada Internațională de Matematică (IMO), devenind primul român care a reușit această performanță în acest mileniu.

În prezent, David Anghel este elev în clasa a XII-a la ICHB. Își dorește să-și continue studiile în domeniul cercetării matematice, cu un accent special pe descoperirea teoremelor în geometrie, o zonă care îl fascinează și îl provoacă în mod constant.

„Momentul de cotitură din cariera mea a fost când am început liceul. M-am mutat la ICHB, care din punctul meu de vedere este cam singurul loc unde poți să faci astfel de performante. Adică, din șase oameni din echipa de matematică, cinci suntem de la liceul de informatică.

Când am început clasa a IX-a, m-am apucat serios de mate. Am participat și am reprezentat România la diverse concursuri internaționale, dar de departe, cele mai importante rezultate s-au întâmplat anul trecut. Am început prin a câștiga cel mai greu concurs de mate – adică concursul cu cel mai greu subiect, care se numește Romanian Master of Mathematics – organizat de România – și la care  participă țări precum China, America, Coreea, Rusia. Practic, superputerile matematicii. Am fost singurul care a făcut perfect în cea de-a doua zi a concursului.”, povestește David.

„A urmat ceva istoric: am luat punctajul maxim la IMO, fiind primul român care a reușit asta în acest mileniu”  

„Printre rezultatele mele se numără câștigarea Olimpiadei Naționale de Matematică în fiecare an (n.r. – excepție când nu s-a ținut din cauza pandemiei), iar în clasa a X-a am luat aur și la Olimpiada Internațională de Matematică (IMO) și la Olimpiada Balcanică de Matematică (BMO).

Dar nimic nu se compară cu ce am făcut în clasa a XI-a: am început anul câștigând concursul internațional „Romanian Masters of Mathematics”, fiind singurul participant cu o zi perfectă, după care am câștigat BMO cu punctaj maxim, fiind singurul participant care a rezolvat ultima problemă, apoi a urmat ceva istoric: am luat punctajul maxim la IMO, fiind primul român care a reușit asta în acest mileniu.

Aceasta ultimă competiție, IMO, s-a desfășurat în Chiba, Japonia, și a fost una dintre cele mai minunate experiențe pe care le-am trăit vreodată. A fost o experiență absolut ireală să reușesc așa ceva, nu-mi imaginam niciodată”, a mărturisit David.

Reamintim că la Olimpiada Internațională de Matematică (OIM) 2023 desfășurată în Japonia, elevii olimpici români au reușit să obțină cinci medalii de aur și una de argint.

Această performanță remarcabilă a plasat România pe primul loc în Europa și pe poziția a patra în clasamentul global, urmând după China, Statele Unite ale Americii și Coreea de Sud.

„Partea de matematică dacă chiar îmi place mie este problemistica de olimpiadă”

David susține că matematica de școală este de tocit, dar matematica de olimpiadă este fix opusul, deoarece aici se lucrează foarte multe probleme, tocmai pentru a-ți dezvolta orizontul de gândire.

„Evident, toată ziua  trebuie să lucrezi foarte mult, dar nu lucrezi foarte mult în sensul că înveți aceleași formule și repeți aceleași formule. Lucrezi cât mai multe probleme, ca să poți să-ți dezvolți orizontul de gândire cât mai mult. În stadiile finale ale olimpiadelor, în general trebuie să vii cu idei absolut noi pe care nu le-ai mai văzut în altă parte.

Partea de matematică care chiar îmi place mie este problemistica de olimpiadă, adică aceste probleme date în stilul celor de la olimpiadele internaționale. Ce mă fascinează cel mai mult și cel mai multe este faptul că sunt probleme foarte grele, cu soluții absolut elementare și pe care poate să le înțeleagă destul de multă lume.”

David Anghel, olimpic internațional la matematică

„La facultățile din România există o lipsă de fonduri, adică nu avem dotările pe care le au facultățile mari din afară”

David povestește că s-a apucat de mers la sală, pentru că vrea  nu doar să aibă o minte sclipitoare, ci și un corp pe măsură.  Cât despre a rămâne în România pentru a urma o facultate, interlocutorul meu susține că, pentru un copil olimpic, nu este o opțiune.

Recunoaște că și în țara noastră sunt profesori buni, însă dotările facultăților nu se ridică la nivelul celor din străinătate, acolo unde chiar se face performanță.

„Nu a fost niciodată opțiunea rămasului în România. Cel puțin, pentru o mare parte din olimpici, nu este o opțiune. Nu se compară facultățile din România cu cele din afară. Aș vrea să studiez în America. Momentan, am primit o ofertă cu bursă full de studiat la Cambridge, dar aștept să văd și răspunsurile din America.

La facultățile din România există o lipsă de fonduri, adică nu avem dotările pe care le au facultățile mari din afară. Neavând fonduri, automomat nu o să avem nici profesori foarte buni ca la acele facultăți. Nu zic că nu avem profesori buni, dar dar profesori de renume, care sunt practic lideri în ce fac ei, nu sunt.”

„Este foarte multă muncă, dar ca să poți face toată această muncă trebuie să-ți și placă”

Sfatul pe care David îl dă celor din generațiile care vin este să facă totul din plăcere și din pasiune.

Recunoaște că, pentru a ajunge la un anumit nivel, este foarte muncă, dar dacă este dubladă și de pasiune, lucrurile pot funcționa fără probleme pe termen lung.

„Este important (n.r. pentru tinerii care vin urmă) să poată să-și găsească ce le place să facă și ar vrea să facă și să lucreze din pasiune. Să nu-și impună să facă un anumit număr de ore în fiecare zi. Este foarte multă muncă, dar ca să poți face toată această muncă trebuie să-ți și placă. Să nu te forțezi. Altfel, poate funcționa pe o perioadă scurtă de timp, un an-doi,  dar după chiar nu„, a conchis David, „micul Pitagora” al României.

David a cucerit, rând pe rând, competițiile naționale și internaționale cu priceperea și inteligența sa excepțională:

  • În clasa a IV-a s-a calificat în prima tabără Viitorii Olimpici, iar în clasa a V-a s-a calificat la Olimpiada Națională de Matematică, unde a obținut prima medalie de argint.
  • În clasele a V-a, a VI-a și a VII-a a ocupat locul I la Olimpiadele Naționale de Matematică.
  • La concursul Stelele Matematicii a luat de două ori locul II, iar în clasa a VIII-a obținut locul I.
  • La Mathematical Danube Competition a obținut medalia de argint în clasa a VII-a și medalia de aur în clasa a VIII-a.
  • O performanță foarte importantă a fost clasarea pe locul al 5-lea (printre seniorii cei mai buni) la concursul IMAR 2019.
  • În clasa a VII-a a obținut medalia de aur la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Juniori.

Primul catalog al excelenței românești. Cine sunt cei 100 de tineri pentru dezvoltarea României

Tânărul geniu, nu numai că ridică ștacheta pentru generațiile viitoare de matematicieni, dar și devine un ambasador al excelenței și al potențialului nelimitat al României în domeniul matematicii.

Cu o minte sclipitoare și o determinare neclintită, David Anghel este un exemplu clar că visurile îndrăznețe și munca asiduă pot duce la realizări extraordinare, iar limitele sunt doar construcții mentale care pot fi depășite.

Tânărul matematician a fost înscris în campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României” unde își folosește talentul și pasiunea pentru matematică pentru a inspira și motiva generațiile viitoare.

Până la urmă, David Anghel cucerește, nu doar lumea matematicii, dar și redefinește standardele excelenței în acest domeniu. Prin pasiunea și devotamentul său pentru matematică, tânărul inspiră și motivează nu doar tinerii din România, ci și din întreaga lume să-și urmeze visele și să-și atingă potențialul maxim.

Poveștile și realizările celor mai remarcabili copii și tineri din România

Campania „100 de Tineri pentru Dezvoltarea României” urmărește descoperirea a 100 de copii și tineri talentați și performanți pe care să îi premieze pe 1 decembrie 2024 în cadrul unei gale a excelenței. Astfel, oricine poate face o propunere pe www.fundatiadanvoiculescu.ro.

Campania își propune să aducă în prim-plan poveștile și realizările celor mai remarcabili copii și tineri din România, care, prin pasiunea, dedicarea și talentul lor, au reușit să se facă remarcați la nivel național și internațional.

Fie că vorbim despre excelență academică, performanțe artistice, implicare socială sau inovație în diverse domenii, acești tineri sunt adevărați ambasadori ai potențialului extraordinar al României.

În catalogul excelenței românești vor fi incluși olimpici internaționali, câștigători ai diferitor concursuri internaționale și naționale (medalii de aur, argint și bronz). Campania va prezenta modele de inspirație, ilustrând cu mândrie diversitatea talentelor din întreaga țară. 

Selecția celor 100 de tineri se va realiza din următoarele categorii:

  • Educație
  • Sport
  • Cultură
  • Inovație

Mai multe informații puteți afla pe fundatiadanvoiculescu.ro

 

CITIȚI ȘI:

De ce ÎMBĂTRÂNIM și cum să nu o mai facem? Provocarea „Tinerețe vs. Bătrânețe”, concurs lansat de Fundația Dan Voiculescu

POVESTEA EXCELENȚEI în pași de dans. Cine este Daria, tânăra balerină, care deschide seria campaniei „100 de Tineri pentru Dezvoltarea României”

Invenție REVOLUȚIONARĂ. Povestea tinerilor care transformă Pet-uri în plastic pentru imprimante 3D. „Totul pornește de la o sticlă”

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și