Ministerul de Interne propune majorarea valorii punctului de AMENDĂ la 165 lei
Un proiect de ordonată al ministerului de Interne prevede majorarea punctului de amendă la 165 de lei, acesta fiind plafonat la nivelul de 145 de lei din anul 2017. Această plafonare, însă este valabilă până pe 31 decembrie 2023.
Punctul-amendă se calculează în raport cu salariul minim. Conform Codului rutier (OUG nr. 195/2002), punctul-amendă e cel care stă la baza calculului amenzilor rutiere și reprezintă „10% din salariul minim brut”.
Ministerul de Interne vrea să schimbe mecanismul de calculare a valorii punctului-amendă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere publică, scrie avocatnet.ro.
În acest context, punctul de amendă va fi de 5% din salariul minim brut, nu 10%, ca în prezent. Chiar dacă este o scădere procentuală, va fi o creștere în bani a punctului-amendă, la 165 de lei. Asta pentru că salariul minim pe economie a crescut și nu s-a luat nicio măsură, în acest sens, la momentul respectiv (5% din 3.300 de lei). Plafonarea dispare.
În nota de fundamentare a proiectului de OUG de la MAI se arată că schimbările vin „în vederea evitării practicii de plafonare anuală a valorii punctului-amendă”.
Șoferii plătesc acum pentru contravențiile rutiere amenzi cu următoarele valori:
- clasa I: două sau trei puncte-amendă (290 sau 435 de lei);
- clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă (580 sau 725 de lei);
- clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă (de la 870 la 1.160 de lei);
- clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.305 la 2.900 de lei);
- clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 3.045 la 14.500 de lei) – se aplică doar persoanelor juridice
Amenzile pentru persoanele juridice sunt cele din clasa a V-a de contravenții din Codul rutier (articolul 105), acolo unde sunt amenzi de la 21 la 100 puncte-amendă – adică, în prezent, între 3.045 și 14.500 lei.
CITEȘTE ȘI:
Puțini șoferi știu! Amendă de 1160 pentru acest lucru banal făcut în trafic
Amendă de 1.700 de lei (1.300.000 HUF) pentru doi șoferi români în Ungaria. Ce regulă au încălcat