Ministrul Marcel Boloș a anunțat, oficial, pe social-media, că sistemul e-TVA va intra în funcțiune de la 1 august, anul acesta, conform OUG 116/2023.
Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, a explicat, într-o postare pe social-media, în ce anume constă sistemul e-TVA, ce urmează a fi implementat de la 1 august. Boloș a precizat că această abordare va ușura prelucrarea datelor din zona administrației fiscale și vamale.
„𝐞-𝐓𝐕𝐀, 𝐨𝐩𝐞𝐫𝐚𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐝𝐞 𝐥𝐚 𝟏 𝐚𝐮𝐠𝐮𝐬𝐭
Când am ajuns la MF m-am lovit de una dintre cele mai mari probleme ale administrației fiscale și vamale din România: gestionarea și analiza cantității tot mai mari de date.
Beneficiul utilizării unor instrumente informatice care să realizeze prelucrarea masivă de date și să depisteze neconcordanțele din comportamentul fiscal al contribuabililor este unul evident și de necontestat.
Asta în contextul în care avem un orizont de prognoză de creștere anuală a veniturilor prin implementarea accelerată a digitalizării administrației fiscale de 1% din PIB.”, a spus Marcel Boloș.
Ministrul Finanțelor explicat importanța implementării acestui sistem și principalele direcți în care va fi utilizat, printre care se numără și reducerea cazurilor de evaziune fiscală.
„Strângem date din RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, sistemul informatic integrat vamal.
Unul dintre multiplele proiecte unde le vom utiliza este decontul precompletat e-TVA, pentru care Guvernul a aprobat astăzi modul de implementare. Este una dintre cele mai importante declarații fiscale, prin care contribuabilul declara TVA-ul de plată pentru achizițiile făcute din Uniunea Europeana.
Reglementarea e-TVA era pentru noi un obiectiv foarte important în procesul de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală, în pentru creșterea eficienței colectării TVA și reducerii deficitului de TVA.”, a mai adăugat ministrul.
Ministrul Boloș a explicat că e-TVA va funcționa prin introducerea datelor într-un sistem online.
„Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale. Transmiterea se va face prin Spațiul Privat Virtual și asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție cinci zile pentru a verifica informațiile, să facă modificări și să transmită forma finală. Verificarea informatiilor de catre contribuabili se va face pe baza rapoartelor puse la dispozitie prin SPV. Dupa verificarea acestor informatii contribuabilii vor depune decontul clasic de TVA pana la data de 25 a fiecarei luni.
Ulterior, ANAF va putea să identifice automat și rapid dacă există diferențe semnificative, iar acolo unde sunt va trimite notificări.
Nefurnizarea informațiilor cerute sau furnizarea de informații parțiale prin formular va reprezenta un indicator de risc fiscal în baza căruia se poate decide inițierea unui control.
De asemenea, tot azi a fost aprobată extinderea utilizării sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), în mod opțional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025. O măsură care ne va ajuta tot în această privință, pentru a avea o imagine cât mai exactă în decontul precompletat RO e-TVA.”, a mai precizat Marcel Boloș.