Prima pagină » Actualitate » Modificările la Statutul Elevului, publicate în Monitorul Oficial. SANCȚIUNILE din anul școlar 2024-2025 / Obligații, drepturi și controverse

Modificările la Statutul Elevului, publicate în Monitorul Oficial. SANCȚIUNILE din anul școlar 2024-2025 / Obligații, drepturi și controverse

Modificările la Statutul Elevului, publicate în Monitorul Oficial. SANCȚIUNILE din anul școlar 2024-2025 / Obligații, drepturi și controverse

Noul Statut al Elevului a intrat oficial în vigoare luni, după ce fost publicat în Monitorul Oficial. Documentul vine cu mai multe noutăți, printre care și prevederile conform cărora dacă un elev deranjează o oră de curs, poate fi dus într-o altă sală până la încheierea orei respective, sub supravegherea unui alt profesor. De asemenea, elevilor le pot fi confiscate telefoanele până la finalul zilei de cursuri.

Tot luni a fost publicat în Monitorul Oficial și noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).

Ministrul Educației, Ligia Deca, a precizat într-o postare pe Facebook că „posibilitatea ca un profesor să decidă ca un elev să desfășoare activități în alt spațiu din școală, dacă deranjează ora, este o opțiune, nu este o obligație.”

În ciuda opoziției organizațiilor elevilor privind modificările, noul statut a fost aprobat. Ce va urma

Anul școlar 2024-2025 vine cu o serie de noutăți printre cele mai importante se numără și modificările la Statutul Elevului care au fost publicate pe 12 august în Monitorul Oficial.

La finalul lunii iunie, mai mulţi elevi au protestat în faţa Ministerului Educaţiei, fiind nemulţumiţi de posibilitatea instituirii unor camere de detenție, transmite Agerpres.

Ministerul Educației a transmis că în modificările aduse Statutului Elevilor și celorlalte acte care țin de activitatea școlilor s-a ţinut cont de propunerile profesorilor şi a fost introdusă prevederea conform căreia se va acorda o notă la purtare la sfârşitul fiecărui interval de învăţare, care vizează exclusiv respectarea regulamentului şcolii şi a normelor de comportament.

Sancțiuni ale elevilor, începând cu anul școlar 2024-2025

Conform noului Statut al Elevului, sancțiunile care pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:

a) observație individuală;

b) mustrare scrisă;

c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;

d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;

e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii;

Reamintim că Legea învățământului preuniversitar prevedere că „Suspendarea elevului se poate realiza pentru o durată de maximum 5 zile lucrătoare. Un elev nu poate fi suspendat pe durata unui an școlar pentru mai mult de 15 zile lucrătoare.”

Ce se va întâmpla în cazul în care un elev va deranja ora

Un elev care va deranja ora de curs va putea fi dus într-o altă sală de clasă, unde să fie supravegheat de un alt profesor până la finalizarea orei de curs, conform noii reglementări.

Prevederea a fost criticată în spațiul public, iar unele voci au acuzat Ministerul Educației că introduce „camerele de detenție.”

Referitor la această situație, ministrul Educației, Ligia Deca, a punctat că prevederea are titlu opțional și depinde de școli dacă vor implementa astfel de măsuri sau nu.

„În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc.

În acest caz, părintele/reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat”, se arată la articolul 14 din noul Statut al Elevului.

Fără telefoane mobile în timpul cursurilor!

În noul Statut al Elevului, la Articolul 15, este prevăzut și faptul că telefoanele mobile vor fi interzise în timpul orelor „cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic.”

O noutate în regulament este că telefoanele mobile ale elevilor „trebuie ținute, pe parcursul orelor, într-un spațiu sigur, care să fie amenajat în sala de clasă și la care să aibă acces dirigintele sau directorul școlii”

„Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească”, se arată în Statut.

La fiecare 20 de absențe nemotivate elevilor li se va scădea un punct la purtare

Elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul – în total sunt cinci module – și nu doar la finalul anului școlar, așa cum era până acum.

Mai exact, la finalul anului, media celor 5 note la purtare va fi scăzută cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe care elevul de are și, în final, va rezulta media anuală la purtare.

„Pentru toți elevii din învățământul gimnazial și liceal, la fiecare 20 de absențe nemotivate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 20% absențe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină de studiu/un modul de specialitate va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct. 

Elevii care au media la purtare mai mică decât 8 în anul școlar anterior nu pot fi admiși în unitățile de învățământ cu profil militar, teologic și pedagogic”, se arată în noul Statut al Elevului.

Printre cele mai importante drepturi pe care elevii le au în conformitate cu noul Statut se numără:

  • Elevii au dreptul la șanse egale de acces, de participare la educație și de atingere a potențialului lor de dezvoltare;
  •  Elevii au dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii;
  •  Dreptul de a beneficia de manuale școlare gratuite pentru elevii din învățământul de stat și din învățământul obligatoriu particular acreditat/autorizat;
  •  Dreptul la o evaluare obiectivă și dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise;
  •  Elevul sau, după caz, părintele/reprezentantul legal solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezența elevului și a părintelui/reprezentantului legal, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicare;
  •  Dreptul de a studia discipline din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în vederea obținerii de trasee flexibile de învățare;
  •  Dreptul de a avea un program școlar de maximum 7 ore pe zi, cu excepția orelor prevăzute pentru studiul limbii materne, al istoriei și tradiției minorităților naționale și cu excepția · învățământului bilingv, conform legii;
  •  Elevii au dreptul să învețe în spații adecvate desfășurării activităților didactice și conexe. Spațiile trebuie să respecte normele de igienă, de protecție a muncii, de protecție civilă și de pază contra incendiilor, să fie adaptate particularităților de vârstă și nevoilor de învățare și numărului de beneficiari primari;
  •  Elevii au dreptul garantat la un învățământ echitabil în ceea ce privește înscrierea/admiterea,  parcurgerea și finalizarea studiilor din învățământul obligatoriu,în funcție de parcursul școlar pentru care au optat corespunzător intereselor, pregătirii și competențelor lor;
  •  Dreptul de a beneficia de o educație de calitate în unitățile de învățământ, prin aplicarea corectă a planurilor-cadru de învățământ, parcurgerea integrală a programelor școlare și prin utilizarea de către cadrele didactice a celor mai adecvate strategii didactice;nivelurile de învățământ, diferențiat, în funcție de tipul și gradul de dizabilitate.

Ce îndatoriri au elevii în noul Statut?

Noul document stabilește o serie de datorii și obligații pentru elevi:

  • De a frecventa toate cursurile, de a se pregăti la fiecare disciplină de studiu;
  •  De a respecta regulamentele și hotărârile unității de învățământ preuniversitar. În acest sens, beneficiarii primari au obligația de a cunoaște prevederile Statutului elevului și ale regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ, în funcție de nivelul de înțelegere și de particularitățile de vârstă și individuale ale acestora;
  • De a avea un comportament civilizat, adecvat mediului școlar;
  • De a se prezenta la școală și la toate activitățile organizate de aceasta într-o ținută vestimentară decentă și adecvată și de a purta elementele de identificare în conformitate cu legislația în vigoare și cu regulamentele și hotărârile unității de învățământ preuniversitar;
  • De a utiliza în mod corespunzător, conform destinației stabilite, toate facilitățile școlare la care au acces;
  •  De a păstra curățenia și a respecta liniștea și ordinea în perimetrul școlar;
  • De a păstra integritatea și buna funcționare a bazei materiale a unității de învățământ reuniversitar. Obligația se aplică și în cazul manualelor școlare primite gratuit, beneficiarii primari având obligația restituirii acestora în stare bună, la sfârșitul anului școlar;
  •  De a plăti contravaloarea eventualelor prejudicii aduse bazei materiale puse la dispoziția lor de către instituția de învățământ preuniversitar, în urma constatării culpei individuale;
  •  De a avea asupra lor carnetul de elev, vizat la zi, și de a-l prezenta cadrelor didactice pentru trecerea notelor obținute în urma evaluărilor, precum și părinților/reprezentanților legali pentru luare la cunoștință în legătură cu situația școlară;

 

STATUL ELEVULUI poate fi consultat AICI!

 

CITIȚI ȘI:

Un NOU STATUT, mai multe drepturi. Elevii cer „timp pentru odihnă” și vacanțe după șapte săptămâni de cursuri consecutive

A terminat Facultatea de Jurnalism. Iubește să afle despre oameni și despre poveștile lor, dar și să prezinte la cald informații interesante care să-i ajute pe cei dornici  de a fi la curent cu ... vezi toate articolele

Citește și