Termoenergetica ar putea fi obligată de către clienții săi, asociațiile de locatari din București, la plata unor despăgubiri uriașe în contextul nerespectării obligațiilor contractuale de a livra energia termică la parametrii asumați în diagrama de reglaj 2021-2022. În termeni mai puțin tehnici, asta înseamnă că, în funcție de temperaturile de afară, agentul termic trebuie să ajungă în caloriferele din locuințe la o temperatură anume. În caz contrar, legislația obligă furnizorul de energie termică să returneze sumele facturate, la solicitarea expresă a beneficiarului.
GÂNDUL a cerut companiei municipale Termoenergetica o situație a numărului de solicitări de recalculare a facturilor și a cuantumului sumelor returnate în contextul numeroaselor avarii care au lăsat în frig sute de mii de bucureșteni. Aceasta în contextul în care mai multe asociații de locatari s-au plâns că, în contextul în care nu au beneficiat timp de aproximativ 20 de zile din 30 de zile de căldură și apă caldă, la recalcularea facturii, suma a fost modificată infim „din pix” de reprezentanții companiei municipale.
Termoenergetica a tăiat, din octombrie 2021 până în ianuarie 2022, din facturile asociațiilor de locatari, peste 1.600 de gigacalorii. Reprezentanții companiei au omis să și traducă detaliile tehnice în sume concrete.
Dacă facem un calcul însă, la prețul de 490 de lei, anterior scumpirii gigacaloriei din ianuarie anul acesta, frigul crâncen îndurat de bucureșteni în această iarnă a costat Termoenergetica doar puțin peste 800.000 de lei. O sumă infimă în comparație cu „găurile negre” din contabilitatea companiei, respectiv datoriile către ELCEN.
„Referitor la numărul solicitărilor primite de la asociațiile de locatari din Capitală, vă comunicăm faptul că sezonul de încălzire a început în data de 7 octombrie 2021. În luna octombrie 2021 au fost înregistrate un număr de 221 de cereri, cantitatea diminuată fiind de 228 Gcal. În luna noiembrie 2021 au fost înregistrate un număr de 942 de cereri, cantitatea diminuată fiind de 814 Gcal, în timp ce, în luna decembrie au fost înregistrate 188 de cereri, cantitatea diminuată fiind de 490 Gcal. În luna ianuarie 2022 au fost operate un număr de 67 de cereri, cantitatea de energie termică diminuată fiind de 117,51 Gcal”, se arată în răspunsul Termoenergetica.
Compania municipală a mai precizat, în răspunsul transmis la solicitarea GÂNDUL, că diminuările acordate asociațiilor de proprietari, sunt calculate pe baza analizei parametrilor livrați și a comparației între aceste valori și cele ale parametrilor care ar fi trebuit livrați conform contractului.
„În cazul încălzirii, parametrii necesar a fi livrați sunt determinați pe baza temperaturii exterioare, iar cei care se livrează efectiv sunt măsurați și înregistrați de aparatele de măsură. Factura se emite pe baza diferenței de indexuri înregistrate de contoare, valorile fiind trecute și pe factura emisă de CMTEB. Orice reprezentant al consumatorului are posibilitatea de a citi aceste valori având în vedere că aparatul de măsură (contorul) este montat în subsolul blocului.
Diminuarea acordată, reprezintă o cantitate de energie care nu a fost livrată, nu a fost înregistrată de contor. Rolul acestor diminuări reprezintă un bonus pentru client și sunt acordate pentru imposibilitatea asigurării unui confort optim”, precizează Termoenergetica.
În perioada furnizării energiei termice pentru încălzire, distribuitorii au obligaţia reglării parametrilor agentului termic pentru încălzire, astfel încât abaterea de la diagrama de reglaj să fie de maximum -2K.
În cazul furnizarii agentului termic cu o temperatură mai mica decât cea stabilită prin diagrama de reglaj, utilizatorul are dreptul să solicite o compensaţie echivalentă cu contravaloarea energiei termice furnizate pentru o zi întreagă, corespunzătoare abaterii maxime de temperatura din acea zi, indiferent de perioada de timp cât s-a produs abaterea în acea zi. Valorile astfel calculate se scad din factura curentă”, se arată în Ordinul pentru aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică, emis de ANRSC.
Potrivit diagramei de reglaj, la o temperatură de zero grade Celsius în București, spre exemplu, agentul termic trebuie să plece de la Termoenergetica la 92 de grade Celsius și să ajungă la caloriferele clienților la 52 de grade Celsius.
În cazul în care temperatura la calorifer este mai mică de 50 de grade Celsius, compania ar fi obligată, potrivit legislației, să returneze suma facturată pe întreaga zi.
Termoenergetica mai precizează că a primit aviz de la ANRE pentru majorarea prețului de transport și distribuție a energiei termice, precum și aprobarea ADITBI a noului tarif, care se va aplica începând cu luna de livrare februarie, respectiv factura emisa în luna martie.
Prețul pentru populație nu s-a ajustat din 2011, impactul pentru populație, în acest moment, fiind zero. Pe cale de consecință, din punct de vedere financiar, sarcina suplimentară este asupra Primăriei Municipiului București, în cazul în care Consiliul General al Municipiului București nu aprobă, prin hotărâre de consiliu, creșterea tarifului pentru populație.
Primăria Capitalei are, în acest moment, o datorie de 260 de milioane de lei către Compania Municipală Termoenergetica, care, la rândul său, are datorii către furnizori, a spus directorul general al Termoenergetica, Claudiu Crețu, într-o declarație pentru București FM. Dintre acești furnizori, ponderea principală este cea a Electrocentrale București (ELCEN).