În urma unei situații neobișnuite apărute în județul Alba, Poșta Română și Casa Județeană de Pensii au fost nevoite să ofere explicații detaliate după ce peste 5.000 de decizii de recalculare a pensiilor au fost oprite de la distribuire, din cauza unor suspiciuni că ar putea conține erori. Deși au fost semnalate cazuri similare și în alte județe, numărul acestora este considerabil mai mic, variind între câteva zeci și până la maximum 200 de decizii.
Directoarea Casei Județene de Pensii Alba, Cornelia Miclea, a declarat că a început procesul de reverificare a dosarelor aferente deciziilor reținute, fără a putea preciza un termen exact pentru momentul în care aceste decizii vor fi transmise beneficiarilor. În urma verificărilor, s-a constatat că multe dintre deciziile oprite de la distribuire sunt corecte, iar acestea vor fi trimise pensionarilor în cel mai scurt timp posibil.
Întrebarea care îi frământă pe pensionarii din Alba și din alte județe este ce se va întâmpla dacă deciziile de recalculare nu ajung până la 1 septembrie 2024. În acest context, Cornelia Miclea a explicat că, în cazul în care un pensionar nu primește decizia scrisă până la data respectivă, acesta va continua să primească pensia la nivelul stabilit la 31 august 2024. Această precizare este menită să asigure pensionarii că nu vor exista întârzieri sau pierderi financiare din cauza problemelor apărute în distribuirea deciziilor.
În paralel, Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române, a oferit o explicație surprinzătoare pentru incidentul din Alba. Acesta a declarat că excesul de zel al unor poștași a dus la oprirea de la distribuire a deciziilor de recalculare. Cei doi angajați implicați au considerat că acționează în interesul beneficiarilor, dorind să evite ca aceștia să fie nevoiți să facă drumul până la Casa de Pensii pentru a ridica documentele. Cu toate acestea, Ștefan a recunoscut că acțiunea a fost o greșeală și a dat asigurări că situația a fost corectată.
„Cei doi poștași care au făcut acest lucru pur și simplu au dat dovadă de civism, au vrut să sprijine acei beneficiari încât să nu mai facă drumul până la Casa de Pensii și să ducă ei acea decizie. A fost o greșeală din partea noastră, am vorbit cu colegii în întreaga țară să nu mai facă acest lucru. Dacă este nevoie, fie lăsăm pensionarul să meargă la Casa de pensii, fie îi ducem o altă decizie. Este vina noastră, este un caz izolat și nu ar trebui generalizat”, a spus Valentin Ștefan, directorul general al Poștei Române, potrivit Digi24 .
Șeful Poștei Române a subliniat că acest incident nu reprezintă un fenomen la nivel național și că numărul deciziilor oprite de la distribuire în alte județe este mult mai mic. De asemenea, a reiterat că toți poștașii au fost instruiți să nu mai intervină în acest mod, pentru a evita repetarea unor astfel de situații.
De reținut este că distribuirea noilor decizii emise după recalculare a început cu 11 zile în urmă, iar poștașii au avut ca sarcină să transmită toate deciziile către pensionari până la sfârșitul lunii august, astfel încât de la începutul lunii septembrie să poată începe plata pensiilor recalculare. În urma acestui proces, un număr semnificativ de pensionari nemulțumiți s-au adresat caselor județene de pensii, fie direct, fie prin intermediul sesizărilor electronice, conform Adevărul.
Daniel Baciu, șeful Casei Naționale de Pensii, a informat că, din cele 11.500 de sesizări primite, în 1.090 de cazuri a fost necesară revizuirea deciziilor, confirmând astfel că în aproximativ 9,5% dintre cazuri, pensionarii aveau motive întemeiate pentru nemulțumiri. Această situație ridică întrebări legate de acuratețea și corectitudinea procesului de recalculare a pensiilor, dar autoritățile asigură că fac tot posibilul pentru a corecta eventualele erori.
Într-o altă măsură, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a emis un document destinat pensionarilor care au primit decizii cu venituri aparent scăzute, subliniind că pensia nu va scădea, ci va rămâne la nivelul actual până la clarificarea tuturor aspectelor. Aceasta este o încercare de a liniști pensionarii și de a clarifica orice confuzie apărută în urma procesului de recalculare.