Negocieri DECISIVE pentru aderarea României! Când intrăm, oficial, în Schengen-ul aerian și maritim? – DECLARAȚII EXCLUSIVE
Final de an extrem de important în ceea ce privește aderarea României la spațiul Schengen, după 13 ani de așteptări și refuzuri. Mai exact, la această oră, se desfășoară negocierile decizive pentru aderarea României și a Bulgariei în Schengen-ul aerian și maritim. Europarlamentarul PSD Victor Negrescu a comentat pentru Gândul importanța acordului politic, referitor la aderarea României la Schengen, momentan doar pe cale aeriană și maritimă.
Acesta a precizat că, după 13 ani de așteptări – Austria fiind singura țară care s-a impus aderării României, motivul invocat fiind cel al migrației – acest anunț al premierului Marcel Ciolacu reprezintă o victorie importantă pentru România.
Interlocutorul Gândul a menționat și care sunt cele mai importante beneficii pentru români, venite la pachet cu aderarea maritimă și aeriană.
În plus, europarlamentarul susține că, în acest context, România va fi mai atractivă pentru investiții, pentru investitori, dar și pentru turiști, care vor putea călătorii mai repede în România.
Victor Negrescu a mai precizat și faptul că, în toată acestă perioadă, au fost foarte multe negocieri în spate și foarte mulți actori care au contribuit la această deblocare a relațiilor cu Austria, pentru a putea să ajungem astăzi la acest pas care, acum câteva luni, părea imposibil.
„România practic primește acordul politic să intre în spațiul Schengen pe cale aeriană-maritimă”
Victor Negrescu a explicat care este, din acest moment, procesul pentru aderarea oficială a României pentru Schengen-ul aerian și maritiv.
Europarlamentarul a declarat că joi (n.r.- 28 decembrie), ambasadorii statelor membre trebuie să emită o opinie cu privire la proiectul de decizie, care să asigure această intrare a României în spațiul Schengen.
Apoi, de îndată ce avem decizia, România intră în Spațiul Schengen, urmând ca mecanismele să fie implementate în cursul anului viitor, la începutul anului, martie fiind data estimată.
„Au câteva ore la dispoziție pentru a veni cu un punct de vedere și de principiu după ce vor veni aceste puncte de vedere, această consultare electronică, România practic primește acordul politic să intre în spațiul Schengen pe cale aeriană-maritimă, dar eu menționez și calea această tehnică, pentru că este foarte importantă și nu trebuie ignorată. Înțeleg că vor exista perspective de discutare a intrării pe cale terestră în cursul anului viitor, însă de îndată ce intri în toate mecanismele specifice Spațiului Schengen, aș zice că acest proces este unul mult mai ușor.
De îndată ce este aprobat documentul, România intră în Spațiul Schengen. Începând cu anul viitor, suntem în spațiul Schengen. Când se vor întâmpla mecanismele, aceste lucruri sunt programate pentru luna martie. De ce luna martie pe cale aeriană? Pentru că în această lună se schimbă orarul de zbor și există un mecanism IATA (n.r. Organizația Internațională de Transport Aerian.)
Iar a doua chestiune este aceea că și consulatele trebuie să fie conectate și abilitate să facă lucrul acesta. Pe cale maritimă, probabil că procesul se va întâmpla mult mai rapid de atât. Știu că acolo sunt și niște investiții în curs, care să asigure un plus de siguranță pentru acest tip de transport. Eu consider că de îndată ce avem decizia, România intră în Spațiul Schengen, urmând ca mecanismele să fie implementate în cursul anului viitor, la începutul anului, martie fiind data estimată”, a explicat europarlamentarul.
„Cetățenii români vor putea să circule mai ușor în alte state din spațiul Schengen”
Victor Negrescu a punctat că, în ultima perioadă, s-au investit foarte mulți bani europeni în dezvoltarea capacităților aeroportuare ale României, ceea ce va duce automat la creșterea volumului de pasageri și implicat la recuperea mai rapidă a investițiilor făcute.
Victor Negrescu a dat exemplul Austriei, Greciei și Italiei, țări care au intrat în Schengen în mai multe etape, mai întâi pe cale aeriană și ulterior pe cale terestră.
„În primul rând, intrarea pe cale aeriană și maritimă reprezintă o victorie importantă pentru România, pentru că așteptăm totuși de 13 ani să facem acest pas. Beneficiile sunt clare și eu le-am și identificat și o să le menționez. Primul beneficiu este că, evident, cetățenii români vor putea să circule mai ușor în alte state din spațiul Schengen și asta este un lucru îmbucurător, în mod special pentru românii din Diaspora. În sensul acesta, trebuie să spunem că al doilea beneficiu este că vom dezvolta și mai mult zona aceasta de transport aerian, atât de pasageri, cât și pentru mărfuri.
În momentul de față, pe aeroporturile din România, circulă în fiecare an milioane de persoane și automat aceste aeroporturi se vor dezvolta și mai mult. Trebuie să menționez faptul că în ultima perioadă s-au investit foarte mulți bani europeni în dezvoltarea capacităților aeroportuare ale României și automat prin creșterea volumului de pasageri aceste investiții vor fi mai eficiente și vom putea recupera mai rapid investițiile făcute.
Totodată, așa cum spuneam se face și transport de mărfuri, transport, de exemplu special, transport de medicamente, transport în regim de urgență, transportul unor echipamente tehnice sensibile sau a unor colete se face în prezent prin transportul aerian. Și acest tip de transport va fi facilitat. De exemplu, România va fi mai atractivă pentru investiții, pentru investitori, dar și pentru turiști, care vor putea călătorii mai repede în România. Spațiul Schengen a fot o destinație importantă pentru turiști din toată lumea și automat acei turiști care vor lua vize Schengen vor putea intra în România mult mai ușor.”
„În momentul de față, gestionăm 1,6% din volumul de transport portuar-maritim din Uniunea Europeană”
Deși au existat și voci care au spus că România nu ar fi trebuit să accepte intrarea parțială în spațiul Schnegen, Victor Negrescu este de părere că lucrurile sunt în avantajul țării noastre, explicând că vom fi parte și din procesele decizionale din spațiul Schengen, ca și cum suntem membru cu drepturi depline, ceea ce face ca procesul de aderare, inclusiv pe cale terestră, să fie ireversibil.
„Mai mult, în acest context, România poate să găzduiască evenimente de o mai mare amplitudine și acele companii care au filiale în mai multe țări din spațiul Schengen vor putea să-și deplaseze mai ușor angajații la noi în țară, dar și de la noi din țară în alte părți pentru diferite reuniuni. Și al patrulea beneficiu este că, evident, intrând pe cale maritimă infrastructura noastră portuară se poate dezvolta și mai mult.
Portul Constanța a avut deja o creștere substanțială de 15% anul trecut. În momentul de față, gestionăm 1,6% din volumul de transport portuar-maritim din Uniunea Europeană și aici ne putem aștepta ca, într-adevăr, România să fie poarta de intrare în UE dinspre zona de Est. Și al cincilea beneficiu important este că România intră toate mecanismele tehnice, ceea ce ce înseamnă că și personalul nostru devine abilitat și consulatele României vor putea să intre mecanisme specifice spațiului Schengen, să emită inclusiv vize Schengen.
Dar, România va fi parte și din procesele decizionale din spațiul Schengen, ca și cum suntem membru cu drepturi depline și asta face ca procesul de aderare, inclusiv pe cale terestră, să fie ireversibil. Trebuie să spun că au fost mai multe state care au intrat în mai multe etape, dar în mod special Austria, Grecia și Italia au intrat mai întâi pe cale aeriană și ulterior pe cale terestră. De obicei, era invers, dar uite avem trei cazuri specifice unde intrarea s-a făcut ca și în cazul României”, mărturisește Victor Negrescu.
„Am reușit să izolăm Austria și asta este foarte important, deoarece era ultimul stat care se opunea”
Interlocutorul Gândul susține că nu a fost ușor de înduplecat Austria, precizând că negocierile au fost dificile și ca urmare a unor semne de întrebare ridicate de anumite state cu privire la Bulgaria și frontiera sa cu Turcia.
În plus, acesta susține că Austria era în continuare dispusă să aplice Veto-ul dacă nu se aproba Actul european pentru Migrație și Azil, dar evidențiază și sprijinul primit de România și Bulgaria din partea Germaniei, dar și a Statelor unite în procesul aderării.
„Intrăm împreună cu Bulgaria în spațiul Schengen pe cale aeriană și maritimă. Este o decizie comună. Evident, negocierile au fost dificile și ca urmare a unor semne de întrebare ridicate de anumite state cu privire la Bulgaria și frontiera sa cu Turcia, dar au fost clarificate. Acum o să vedem cum se va realiza cea de-a doua etapă, intrarea pe cale terestră. Sperăm să reușim tot împreună și pe cale terestră, dar vorbim de un alt proces care urmează să fie definit de Comisia Europeană la începutul anului viitor.
Eu zic ca au fost mai mulți factori (n.r – care au dus la flexibilizarea Austriei) Primul este că am reușit să izolăm Austria și asta este foarte important, deoarece era ultimul stat care se opunea și era în continuare dispus să aplice Veto-ul dacă nu se aproba Actul european pentru Migrație și Azil. Și al treilea lucru este că, prin comunicările succesive, am reușit să intrăm în contact cu partenerii din Austria, cu sprijinul Comisiei Europene și a președinției spaniole, dar și cu sprijinul consistent al Germaniei și Statelor Unite.
Eu am fost personal în Austria, la Viena, și am discuta cu înalți oficiali de acolo, chiar acum aproape patru săptămâni. Aș putea spune că au fost discuții bune, care au contribuit și ele. Au fost foarte multe negocieri în spate și foarte mulți actori care au contribuit la această deblocare a relațiilor cu Austria și să ajungem astăzi la acest pas care părea imposibil acum câteva luni. Ca fapt divers, am fost tot timpul încrezător, știam că la un moment dat se vor debloca lucrurile și mă bucur că am reușit să contribui la acest proces”, a conchis europarlamentarul Victor Negrescu.
Marcel Ciolacu: „După 13 ani, în sfârșit, România va intra în Schengen!”
Premierul Marcel Ciolacu a postat miercuri seara, pe pagina sa de Facebook, un mesaj prin care anunță că există un acord politic referitor la aderarea României la Schengen, însă doar pe cale aeriană și maritimă.
„După 13 ani, în sfârșit România va intra în Schengen! Avem acord politic în această privință! Din martie anul viitor, românii vor beneficia de avantajele spațiului Schengen pe cale aeriană și maritimă. Implicit, Portul Constanța își va crește exponențial importanța. De asemenea, sunt convins că în 2024 vom închide negocierile și pentru frontiera terestră.
La acest proiect național s-a muncit extrem de mult. Le mulțumesc tuturor celor implicați și în mod special colegilor mei din acest Guvern care au continuat demersurile chiar dacă anul trecut ușa Schengen părea complet închisă!”, a transmis Ciolacu.
CITIȚI ȘI:
BREAKING NEWS. Marcel Ciolacu anunță un acord politic privind aderarea României la Schengen