Nicușor Dan, DERANJAT de pasajele rutiere din Capitală: „Nu fluidizează traficul” / Arhitect: „Ne va spune și că oxigenul nu e bun pentru viață”
Potrivit lui Nicușor Dan, pasajele rutiere nu asigură fluidizarea traficului în Capitală. Afirmația surprinzătoare – o revenire la o idee mai veche a primarului general al Capitalei – a fost făcută într-o conferință de presă pe care edilul a ținut-o miercuri, 28 octombrie.
Nicușor Dan pleacă de la premisa că un pasaj rutier rezolvă o „problemă locală”, dar nu „globală”, iar soluția fericită rămâne doar transportul în comun.
În anul 2023, au fost deschise circulației 4 pasaje rutiere, „dar nu s-a simțit”, a spus Nicușor Dan, oferind și soluția salvatoare.
„Un pasaj îţi rezolvă problema locală, dar nu rezolvă problema globală. Noi nu am simţit o îmbunătăţire de trafic în Bucureşti după ce anul trecut am făcut patru pasaje. Am dat drumul la 4 pasaje şi nu s-a simţit şi din acest motiv soluţia este transportul în comun”, a afirmat Nicuşor Dan, într-o conferinţă de presă de miercuri.
„Nicușor Dan a uitat că acest Vest al Europei s-a ocupat de pasajele rutiere acum 70-100 de ani”
La solicitarea Gândul, Ștefan Dumitrașcu – fostul arhitect-șef al Capitalei și, acum, arhitect-șef al Sectorului 3 – a explicat, în exclusivitate, că Nicușor Dan are propriile opinii și a uitat ceea ce a studiat în vestul Europei.
În același timp, Ștefan Dumitrașcu a atras atenția că Pasajul Doamna Ghica nu a fost „făcut” de Nicușor Dan, așa cum s-a exprimat acesta, fiind început în urmă cu mai bine de 5 ani, iar primarul general al Capitalei l-a dat în folosință abia după trei ani de mandat, ceea ce reprezentat un calvar pentru locuitorii din zonă.
„Bineînțeles că domnul primar general al Capitalei are opiniile sale și va spune, mâine-poimâine, că nici oxigenul nu este bun pentru viață. Probabil Nicușor Dan a uitat – a trecut multă vreme de când a studiat în Vestul Europei – că acest Vest al Europei s-a ocupat de pasajele rutiere acum 70-100 de ani. Și construiește în continuare.
La noi nu sunt bune. Am sesizat, de altfel, și faptul că domnia sa a menționat că «a făcut» el un pasaj. «Am făcut un pasaj»… Doresc să reamintesc faptul că acest pasaj (n.red. – Pasajul Doamna Ghica) a fost început acum cinci ani și jumătate. La momentul preluării funcției de cptre Nicușor Daniel Dan, pasajul era realizat în proporție de 70%, iar finalizarea lui a durat încă trei ani, lucru pe care și locuitorii din zonă îl pot confirma.
A fost un calvar de cinci ani și jumătate, care se putea termina cu trei ani mai repede. Și asta în temeiul acelorași două autorizații de construire pe care Primăria Municipiului București le-a emis, și sub semnătura mea și sub semnătura primarului general de atunci, Gabriela Firea”, a precizat arhitectul Ștefan Dumitrașcu.
„Semaforizarea noastră inteligentă nu a trecut evaluarea națională”
În ceea ce privește insistența cu care Nicușor Dan face referire la transportul în comun, ca soluție salvatoare pentru fluidizarea traficului din Capitală, arhitectul Ștefan Dumitrașcu spune că soluția este evidentă – în cazul unor aglomerații urbane precum Capitala – numai că nu există încă infrastructura necesară.
„Este evident că transportul în comun este o soluție pentru metropolele sau aglomerațiile urbane de tipul Bucureștiului. Dar nici măcar în ceea ce privește transportul în comun nu vedem că s-au făcut oarece progrese notabile.
Faptul că municipalitatea achiziționează material rulant – respectiv tramvaie, autobuze sau troleibuze – reprezintă un lucru bun și este datoria municipalității să facă acest lucru.
Că aceste echipamente de transport public nu au condiții de a fi exploatate este, din nou, evident. Să încerce să mă contrazică orice bucureștean care merge cu mai mult de 10 km/h în intersecția de la Dimitrov, cum se spune pe «vechi», pe Mihai Bravu sau la Lizeanu, unde șinele de tramvai ies cu 5 – 7 centimetri deasupra căii de rulare, deasupra carosabilului și nu se poate circula cu mai mult de 10 km/h în intersecție pentru că îți rupi mașina.
De aceea vedem câte 7, 8 mașini care trec la o fază de semafor. Apropo de semaforizarea inteligentă… A noastră e inteligentă mai… așa, n-a trecut evaluarea națională”, a mai precizat arhitectul Ștefan Dumitrașcu, în exclusivitate pentru Gândul.
„Nicușor Dan s-a ocupat în ultimii 3 ani și jumătate de desființarea documentațiilor de urbanism”
Pe de altă parte, arhitectul Ștefan Dumitrașcu a reamintit și că Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, vorbește despre „un sistem integrat al acestor pasaje și poduri”, dar a explicat și cum edilul se contrazice singur.
„Nicușor Dan face vorbire despre un sistem integrat al acestor pasaje și poduri, lucrări de artă, cum se spune în limbajul ingineresc. Edilul spune că ele trebuie să fie cuprinse într-un sistem integrat în inelul median, în inelul principal. Este logic și evident.
Din păcate, domnia sa s-a ocupat, în ultimii trei ani și jumătate, de desființarea documentațiilor de urbanism care reglementează închiderea acestor inele – principal și median.
Potrivit lui Nicușor Dan, hai să nu mai contruim poduri, pasaje și tuneluri de circulație, pentru că ele ar aglomera traficul și nu îl înlesnesc. Dacă am avea mai multe, Nicușor Dan ar propune să fie desființate”, a încheiat Ștefan Dumitrașcu, fost arhitect-șef al Capitalei.
Care sunt pasajele rutiere invocate de Nicușor Dan
În zona de est a Capitalei, au fost deschise două pasaje rutiere de administrația Sectorului 3, la ieșirea spre Autostrada Soarelui – A2.
- Primul pasaj dat în circulație a fost în luna aprilie a anului 2023. Primăria Sectorului 3 a finalizat în aproximativ 5 luni pasajul suprateran de la intersecția bulevardului Theodor Pallady cu strada Nicolae Teclu.
- Al doilea pasaj a fost deschis în București tot în Sectorul 3. Circulația a fost permisă în luna iunie a anului trecut. Se află în prelungirea primului pasaj rutier, chiar la intrarea pe Autostrada Soarelui. Construcția acestui pasaj rutier a durat un an și două luni.
În luna septembrie a anului 2023 a fost deschis Pasajul de la Doamna Ghica, din Sectorul 2 al Capitalei. Pasajul este făcut de Primăria Capitalei, iar Primăria Sectorului 2 a contribuit cu o parte din bani. Lucrările au fost finalizate cu o întârziere de peste 3 ani, termenul inițial fiind mai 2020.
Nicușor Dan spunea, la momentul respectiv, că pasajul nu rezolvă problema structurală a traficului,. „Adică în intersecţia aceea se va circula mai bine, dar oamenii vor trece şi se vor bloca în intersecţia următoare. Ce trebuie noi să facem este: să dezvoltăm transportul în comun”.
Ultimul pasaj inaugurat în anul 2023, în luna decembrie, a fost Pasajul Europa Unită, aflat la intersecția străzii Turnu Măgurele cu bd. Metalurgiei. Pasajul rutier a fost realizat de Primăria Sectorului 4 – cu bani din bugetul local și bugetul național, prin programul „Anghel Saligny”. Lucrările la Pasajul Europa Unită au început în luna februarie 2022 și aveau termen de finalizare iunie 2023.
Citește și:
Bucureștenii primesc apă caldă cu țârâita, Nicușor Dan trăiește într-o „TERMOFICARE PARALELĂ”
Nicușor Dan preferă dușurile calde, nu reci, și a scăpat ”porumbelul” la TV: ”Spune-i că-l bag în…”