Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a participat joi, 3 iunie, alături de preşedintele Klaus Iohannis și ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, la o dezbatere pe tema transportului sustenabil în România organizată de Asociaţia „Green Revolution” la Roaba de Cultură din parcul Regele Mihai (fost Herăstrău), cu ocazia Zilei Mondiale a Bicicletei.
„Pistele de biciclete trebuie făcute și pe zeci sau sute de kilometri. Pentru asta trebuie să eliberăm orașul de mașinile parcate, iar asta se va face prin Strategia de parcare, apoi pistele de biciclete”, le-a declarat Nicușor Dan jurnaliștilor prezenți la eveniment.
El precizează ca acest obiectiv va fi finalizat până la sfârșitul mandatului său. Mai mult, edilul a promis că, până la sfârșitul anului, vor dispărea „zeci de mii de mașini parcate pe prima bandă”, însă nu a vrut să spună care va fi modalitatea.
„În jur de 15-20 de kilometri (de piste sunt în București în prezent – n.r.). Mult prea puțin, evident. Dar, chiar dacă am vrea să facem în prezent piste de biciclete, nu am avea unde, pentru că sunt mașini parcate peste tot pe prima bandă. primul lucru este să găsim soluții alternative pentru a putea muta mașinile de pe prima bandă, astfel încât să avem spațiul considerabil. E inutil să avem o pistă de bicicletă care nu e conectată cu altele și care să nu-ți perită să te duci de acasă până la serviciu cu mașina (bicicleta – n.r.)”, a afirmat Primarul General.
Referitor la programul lansat de fostul Primar General, Gabriela Firea, care acorda vouchere pentru acihiziționarea de biciclete, Nicușor Da a spus că a fost o „fanfaronadă”.
„A fost un program inutil. A fost o fanfaronadă. Atât timp cât nu ai piste de biciclete, ce rost are să dai vouchere unor oameni pentru biciclete?!”, a concluzionat primarul Nicușor Dan.
Dezbaterea, care a început la 10,30, a fost moderată de preşedintele Asociaţiei „Green Revolution” şi „World Cycling Alliance”, Raluca Fişer.
„Sub presiunea schimbărilor generate de perioada de restricţii şi pandemie, liderii UE au convenit asupra unui pachet cuprinzător care să contribuie la reconstrucţia economiei UE. Tranziţia verde şi durabilitatea reprezintă pietrele de temelie ale planului de redresare şi corespund angajamentului liderilor UE de a construi o economie şi o societate cu un nivel net al emisiilor egal cu zero până în 2050”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei „Green Revolution”.
Pentru a se atinge obiectivul de neutralitate climatică pentru 2050, sectorul transporturilor trebuie să îşi reducă drastic emisiile de gaze cu efect de seră – 90% până în 2050 – asigurând în acelaşi timp soluţii accesibile şi sănătoase pentru cetăţeni. Această decarbonizare accelerată nu poate fi atinsă fără integrarea mobilităţii active în mix-ul de transport, alături de transportul individual motorizat şi transportul public, spun organizatorii.
Studiile europene arată că, dacă oamenii ar face o trecere masivă de la maşini la biciclete, până în 2050 s-ar economisi 24 de trilioane de dolari, iar emisiile de CO2 provenite din transportul urban de pasageri s-ar reduce cu 11%, adaugă aceştia.
Conform unui studiu realizat de Federaţia Europeană a Cicliştilor (ECF), ciclismul creează beneficii de cel puţin 150 de miliarde de euro în fiecare an în Uniunea Europeană (UE). Aceste beneficiile apar nu doar în domenii specifice, izolate, cum ar fi transporturile sau politica de mediu, ci şi în multe altele, cum ar fi politica industrială, ocuparea forţei de muncă, sănătatea şi politica socială”, potrivit sursei citate.
În toată lumea există aproximativ două miliarde de biciclete, iar estimările vorbesc despre cinci miliarde prin 2050, după cum spune World Bank blogs. Acest lucru înseamnă că mai mult de jumătate din populaţia planetei ştie să meargă pe bicicletă.
Cum a reacționat Nicușor Dan la întrebarea: „Faceți duș cu apă rece sau caldă după efort?”