Noi detalii de la CNAIR despre Podul de la Brăila. „Contractul nu e finalizat. Recepția se va face doar după îndeplinirea tuturor standardelor”
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a detaliat, marți, situația derulării contractului pentru proiectarea și construcția Podului Suspendat peste Dunăre de la Brăila, lucrare majoră care a fost dată în trafic și la care au fost descoperite mai multe nereguli.
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila este o lucrare care nu a fost încă recepționată, iar neregulile identificate sunt în curs de remediere, au transmis oficialii CNAIR.
„Siguranța celor care circulă pe pod nu este pusă în pericol absolut deloc, au precizat, marți, oficialii CNAIR Contractul nu este finalizat, iar recepția lucrărilor se va face doar după îndeplinirea tuturor standardelor de calitate stipulate în contract, Contractul cu antreprenorul WeBuild este în întârziere din cauza mobilizării deficitare a acestuia”, au detaliat reprezentanții beneficiarului lucrării.
Câte șuruburi au fost slăbite
În urma inspecțiilor în șantier, Inginerul și reprezentanții CNAIR au identificat infiltrații la blocurile de ancoraj dinspre localitățile Brăila și Jijila. Astfel, pentru monitorizarea infiltrațiilor și închiderii Rapoartelor de Neconformitate, CNAIR a realizat o „Expertiză Tehnică a lucrărilor executate de Antreprenor în șantier”, iar o primă măsură a vizat monitorizarea situației podului din momentul constatării infiltrațiilor, iar după punerea în funcțiune, cu încă 6 luni.
„O mare parte dintre aceste infiltrații au fost stopate, iar ca urmare a punctelor de vedere transmise de Expertul Tehnic după punerea în funcțiune a Podului, acesta a prelungit perioada de monitorizare până la data de 31.03.2024, urmând să se stabilească după această dată o soluție finală de închidere a infiltrațiilor”, potrivit CNAIR.
În urma procesului de verificare a şuruburilor parapetului de siguranţă de pe Podul suspendat de la Brăila s-a constatat că din totalul de 100.000 de şuruburi, au fost slăbite un număr de 401, ceea ce înseamnă aproximativ 0,4% din totalul acestor elemente.
CNAIR precizează că la două săptămâni de la darea în trafic a podului, a fost consemnat de către Inginer apariția de văluriri la nivelul căii de rulare. În data de 25.07.2023, Antreprenorul a justificat apariția acestor degradări ca urmare a traficului greu și temperaturilor crescute. De asemenea, CNAIR a solicitat pe 02.08.2023 clarificări cu privire la apariția văluririlor si presupusa încălcare a restricțiilor de trafic.
Totodată a mai solicitat ISCTR suplimentarea controalelor pe sectoarele în care sunt impuse restricții. Până în momentul de față, antreprenorul a intervenit de trei ori pentru remedierea structurii rutiere pe pod, dar fără a remedia definitiv această problemă.
Pe 08.09.2023, Antreprenorul a informat Beneficiarul cu privire la acțiunile de remediere întreprinse pe Calea 2, banda 1, respectiv frezarea și reașternerea stratului de uzură.
Deși pasajul CF de la km 0+385 este finalizat, constructorul nu a solicitat recepția, astfel încât acesta nu poate fi utilizat.
Pentru finalizarea tuturor lucrărilor prevăzute în contract, Antreprenorul mai are de efectuat următoarele tipuri de lucrări:
- drumuri de acces (drumul spre Jijila);
- lucrări de construcție a bazinelor de retenție a apei pluviale;
- efectuarea marcajelor și montarea elementelor de semnalizare verticală-orizontală pentru siguranța circulației;
- lucrări de remediere a tasărilor apărute la asfaltările efectuate.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație contractul privind proiectarea și execuția „Podului suspendat peste Dunăre în zona Brăila” pe 28 aprilie 2017. Contractul era estimat inițial la 2.025.494.965 de lei, fără TVA, iar valoarea finală la atribuire a fost de 1.995.932.260,25 lei fără TVA, respectiv 2.375.159.389,70 lei cu TVA (19%). Acesta a fost companiei WeBuild, fostă ASTALDI S.p.A., în februarie 2018.