Infractorii virtuali fac noi încercări de a obține acces la informații care ar putea favoriza accesul la conturile bancare, prin mesaje în care pretind că au trimis pachete de la Poșta Română, așa cum au semnalat cititorii Gândul. Atât compania de curierat, cât și polițiștii și specialiștii în securitate cibernetică fac apel la atenție și transmit o serie de recomandări pentru a ajuta abonații serviciilor telecom și utilizatorii rețelelor sociale să nu devină victime ale înșelăciunilor.
Tentativele de păcălire a abonaților prin SMS false intră în categoria „phishing-ului”, o metodă de fraudă online în care atacatorii încearcă să obțină informații sensibile, cum ar fi datele personale, parolele sau informațiile bancare ale unor potențiale victime, prin intermediul unor mesaje înșelătoare. Aceste mesaje par să provină de la instituții publice sau private, ori de la alte entități de încredere, explică polițiștii specializați în prevenirea acestor fapte.
- „Livrarea coletului dumneavoastră a fost amânată. Faceți clic aici pentru a actualiza informațiile de livrare.”
- „Avem nevoie de confirmarea dumneavoastră pentru a livra coletul. Accesați linkul următor pentru detalii suplimentare.”
- „Un colet a fost reținut la vamă. Pentru a-l elibera, vă rugăm să achitați taxa accesând linkul de mai jos.”
- „Coletul dumneavoastră nu a putut fi livrat. Faceți clic aici pentru a reprograma livrarea.”
Acestea sunt câteva exemple de mesaje de phishing prin companii de coletărie, trimise prin diferite căi:
E-mailuri false: E-mailurile de phishing care par să provină de la companii de coletărie anunță adesea o livrare nereușită, un colet blocat în vamă, sau solicită plata unei taxe pentru eliberarea coletului. Aceste e-mailuri conțin de obicei un link către un site web fals sau un atașament malițios.
Mesaje SMS: sunt adesea utilizate pentru a informa victimele despre un colet în așteptare sau o problemă cu livrarea. Mesajele includ un link pe care victima este îndemnată să-l acceseze pentru a furniza informații suplimentare sau pentru a plăti taxe.
Site-uri web false: Atacatorii creează site-uri web care imită foarte bine site-urile oficiale ale companiilor de curierat. Aceste site-uri sunt utilizate pentru a colecta informații personale sau detalii financiare.
Apeluri telefonice: În unele cazuri, atacatorii pot folosi apeluri telefonice, pretinzând că sunt de la serviciul de suport al unei companii de coletărie, și solicită informații personale pentru a rezolva o problemă legată de livrare.
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a transmis în mod repetat în ultimele luni alerte privind campania de phishing prin uzurparea identități Poștei Române.
Campaniile de înșelăciune au fost semnate și de compania de curierat de stat, iar noile tentatiive sunt în atenția oficialilor.
„Frecvența crescută a cumpărăturilor online ne face să primim adesea notificări, mesaje sau email-uri de la servicii de curierat sau Poștă. Infractorii cibernetici profită de această rutină, încercând să exploateze noile obiceiuri pentru a ne întinde capcane pe internet. Așadar, dorim să vă atragem atenția asupra câtorva exemple recente raportate de utilizatori, în care atacatorii trimit SMS-uri pretinzând că sunt de la Poșta Română”, potrivit DNSC.
Smishing-ul, o formă de fraudă similară cu phishing-ul, se desfășoară prin mesaje text (SMS), combinând termenii „SMS” și „phishing”.
În mesajele text frauduloase cu link-uri de phishing, infractorii trimit mesaje care par să provină de la surse de încredere, cum ar fi companii de livrare, ca în exemplul din imagini. Mesajul conține un link care, odată accesat, redirecționează victima către un site web fals, unde infractorii încearcă să colecteze informații despre conturi bancare, date de autentificare și informații personale.
Aceste site-uri-clonă pot arăta foarte asemănător cu site-ul legitim al companiei în numele căreia pare a fi trimis mesajul (ex: Poșta Română), dar au denumiri diferite și sunt controlate de atacatori, explică specialiștii în securitate cibernetică.
CITEȘTE ȘI: